"Vi har brugt seo-programmet et stykke tid nu, og jeg kan ganske enkelt ikke genkende den begejstring, mange tilsyneladende har.
Websitets health report fortæller, at vi mangler metatekster. Selvom metateksterne ikke alene er der, men har været der i flere måneder.
Jeg opdaterer og henter nye baser ind som en gal, men jeg synes helt enkelt bare ikke, systemet ser ud til at virke. Overhovedet. Er jeg helt alene med den oplevelse?"
Måske har du oplevet det samme? Og måske har du mistet tiltroen til dine seoprogrammer?
Hvad gør du, når dit interne seo-plugin ikke fungerer helt rigtigt?
Hvis du har en WordPress-hjemmeside, bruger du måske SEObyYoast.
Du har sikkert oplevet, at du optimerer en side – men programmet registrerer det ikke rigtigt.
Måske har du en seo-tekst på 300 ord, men SEObyYoast siger, du skal skrive 300 ord til. Så det gør du.
Men den lille lampe er stadig ikke grøn?
Du kan opleve præcis det samme i RankMath.
Årsagen kan fx være caching.
Men bare rolig: SEObyYoast og RankMath viser, hvad du skal gøre for at optimere din seo-tekst.
Hvis du har gjort det – så er det fint.
Det er selvfølgelig irriterende, at du ikke får grønt lys af SEObyYoast.
Men det har ikke betydning for SEO.
Hvis du er meget træt af det, så prøv dette:
- Opdater siden.
- Slet cache.
Hvad gør du, når dit seo-program heller ikke viser de helt rigtige data?
Måske bruger du seo-programmer til at se, hvor mange søgninger der er på et søgeordsprogram hver måned?
De tal bruger du blandt andet til at vælge, hvilke seo-blogindlæg du vil bruge.
Så er det lidt træls at opdage, at programmerne ikke giver dig de samme data!
Faktisk kan der være temmelig stor forskel på de data om søgeordsvolumen, du får fra to forskellige programmer.
Din undren er sikkert stor. Det er meget forståeligt. Men forklaringen er altså IKKE at droppe søgeordsanalysen.
Google har nøglen til data om dine søgeord
Forklaringen er, at kun Google ved, præcis hvor mange søgninger der er på et søgeord.
Seoprogrammerne giver dig kun et kvalificeret bud.
Men sådan har det ikke altid været.
For få år siden brugte vi seo-tekstforfattere data fra Google Keywordplanner til at se, hvor mange månedlige søgninger der er på et søgeord.
Det kan vi desværre ikke mere, fordi Google har valgt at fjerne de data.
Derfor får du kun meget upræcise data, hvis du logger ind på Googles Keywordplanner.
Så hvad gør du, når du er bange for, at dit seoprogram viser forkerte data?
Det er jo lidt skidt.
For hvilke søgeord skal du vælge, hvis du ikke har de rigtige data om, hvor mange månedlige søgninger der er på ordene?
- Brug flere søgeordsprogrammer til at vurdere data om søgeordsvolumen.
Måske vurderer ét program, at der er 500 søgninger om måneden, mens et andet program opgør antallet af søgninger til 1000 hver måned.
Så er sandheden nok et sted derimellem! - Se på, om det virker.
Hvor mange gæster får dine seo-tekster på hjemmesiden?
Når du følger antallet af klik, kan du se, om din seo-strategi virker rigtigt. - Du kan også købe dig til mere præcise data med Google-annoncer
Din eneste mulighed for at se et mere præcist antal søgninger er at købe Google Adwords.
Hvis du bruger penge på Google-annoncer, får du nemlig adgang til bedre data fra Google.
Men det er ikke nok at bruge en femmer hver måned, desværre!
Du skal op på et vist beløb, før Google lukker op for data-skattekisten.