• Home
  • Blog
  • Hvad er b2b salg – og hvad er b2c?

Hvad er b2b salg – og hvad er b2c?

Hvad er forskellen mellem b2c og b2b salg?

B2b er en forkortelse af business to business – og b2b salg er derfor salg mellem virksomheder eller mellem virksomhed og det offentlige.

Modsætningen til b2b er b2c. Det er altså en forkortelse af business to consumer, altså salg fra virksomhed til privatkunde.

Der er forskel på, hvordan du må markedsføre dig til virksomheder og private.

Desuden er der selvfølgelig forskel på, hvilke markedsføringsmetoder der virker til virksomheder og private.

Uanset om du har fået udarbejdet en personabeskrivelse eller arbejder med Emotionelle Kundetyper, er det vigtigt at kende idealkunden godt.

3 vigtige forskelle på b2b- og b2c-salg

Markedsføringsloven er ikke den samme

Der er lovgivningsmæssige forskelle, som du skal kende.

Når du markedsfører dig til virksomheder, må du nemlig som udgangspunkt gerne kontakte dem telefonisk.

Det er ikke tilladt at ringe til potentielle kunder, når du vil sælge til private.

Du må ikke sende uopfordrede digitale salgsbeskeder til hverken virksomheder eller private. Hverken sms’er, e-mails eller Facebook-beskeder og lignende. Det ved du nok i forvejen! 

Beslutningsprocessen er længere i b2b salg

Du skal ofte forvente, at beslutningsprocessen er længere, når du sælger b2b end b2c.

Dine b2b kunder er nemlig ikke så impulsstyrede som private kunder, for hvert eneste køb i virksomheden betragtes som en investering.

Desuden kan kundernes beslutningsproces være længere, fordi der måske er flere beslutningstagere. Det gælder selvfølgelig især, hvis du sælger dyre og komplekse produkter og ydelser.

Du skal ikke bruge de samme sociale medier

Du skal vælge sociale medier efter en målgruppeanalyse. Uanset om du sælger b2b eller b2b.

Alligevel er der nogle sociale medier, der er oplagte b2b.

Alle virksomheder bør have en LinkedInprofil – men særligt terapeuter, konsulenter og rådgivere.

Nogle b2b-virksomheder kan også få glæde af Iværksætterdebatten Amino. 

Hvis du sælger noget, som du kan vise smukke billeder af, er Instagram oplagt.

Facebook er velegnet for de fleste både b2b og b2c, fordi en meget stor del af os har en profil i dag, og det gælder unge som gamle.

Hvad hvis du sælger BÅDE b2b og b2c?

Det er en udfordring!

Det nemmeste er selvfølgelig at bede tekstforfatteren om at skrive webtekster, der appellerer til både private og virksomheder.

Men det er ikke sikkert, det er en god idé.

For det er svært for en tekstforfatter at skrive webtekster, der rammer to målgrupper med vidt forskellige behov – selvom ydelser og produkter er de samme. 

Det betyder, at salgsteksterne bliver vage og upræcise.

Så hvis du vil sælge både b2b og b2c, bør du have en hjemmeside med to “indgange.” Det betyder altså, at der er ét menupunkt til private klienter og ét menupunkt til virksomheder.

Under hvert menupunkt har du så gode webtekster, der appellerer til de to forskellige målgrupper. Se et eksempel i boksen.

Har du brug for en erfaren tekstforfatter? Kontakt mig på mail eller telefon – jeg ser frem til at hjælpe dig. Du kan også booke en rådgivning i kalenderen. Første rådgivning koster ikke noget.

Salgsargumenter for fysioterapeut, der sælger både b2b og b2c

Lad os tage et eksempel: Du er fysioterapeut og har private klienter. Nu vil du også indgå en aftale med jobcentre om at behandle de lediges rygproblemer.

Behandlingen er selvfølgelig den samme, uanset om du skal hjælpe privatpersoner eller ledige sendt fra jobcentret. Men de argumenter, du skal bruge, er slet ikke de samme.

 


Private klienter booker tid hos dig, fordi de har ondt i ryggen
I salgsteksterne til de private klienter kan du appellere til, at de booker tid hos dig, så de kan slippe fri af deres rygsmerter.
Du kan fortælle dem, at de kan passe deres job igen, når de bliver smertefri. Du kan også skrive, at de kan tage på ferie med ungerne og lege med dem i haven. Ikke nok med det. Dine private klienter kan også hjælpe til med rengøring og indkøb derhjemme.
Kort sagt: De bedste argumenter for at booke en tid hos dig er, at klienten får det godt igen, hverdagen fungerer som før - og familien har det også bedre. 

Samtidig undgår klienten måske alvorlige problemer, fx at rygsmerterne forværres - eller at den lange sygemelding fører til en opsigelse fra jobbet. 


Jobcentret booker dig, fordi de skal hjælpe ledige i job
I webteksterne til jobcentre skal du spille på helt andre argumenter.
Du vil nok skrive, at du kan hjælpe de ledige med at blive jobparate igen. Når de ledige er fri af rygsmerter, kan de tage job eller begynde i aktivering.

De bedste argumenter for at booke dig er for sagsbehandlerne, at de kan presse ledigheden ned.
Dermed når jobcentret sit mål, nemlig at holde mennesker ude af ledighed, sygemelding eller førtidspension.
Samtidig er det godt for medarbejderen at vise, at målene bliver nået i afdelingen. 

Faq

Hvad betyder B2B?

B2B betyder business to business. B2B-salg er derfor salg fra én virksomhed til en anden. 

Hvad betyder B2C?

B2C betyder business to consumer. B2C-salg betyder salg fra en virksomhed til private kunder. 

Related Posts

Få hjælp til tekst - med fokus på salg Ja, lige nu kigger jeg på dig, som har en stor boglig viden.Du har slugt enorme bunker bøger under din uddannelse.Du har afleveret rapporter, specialer eller afhandlinger. Så det er kun naturligt, at du skriver webtekster, brochurer og pressemeddelelser på dit job. Hvem skulle ellers? Du er jo den medarbejder, der har de bedste forudsætninger for det. Du har et forspring,

Styrk troværdigheden - spar på tillægsord Hvad er tillægsord? Tillægsord er de ord, som lægger sig til et andet ord og fortæller noget om det. Tillægsordet kan fortælle noget om navneord, pronominer eller egennavne. Men tillægsordet kan også fortælle noget om begivenheder. Et eksempel, hvor tillægsord lægger sig til navneord: I sætningen "Hun har en pæn bluse på" lægger ordet "pæn" sig til navneordet "bluse." Eksempel på tillægsord, der lægger

Hver evig eneste dag bliver min hjemmeside angrebet af hackerbotter. Sandsynligvis også din. Jeg er i hvert fald ikke alene.Både småbitte og gigantiske virksomheder er under beskydning.I den sidste weekend af februar 2024 er flere store virksomheder og kommuner blevet nedlagt af hackere, skriver TV2.dk Det er træls. Men vi kan ikke gøre andet end at beskytte vores hjemmeside, så godt vi nu kan. Derfor har jeg interviewet Michael Leitner

Video: Må jeg præsentere dig for 3 af de seotekstforfattere, du skal undgå? Du har brug for seo-tekstforfatningSå du vil hyre en seo-skribent, men! Hvem skal du dog vælge til opgaven? Der er nok at vælge imellem. Så du ringer febrilsk rundt ... Men efter samtalerne er du faktisk stadig meget i tvivl. Godt. Lad mig fortælle dig, hvem du ikke skal overlade din seo-tekstforfatning til.  Faresignal 1:Du: "Hvor lang

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}