Hvad er backlinks? Hvordan får du (gode!) backlinks?
Et backlink er et link til din hjemmeside eller webshop.
Backlinks – også kaldet indgående links – er meget vigtige, for at din hjemmeside eller webshop kan opnå en solid placering på Google.
Hvorfor er backlinks vigtige for SEO?
Google vurderer din hjemmeside – eller shop – på over 200 faktorer.
Én af de vigtigste faktorer er gode backlinks.
Hvad er et godt backlink?
Sådan genkender du et godt backlink:
- Et godt backlink er relevant for det, du sælger:
Backlinket kommer fra en hjemmeside, portal eller webshop, der har en naturlig forbindelse til det, du sælger. Et backlink fra en hjemmeside i en helt anden branche er derfor ikke lige så meget værd. - Backlinket kommer fra en hjemmeside, portal eller webshop med stor trafik og høj domæneautoritet. Samtidig er det placeret et sted på hjemmesiden, hvor folk får lyst til at klikke på det.
- Linket er samtidig dofollow.
Links er som udgangspunkt dofollow. Men nogle links er nofollow. Et nofollow link viser, at ejeren af den hjemmeside ikke vil stå inde for linket. Derfor overfører det heller ikke lige så stor seoværdi som et dofollow link. - Linket stammer fra en sikker hjemmeside. Kig efter SSL: den lille hængelås i hjørnet, der viser, at hjemmesiden er sikker!
- Samtidig stammer linket fra en troværdig hjemmeside. Det betyder, at du som udgangspunkt helt skal undgå links fra pornosider, gamingportaler og lignende. Medmindre din hjemmeside er i samme branche, selvfølgelig.
Læg en plan, der skaffer dig troværdige backlinks og en solid linkprofil
I den perfekte verden linker folk til din hjemmeside helt af sig selv, fordi der er så meget værdifuldt content.
Men vi lever desværre i den virkelige verden. Her er du nødt til at have en plan for, hvordan du skaffer troværdige backlinks og en naturlig linkprofil.
En naturlig linkprofil indeholder flere typer links
Her er et par forslag til gode dofollow backlinks:
- Opret profiler og link fra virksomhedsregistre som fx Krak
- Opret profiler og link fra onlineportaler, fx Iværksætterdebatten Amino.
Disse backlinks er en del af den naturlige linkprofil. Men seomæssigt er andre links mere værdifulde. Det kan fx være links, som du får via gæsteblogging og outreach linkbuilding.
Google lægger vægt på faktorer som:
- Gode seotekster - og godt content: Hjemmesidens tekster og andet content skal selvfølgelig også være godt.
- Teknisk SEO: Hjemmesiden skal være hurtig, sikker og velfungerende på små og store skærme
- Forståelse for brugeren:
Hjemmesidens tekster og content skal matche læserens search intent.
Det betyder, at når læseren fx googler: "Hvad er en rodbehandling?" - så giver webteksten faktisk på det spørgsmål.
Hvis webteksten kun svarer ganske overfladisk på spørgsmålet "Hvad er rodbehandling?", fordi den fokuserer på "tandlægepriser," så er der stor risiko for, at læseren går hurtigt igen. - Interne links: Intern linkbuilding er meget vigtig. Intern linkbuilding hjælper Google med at vurdere, hvilke sider der skal ranke på hvilke søgeord. Interne links betyder også, at folk læser flere tekster.
Ganske enkelt fordi links hjælper dem med at opdage mere interessant content på din hjemmeside.