Hvad er seo? Hvad betyder seo?
Seo står for search engine optimization: søgemaskineoptimering.
Seo er altså det håndværk at optimere en hjemmeside eller webshop til søgemaskinerne.
Det er vigtigt, fordi de fleste potentielle kunder klikker på et af de øverste resultater på Google.
Hvad er seo-optimering? Forstå seopyramiden
Seo-optimering omfatter tre dele. Tilsammen kaldes de seo-pyramiden.
Seopyramiden består af teknik og struktur – tekst og andet indhold på hjemmesiden – samt optimering udefra, det vil sige links fra andre hjemmesider.
Grundlaget: teknisk seo
Teknikken er seopyramidens grundlag. Du skal altså have nogenlunde styr på teknikken, før du får noget ud af de gode seo-tekster for alvor.
Men hvad omfatter teknisk seo? En hel del! Nogle ting kan du selv gøre noget ved - andre skal du have en seohaj til.
Vigtige tekniske faktorer er blandt andet hjemmesidens hurtighed – om der er døde links på hjemmesiden - om der er SSL, altså den lille hængelås, der viser, at her kan folk handle sikkert.
Desuden er det meget vigtigt, at du undgår duplicate content. Duplicate content kan være kopierede tekster. Du skal kort sagt ikke kopiere tekst – hverken fra din egen hjemmeside eller andres hjemmesider. Det gælder også, hvis du har fået lov af den leverandør, du køber varer til din webshop fra.
Du skal ikke være panisk angst for duplicate content, men du skal have så lidt som muligt. Jo mindre tekst du har på hjemmesiden - jo større problem vil selv en lille smule duplicate content være.
Desværre handler duplicate content ikke kun om kopierede tekster. Det kan også være af teknisk karakter, og så er det sværere at gøre noget ved det.
Men det er vigtigt at få nogenlunde styr på teknikken. Meget tyder nemlig på, at Google lægger mere og mere vægt på, at teknikken spiller.
I sommeren 2021 kom der nemlig en algoritmeændring, der lægger vægt på Core Web Vitals. Det handler om, hvor god sideoplevelsen er. Google vurderer det blandt andet på, om hjemmesiden loader hurtigt, og hvor hurtigt den kan bruges. På mange hjemmesider "hopper" nogle elementer lidt, og det sætter Google ikke pris på.
Du kan selvfølgelig selv gøre meget for at få teknikken til at spille. Du kan nemlig undgå døde links, alt for store billeder og andet, som irriterer brugerne.
Men hvis du ikke er teknik-nørd, er der også en del, du ikke kan gøre selv.
Hvis du opdager problemer, du ikke selv kan løse, må du kontakte en specialist i teknisk seo. Du er velkommen til at spørge mig. Og bare rolig: Jeg filer ikke i dine html-koder. Men jeg fortæller dig gerne, hvor du kan få hjælp.
Pyramidens midterste lag: gode seotekster og andet indhold
Men hvad er seo-tekster? Det er groft sagt hjemmesidetekster, der lever op til læserens forventning, når han googler.
Hvis en læser googler "billige Ecco-sko 38", serverer Google en liste søgeresultater. Når læseren klikker på et søgeresultat, skal det selvfølgelig gerne lede til en shop, hvor man faktisk kan få sig et par Ecco-sko størrelse 38 til en god pris.
Så får læseren god oplevelse. Måske klikker hun rundt på shoppen - tilmelder sig nyhedsbrevet - eller køber et par sko straks.
Alle læserens reaktioner sender signaler til Google om brugeroplevelsen. Når Google vurderer, at læseren har en god oplevelse af shoppen på netop den søgning, så stiger hjemmesiden på netop de søgeord.
Derfor er det meget vigtigt, at seo-teksterne er klare, retvisende og gode.
Desuden er det selvfølgelig vigtigt, at du vælger de rigtige søgeord.
For at vælge de rigtige søgeord er du nødt til at få en søgeordsanalyse. Analysen viser, hvilke søgeord der passer til netop din kundemålgruppe. Søgeordene skal nemlig være så populære, at mange googler dem hver måned. MEN samtidig må konkurrencen om søgeordene ikke være så høj, at det er umuligt for dig at stige på Google.
Udover at vælge de gode søgeord og skrive gode seo-tekster skal du have interne links. Det er altså links mellem siderne på din hjemmeside. Det sikrer, at flere bliver i længere tid på hjemmesiden.
Igen er det ikke ligegyldigt, hvordan du bygger interne links. Læs om intern linkbuilding.
Øverst i seopyramiden: Links til din hjemmeside
Når hjemmesidens teknik og webtekster spiller, er det tid at se på linkbuilding fra andre hjemmesider til din.
Men det er ikke ligegyldigt hvilke links. Du skal nemlig have links fra hjemmesider, som er populære og har stærk autoritet hos Google. Allerhelst fra hjemmesider, som har en relevans for netop din hjemmeside.
Det kræver selvfølgelig viden om, hvordan man får de links. Det kræver også tit en hel del tid, der skal bruges til at skrive artikler til de hjemmesider, der linker til dig.
Derfor er der mange, der overlader opgaven til andre.
Har du brug for hjælp til professionel tekstforfatning?
Du er velkommen til at booke en tid i kalenderen.
Hvad koster en seotekstforfatter?
Du kan læse tekstforfatterpriser her - og husk, at første rådgivning ikke koster dig en øre.