Ankertekst er linktekst
Jo, ankerteksten helt simpelt det tekststykke, der linkes fra! I denne sætning er ankerteksten fx ordet her.
De små tekststumper er meget vigtigere for dine tekster til hjemmesiden, end du måske tror ved første øjekast! Her kan du læse, hvordan du linker strategisk, så du får flere læsere og bedre Googleplaceringer.
Derfor er ankertekst vigtig for mennesker og søgerobotter
Ankertekster – også kaldet anchors – hjælper både Google – og mennesker – med at forstå, hvilke tekster på hjemmesiden der handler om hvad.
Det betyder, at gode linktekster skaber en god oplevelse for både mennesker og søgerobotter.
Vel at mærke hvis du linker både korrekt og strategisk!
Ankertekster skal være retvisende vejskilte
Det er vigtigt, at vejskiltene faktisk viser, hvad vej man skal gå! Sådan er det også med ankertekster. De skal være vejvisere – ikke vildledere.
Jeg har fx skrevet et blogindlæg om calls to action, og nu kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig, at det faktisk fik en god placering på Google på søgeordsudtrykket “calls to action”.
Derfor skal jeg selvfølgelig linke til mit blogindlæg med retvisende ankertekster.
Varier ordlyden
Når jeg linker til mit blogindlæg, gør det stor forskel, om jeg skriver: Læs mit blogindlæg om calls to action – eller Læs mit blogindlæg om calls to action.
For en vaks læser som dig gør det selvfølgelig ingen forskel!
Men for søgemaskinen gør det en forskel. Søgemaskinen forstår ikke, at ordet her linker til en tekst om calls to action. Men den forstår det, når jeg linker netop fra udtrykket calls to action.
Overdrivelse kan skade dine Googleplaceringer
Det er altså vigtigt, at ankerteksterne er retvisende.
Men du skal heller ikke overdrive ved at linke fra præcis de samme tekster hele tiden!
Det kaldes overoptimering – og det kan faktisk skade dine Googleplaceringer.
Derfor skal du variere ordlyden af dine linktekster. Men helst sådan, at de stadig er retvisende!
Jeg kan fx linke til mit blogindlæg om calls to action – eller fra forkortelsen CTA – eller fra sætningen Læs mere om calls to action.
Det skader selvfølgelig heller ikke at linke fra ord som klik eller læs her. Det skal bare være undtagelsen, der bekræfter reglen om retvisende anchors.
Gode råd:
- Hver gang du udgiver en ny tekst på hjemmesiden, skal du altid linke til mindst én anden side eller et andet blogindlæg
- Sørg for at skrive retvisende ankertekster – og varier ordlyden
- Pas på, dine ankertekster ikke bliver alt for lange – det forvirrer
- Undgå orphan blogindlæg og sider – altså sider uden indgående links. Læs mere om intern linkbuilding.