Hvad er AIDA-modellen til salgstekst – og hvorfor er AIDA ikke mere godt nok? ⋆ Tekstforfatter Louise Lamberth - kontakt freelance tekstforfatteren AIDA-model - hvad er AIDA-modellen til salgstekst - og hvorfor er den ikke NOK?
Tekstforfatter Louise Lamberth –  kontakt freelance tekstforfatteren
Del

Hvad er AIDA-modellen til salgstekst – og hvorfor er AIDA ikke mere godt nok?

Hvad er AIDA-modellen?

Hvad er aidamodellen? Hvorfor er aidamodellen ikke NOK?

Mon ikke alle tekstforfattere kender aida-modellen, den klassiske model til salgstekster? Den sidder på rygraden. Og alligevel er den ikke helt nok til at skrive en effektiv salgstekst.

Den klassiske AIDA-model fra 1898 bruges i reklamebranchen til reklamer, salgsbreve og hele markedsføringsstrategier.

Modellen er skabt af den amerikanske reklamemand Elias St. Elmo Lewis i 1898. Selvom modellen har mere end 100 år på bagen, lever den i bedste velgående.

Og så er den alligevel ikke helt nok til at skrive en salgstekst – jeg skal nok forklare dig hvorfor!

AIDA-modellens fire  knogler danner salgstekstens skelet

Modellen er opbygget af de fire elementer attentioninterestdesireaction. Sammen kan de 4 elementer bruges som skelet til en salgstekst. Lad os lige se, hvordan du bygger sådan en salgstekst op på AIDA-modellen!

Attention: opmærksomhed

Opmærksomhed er det allerførste element i AIDA. Derfor skal salgsteksten altså tiltrække sig opmærksomhed allerede i overskriften. Overskriften er knald eller fald for salgsteksten.

Læsernes tålmodighed er nemlig meget lille, ikke mindst online. Så hvis ikke overskriften fanger straks, springer læserne fra.

Men samtidig skal overskriften være så præcis, at læseren straks forstår, hvilket problemet dit produkt kan løse.

For at finde den perfekte overskrift til din salgstekst kan du prøve at lege med modellen ”du får – du undgår.” En overskrift til en salgstekst om angstbehandling kunne fx lyde : ”Få en nemmere hverdag – og slip fri af angst.”

Advarsel: Pas på med de smarte teaseroverskrifter til salgstekst. Det er ikke sikkert, de virker, for læsernes opmærksomhed er ufattelig lille online!

Derfor er “Udkørt klokken 3? Medova Te ta’r trætheden” altså meget bedre end “Se  her, hvor let du siger farvel til træthed – for evigt.”

Interest: interesse

Nå, hurtigt videre i teksten! For i næste afsnit af teksten skal interessen fastholdes. Et nemt trick er at skrive “du.”

Samtidig skal tekstens første afsnit gøre det selvlysende klart, hvem der skal købe det her produkt – og hvordan det forvandler deres liv. Det sikrer nemlig, at ønskekunderne føler, din salgstekst henvender sig direkte til dem.

Det gør heller ikke spor, hvis du allerede her er så præcis, at du frasorterer dem, der ikke er i målgruppen. De bliver alligevel ikke glade for deres køb – og du bliver ikke glad for en sur kunde.

Desire: begær

Salgsteksten skal ikke kun fortælle klart, hvilken forvandling produktet skaber for kunden. Teksten skal også få læseren til at længes efter den forvandling, så hun hiver dankortet frem.

Derfor skal det her afsnit minde læseren om, hvorfor hun ønsker sig denne forvandling!

Et par eksempler:

Skriv ikke kun, at du kan hjælpe læseren fri af stress og søvnproblemer. Mind også om, at det er skønt at sove hele natten – i stedet for at vågne med hamrende hjerte klokken 3.

Og: Skriv ikke bare, at denne køkkenmaskine kan snitte, rive og hakke. Skriv også, at læseren kan spare en time om dagen på madlavningen. Mindst! Og den time kan bruges på at slappe af eller lege med børnene.

 Action: handling

Din salgstekst skal selvfølgelig indeholde et call to action til allersidst.

Et call to action er en opfordring til at handle for at få løst sit problem.

Men selvom action er det sidste element i AIDA-modellen, så vil jeg påstå, at du skal have flere calls to action nu om stunder.

Du skal nemlig som minimum have et CTA efter tekstens allerførste lille afsnit. Simpelthen fordi mange aldrig kommer længere, før de tager beslutningen om at købe – eller smutte!

Faktisk foretrækker jeg selv at have calls to action både i overskrift og underoverskrifter.

Du skal selvfølgelig ikke skrive ”Køb” i alle overskrifter. Du skal hellere variere lidt, så dine calls to action lyder positivt.

Tre overskrifter i en salgstekst kunne fx lyde: ”Bestil din nye pc nu og spar 50%” – ”Få pc’en allerede i morgen” – ”Spar porto – vi giver” .

Så hvorfor er AIDA-modellen ikke NOK til at skrive en salgstekst!?

For det synes jeg nemlig ikke, den er! For det første er der alligevel rendt en del vand i åen siden 1898.

AIDA-modellen tager ikke højde for onlinelæsernes umådelige utålmodighed. Det er nok derfor, “action” kun indgår 1 gang – til allersidst!

For det andet hævder jeg, at AIDA kun er tekstens skelet. Modellen viser fint, hvilke 4 impulser der skal vækkes hos læseren for at gøre ham nysgerrig – fastholde opmærksomheden – og føre ham til kassen.

Men modellen siger ikke noget om, hvad der skal stå i teksten, for at det lykkes. Så der mangler simpelthen kød på teksten, hvis du kun kender AIDA-modellen.

Jeg er forresten ikke den eneste, der gerne vil revidere eller optimere AIDA til 2020.

Modellen er nemlig blevet justeret af både SEO-ekspert Thomas Rosenstand og Facebookekspert Thomas Bigum.

Jeg har også selv lavet min egen model til salgstekst, og den får du, hvis du investerer i mit onlinekursus Skriv god salgstekst i seks nemme step. Du kan se videoen 5 fatale fejl, du gør i salgstekst – og købe kurset her, hvis du har lyst.

Men indtil du gør det ….

3 ekstra tips til salgsteksten til dig

Kør nogle tidsbegrænsede salgskampagner med en god rabat. Det virker!

Glem ikke de gode anbefalinger fra andre, der har købt produktet.

Styrk din egen troværdighed som fagmand i salgsteksten. Skriv en enkelt linje i tekstens top med din titel, din erfaring, og hvad du kan hjælpe hvem med. Glem ikke et billede af dig!

Få hjælp til din salgstekst. Book et kvarters gratis rådgivning. Læs mere om salgstekst.

>