• Home
  • Blog
  • Hvad er AIDA-modellen til salgstekst? Hvorfor er AIDA ikke nok?

Hvad er AIDA-modellen til salgstekst? Hvorfor er AIDA ikke nok?

Hvad er AIDA-modellen? Hvorfor er AIDA-modellen ikke NOK?

Mon ikke alle tekstforfattere kender AIDA-modellen, den klassiske model til salgstekster? Den sidder på rygraden. Men hvad er AIDA – og hvorfor er modellen ikke helt NOK, når du vil skrive salgstekst? Læs med her …

Den klassiske AIDA-model fra 1898 bruges i reklamebranchen til reklamer, salgsbreve og hele markedsføringsstrategier.

Modellen er skabt af den amerikanske reklamemand Elias St. Elmo Lewis i 1898. Selvom modellen har mere end 100 år på bagen, lever den i bedste velgående.

Og så er den alligevel ikke helt nok til at skrive en salgstekst – jeg skal nok forklare dig hvorfor!

AIDA-modellens fire knogler danner salgstekstens skelet

Modellen er opbygget af de fire elementer attentioninterestdesireaction. Sammen kan de 4 elementer bruges som skelet til en salgstekst. Lad os lige se, hvordan du bygger sådan en salgstekst op på AIDA-modellen!

Attention: opmærksomhed

Opmærksomhed er det allerførste element i AIDA. Derfor skal salgsteksten altså tiltrække sig opmærksomhed allerede i overskriften. Overskriften er knald eller fald for salgsteksten.

Læsernes tålmodighed er nemlig meget lille, ikke mindst online. Så hvis ikke overskriften fanger straks, springer læserne fra.

Men samtidig skal overskriften være så præcis, at læseren straks forstår, hvilket problemet dit produkt kan løse.

For at finde den perfekte overskrift til din salgstekst kan du prøve at lege med modellen ”du får – du undgår.” En overskrift til en salgstekst om angstbehandling kunne fx lyde : ”Få en nemmere hverdag – og slip fri af angst.”

Advarsel: Pas på med de smarte teaseroverskrifter til salgstekst. Det er ikke sikkert, de virker, for læsernes opmærksomhed er ufattelig lille online!

Derfor er “Udkørt klokken 3? Medova Te ta’r trætheden” altså meget bedre end “Se her, hvor let du siger farvel til træthed – for evigt.”

Interest: interesse

Nå, hurtigt videre i teksten! For i næste afsnit af teksten skal interessen fastholdes. Et nemt trick er at skrive “du.”

Samtidig skal tekstens første afsnit gøre det selvlysende klart, hvem der skal købe det her produkt – og hvordan det forvandler deres liv. Det sikrer nemlig, at ønskekunderne føler, din salgstekst henvender sig direkte til dem.

Det gør heller ikke spor, hvis du allerede her er så præcis, at du frasorterer dem, der ikke er i målgruppen. De bliver alligevel ikke glade for deres køb – og du bliver ikke glad for en sur kunde.

Desire: begær

Salgsteksten skal ikke kun fortælle klart, hvilken forvandling produktet skaber for kunden. Teksten skal også få læseren til at længes efter den forvandling, så hun hiver dankortet frem.

Derfor skal det her afsnit minde læseren om, hvorfor hun ønsker sig denne forvandling!

Et par eksempler:

Skriv ikke kun, at du kan hjælpe læseren fri af stress og søvnproblemer. Mind også om, at det er skønt at sove hele natten – i stedet for at vågne med hamrende hjerte klokken 3.

Og: Skriv ikke bare, at denne køkkenmaskine kan snitte, rive og hakke. Skriv også, at læseren kan spare en time om dagen på madlavningen. Mindst! Og den time kan bruges på at slappe af eller lege med børnene.

Action: handling

Din salgstekst skal selvfølgelig indeholde et call to action til allersidst.

Et call to action er en opfordring til at handle for at få løst sit problem.

Men selvom action er det sidste element i AIDA-modellen, så vil jeg påstå, at du skal have flere calls to action nu om stunder.

Du skal nemlig som minimum have et CTA efter tekstens allerførste lille afsnit. Simpelthen fordi mange aldrig kommer længere, før de tager beslutningen om at købe – eller smutte!

Faktisk foretrækker jeg selv at have calls to action både i overskrift og underoverskrifter.

Du skal selvfølgelig ikke skrive ”Køb” i alle overskrifter. Du skal hellere variere lidt, så dine calls to action lyder positivt.

Tre overskrifter i en salgstekst kunne fx lyde: ”Bestil din nye pc nu og spar 50%” – ”Få pc’en allerede i morgen” – ”Spar porto – vi giver” .

Så hvorfor er AIDA-modellen ikke NOK til at skrive en salgstekst!?

For det synes jeg nemlig ikke, den er! For det første er der alligevel rendt en del vand i åen siden 1898.

AIDA-modellen tager ikke højde for onlinelæsernes umådelige utålmodighed. Det er nok derfor, “action” kun indgår 1 gang – til allersidst!

For det andet hævder jeg, at AIDA kun er tekstens skelet. Modellen viser fint, hvilke 4 impulser der skal vækkes hos læseren for at gøre ham nysgerrig – fastholde opmærksomheden – og føre ham til kassen.

Men modellen siger ikke noget om, hvad der skal stå i teksten, for at det lykkes. Så der mangler simpelthen kød på teksten, hvis du kun kender AIDA-modellen.

Jeg er forresten ikke den eneste, der gerne vil revidere eller optimere AIDA til en ny tid.

Modellen er nemlig blevet justeret af både SEO-ekspert Thomas Rosenstand og Facebookekspert Thomas Bigum.

Jeg har også selv lavet min egen model til salgstekst, og den får du, hvis du investerer i mit onlinekursus Skriv god salgstekst i seks nemme step.

Eksempel på AIDA-modellen

Denne salgstekst er skrevet som eksempel på AIDA-modellen brugt i praksis. Bemærk, at det kan være ret svært at skelne Attention, Interest og Desire fra hinanden. Det er også det, der kan gøre det svært at bruge modellen til egen tekst. Bemærk også, at jeg har skudt et ekstra call to action ind.

Har du brug for hjælp til din salgstekst?

Jeg kan hjælpe dig med rådgivning og professionel tekstforfatning. 

Book en tid i kalenderen – eller kontakt mig på mail eller telefon.

 

Enter your text here...

Interest

Gør hækledrøm til virkelighed

Vil du hækle på maskine til dig selv og hele familien – eller måske ligefrem professionelt?

Så bliver du rigtig glad for en ny hæklemaskine. Vi fører to modeller, så der er en maskine til dig, uanset om du er begynder eller professionel. 

- AA er den rigtige model til dig, som er begynder – og vil godt i gang nu

- AB er perfekt til erfarne hæklere, som vil have alle muligheder.

Du får en maskine i høj kvalitet, som du kan bruge i mange år.

Samtidig får du adgang til undervisning i butikken eller online, så du kommer godt i gang.

Du får altid gratis levering og opsætning med i prisen indenfor Danmarks grænser. 

I shoppen kan du selvfølgelig også få alt det garn til dit arbejde, du kan drømme om.

Ekstra call to action
Det ekstra CTA er ikke del af modellen, men de fleste tekstforfattere indsætter det i dag, fordi læserne er utålmodige.

Selvfølgelig har vi en model præcis til dig! Se dine muligheder her og find din nye maskine. Eller spørg os, hvis du er i tvivl!

Desire

Hvilken hæklemaskine skal du bruge?

Model AA – perfekt til dig, der er begynder

Denne maskine er nem at bruge, selv hvis du aldrig har prøvet maskinhækling før.

Men selvom den er nem at bruge, får du masser af muligheder. Du kan nemlig fremtrylle alt fra sokker og vanter til sweaters og sjaler på vidunderet.

Desuden får du 500 gram lækkert bomuldsgarn og et grundkursus online, så du kommer godt i gang.

Du er også velkommen til at få undervisning i butikken.

Model BB – elektrisk hæklemaskine med mange muligheder

BB er en maskine, der giver dig ekstra mange muligheder.

Sammen med modellen får du 500 gram lækkert uldgarn.

Action

Bestil din nye hæklemaskine med valgfri betalingsløsning

Vælg mellem model A og B.

Har du spørgsmål eller ønsker? Tøv ikke med at kontakte os, vi er her for at hjælpe dig med at opfylde dine håndarbejdsdrømme!

3 ekstra tips til salgsteksten til dig

Kør nogle tidsbegrænsede salgskampagner med en god rabat. Det virker!

Glem ikke de gode anbefalinger fra andre, der har købt produktet.

Styrk din egen troværdighed som fagmand i salgsteksten. Skriv en enkelt linje i tekstens top med din titel, din erfaring, og hvad du kan hjælpe hvem med. Glem ikke et billede af dig selv.

Se et andet eksempel på AIDA-modellen i brug her.

Faq

Hvad er aida-modellen?

AIDA betyder Attention - Interest - Desire - Action. 
AIDA-modellen viser, at salgsmateriale - fx en salgstekst, salgstale eller en hel salgskampagne - skal bygges op, så den først fanger målgruppens opmærksomhed, derefter skaber interesse for så at vække et købebegær, der får målgruppen til at handle for at få fat i varen.

Hvem står bag aida-modellen?

AIDA-modellen er skabt af den amerikanske reklamemand Elias St. Elmo Lewis i 1898, men lever i bedste velgående i dag og bruges af reklamebureauerne.

Hvad betyder aida?

AIDA er en forkortelse for attention, interest, desire, action - eller på dansk opmærksomhed, interesse, begær, handling. AIDA-modellen bruges som udgangspunkt for salgsmateriale og salgskampagner. Ifølge modellen skal salgsindsatsen opbygges, så den skaber reaktionerne AIDA - i den rækkefølge.

 

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden