Hvad betyder seo? Hvorfor SEO – og hvordan SEO?

Hvad betyder seo? Hvorfor SEO – og hvordan SEO?

hvad betyder seo? Hvordan seo? Hvorfor seo?

Hvad betyder SEO – og hvordan kommer du i gang?

SEO er en forkortelse for search engine optimization – eller søgemaskineoptimering på godt dansk.

SEO er altså arbejdet for at optimere en hjemmeside, sådan at den lever op til søgemaskinernes krav.

Det sikrer hjemmesiden en meget større chance for at blive vist i søgeresultaterne, når folk leder efter produkter, ydelser eller svar på spørgsmål online.

Men hvad er så seo-optimering?!

Lad dig ikke forvirre. SEO-optimering er nemlig bare en dum oversættelse af search engine optimization.

Direkte oversat betyder det søgemaskineoptimering-optimering!

De 3 byggestene: Onsite, offsite og teknisk SEO

Desværre er SEO befængt med mystiske fagtermer. Men grundliggende omfatter SEO onsite: optimering af selve hjemmesiden; offsite – optimering udefra – og teknisk SEO.

Onsite SEO - den opgave, du lettest selv kan klare

Hvis du har en lille hjemmeside, så kan du tit selv lære onsite SEO, hvis du vil bruge lidt tid og kræfter på det. Arbejdet omfatter:

  • Opbygning af hjemmesiden: Du skal tage stilling til, hvordan hjemmesiden skal struktureres. De overordnede sider skal handle om et emne hver. Hvis du fx er psykoterapeut i København, kan forsiden handle om det. Desuden har du måske fire andre overordnede sider, som hver har et menupunkt, fx "Metoder" - "Behandlinger" - "Profil" og "Kontakt". Under hvert menupunkt kan der være flere sider. Hver side handler kun om et overordnet emne. Under menupunktet Behandlinger kan du have siderne hypnose - fobibehandling - NLP. 
  • Søgeordsanalyse til seo-tekster: Du skal finde ud af,  hvilke ord folk googler, når de søger efter varer eller ydelser som dine. Du skal desuden undersøge, hvor mange konkurrenter der er til søgeordene. Lad være med at tro, at du altid skal gå efter søgeord med tusindvis af søgninger hver måned. Der kan nemlig godt være rigtig mange konkurrenter. Derfor kan du vælge at gå efter søgeord, der er færre søgninger på - og mindre konkurrence. Det er nemlig sjovere at spise en lille kage selv end at se de store konkurrenter spise en stor kage uden dig! Når søgeordsanalysen er klar, kan du skrive dine seo-tekster. Men pas på: Det kan være svært at vælge de bedste søgeord, hvis man ikke ved noget om SEO i forvejen. Læs mere her.
  • Det er en rigtig god idé at finde ud af, hvilke søgeordsfraser der er. Det kan fx være spørgsmål, folk googler. Et overordnet søgeord kan fx være "SEO" - mens en søgefrase er "Hvordan laver man SEO?" Når du kender søgefraser, kan du bruge dem i dine seo-tekster for det overordnede søgeord. Du kan også skrive et helt blogindlæg om de vigtigste spørgsmål, som du optimerer til Google. Jo flere spørgsmål du besvarer godt, af dem folk googler efter - jo gladere bliver mennesker og Google for din hjemmeside. Læs her, hvordan du skriver en seo-tekst.
  • Når du sætter den færdige seo-tekst op på din hjemmeside, er det vigtigt også at optimere billeder på siden til søgeord. Desuden skal du skrive en god title og metadescription. Det er de små tekster, som Google tit viser, i søgeresultaterne. Folk bruger title og metadescription til at bestemme, om de vil klikke ind på hjemmesiden, så de er vigtige. Du skal have interne links mellem siderne på din hjemmeside. Det er vigtigt, at du linker på de rigtige ord. 

Hvad med offsite SEO?

Offsite SEO er det, du gør andre steder på nettet for at sikre, at din hjemmeside ranker bedre. 
I langt de fleste tilfælde er du nemlig nødt til at bygge links hen til din hjemmeside fra andre hjemmesider, der har autoritet hos Google.
Læs mere i artiklen Hvad er linkbuilding?​​​

Hver er teknisk SEO?

Teknisk SEO drejer sig om at sikre, at hjemmesiden ikke har tekniske fejl, som kan forhindre den i at stige på Google. Desværre kan det være svært at se fejlene udefra. Men det handler blandt andet om, at hjemmesiden ikke må være for langsom -  at søgemaskinerne kun har adgang til de sider, som læserne må se - og at hjemmesiden ikke er opbygget sådan, at Google opfatter indholdet som kopieret, såkaldt teknisk duplicate content. 
Det  kan være svært at rette tekniske fejl, når de først er opstået - og måske kan du slet ikke se dem. Derfor er det bedst at få en dygtig webdesigner med næse for SEO til at bygge din næste hjemmeside.

Fik du svar på spørgsmålet Hvad betyder SEO? Hvordan - og hvorfor SEO?

Jeg har været SEO-tekstforfatter i mange år. Du er velkommen til at booke et kvarters gratis rådgivning hos mig, så skal jeg hjælpe dig videre i teksten!

>