Få din hjemmeside vist øverst på Google med hjemmesideoptimering
Så skal du i gang med hjemmesideoptimering – eller med et fagudtryk: SEO – søgemaskineoptimering. Læs her, hvordan du gør.
“Hvordan bliver min hjemmeside synlig? Jeg mener, jeg er jo på Google. Men hvordan får jeg min hjemmeside vist øverst på Google?” spurgte kunden i telefonen.
Han er ikke alene – det er nemlig et af de spørgsmål, folk stiller mig oftest. Vil du også være synlig på Google, så får du svaret her.
Hjemmesideoptimering er din vej op på Google
Arbejdet med at komme op på Google hedder søgemaskineoptimering eller bare seo. SEO betyder search engine optimization.
SEO omfatter både hjemmesideoptimering (onsite optimization) og linkbuilding (offsite optimization).
For at du kan arbejde med hjemmesideoptimering, skal du selvfølgelig have et godt teknisk fundament.
Derfor anbefaler jeg WordPress. WordPress er nemlig ufattelig populært, så det er altid nemt at finde en ekspert, der kan hjælpe dig. Du kan vælge mellem rigtig mange skabeloner, som kan tilpasses efter ønske. Du kan også bruge mange plugins til at skabe netop den hjemmeside, du ønsker dig.
Hjemmesideoptimering: Få god struktur, gode søgeord, gode tekster
Det betyder altså optimering af selve hjemmesiden.
Onsite optimering handler allerførst om at vælge en god struktur til hjemmesiden fra starten.
Dernæst skal der lægges en plan for, hvilke webtekster der skal skrives.
Der skal også vælges søgeord. Det er meget vigtigt at vælge de ord, som målgruppen bruger for at finde ydelser eller produkter som dine – og hvor konkurrencen ikke er for stærk.
Du skal nu skrive eller få skrevet gode søgemaskineoptimerede og gerne lange webtekster.
Teksterne skal være unikke! Det betyder ikke, at de skal ligne noget fra en Nobel-pristager i litteratur.
Men det betyder, at du aldrig nogensinde må kopiere tekst fra nettet – heller ikke hvis du får lov af skribenten! Google hader kopieret tekst (duplicate content).
Sidst, men ikke mindst skal billederne på siderne optimeres til søgeord, og der skal bygges interne links mellem sider.
De interne links gør det nemmere for Google at finde ud af, hvilke sider der handler om hvad.
Samtidig får intern linkbuilding folk til at blive længere og læse mere på hjemmesiden. Det giver dig større chance for at sælge.
Hjemmesideoptimering kræver viden og overblik. Du er velkommen til at booke et kvarters gratis rådgivning hos mig.
Teknisk seo: Få en fejlfri hjemmeside med fart
Teknisk søgemaskineoptimering er mindst lige så vigtigt som hjemmesideoptimering. Hvis du ikke er inde i teknisk seo, så overlad det til en specialist. Jeg henviser gerne!
Det er vigtigt at få bygget en teknisk velkørende hjemmeside fra begyndelsen. Det sikrer dig mod de værste tekniske bommerter.
Du skal også være opmærksom på, at valg af webhotel kan have stor betydning for, om din hjemmeside loader hurtigt nok. Det er vigtigt, for at du har glade gæster – og gode Googleplaceringer.
Desværre er der en del tekniske fejl, du selv kan komme til at lave undervejs, når din hjemmeside er i luften.
Du skulle måske også lige læse blogindlægget 9 seo-fejl. Så undgår du det værste!
Linkbuilding: Sørg for vejvisning til din hjemmeside
SEO er mere end hjemmesideoptimering! Du skal også have stærke links til din hjemmeside.
De links skal gerne bygges fra hjemmesider, som har stor autoritet for Google. Allerhelst fra hjemmesider, som er relevante for netop det, du sælger.
Det er også vigtigt, det er follow links – ikke no follow links. Du behøver ikke undgå nofollow links, men du skal bare vide, at de som udgangspunkt ikke skaber særlig meget seo-værdi for din hjemmeside.
Du kan ikke se, om links er dofollow eller nofollow. Men du kan downloade min guide til linkbuilding og lære, hvordan du spotter gode links. Hvis du finder ud af, at det er for besværligt, bygger jeg gerne gode links til dig.
Har du brug for tekstforfatning til linkbuilding eller hjemmeside?
Du kan se tekstforfatterpriser eller booke en gratis rådgivning i min kalender.