• Home
  • Blog
  • Gratis billeder til hjemmeside, blog og nyhedsbrev

Gratis billeder til hjemmeside, blog og nyhedsbrev


Du ved sikkert, at du ikke bare må kopiere billeder fra nettet.

Det kan nemlig koste dyrt at få problemer med lov om ophavsret. Men jeg har samlet en liste over databaser med gratis billeder til dig.

Hvad siger lov om ophavsret om billeder?

  • Fotografen har ophavsretten til fotoet. Det gælder, selv når du køber et billede af en fotograf. Så skal du aftale med fotografen, hvordan du må bruge fotoet.
  • Ophavsretten til et billede ophører som udgangspunkt 70 år efter fotografens død. Derfor er der en del gamle fotos på nettet, som ingen har ophavsret til. Men vær opmærksom på, at sommetider arver fotografens arvinger ophavsretten.
  • Fotografen bestemmer også, om du fx må redigere billedets farve eller sætte et tekstbanner på det.
  • Du må ikke bruge billeder, som andre har ophavsret til, uden at du har fået brugsretten – hverken privat eller i din markedsføring.
  • Ulovlig brug af billeder kan medføre bøder.
  • Vær opmærksom på, at du kan få problemer med lov om ophavsret, selvom du selv tager billedet! Det sker, hvis du bruger billeder i din markedsføring af kunstværker, som andre har ophavsret til. Hvis du fx tager et flot billede af Den Lille Havfrue, så ville jeg ikke bruge det i markedsføring, hvis jeg var dig. Arvingerne efter billedhuggeren har nemlig flere gange hentet sig en erstatning, fordi journalister er kommet til at bruge et foto af Den Lille Havfrue i medierne.

3 gode råd om gratis billeder

Nærlæs rettighederne, før du bruger gratis billeder


Heldigvis er der databaser, hvor du kan hente gratis fotos til hjemmeside, blog og anden markedsføring. Men husk, at en database kan selvfølgelig ændre reglerne, så billederne ikke mere er til gratis brug.
Derfor: Læs altid det med småt, før du downloader et billede og kopierer det på din hjemmeside.

Hold øje med, hvordan et gratis foto må bruges

Selvom et billede er gratis at bruge, kan der være andre betingelser for, at du kan bruge billedet. Du ser måske de her udtryk:

  • Non-commercial: Billedet kan være gratis til privat brug, men må ikke bruges kommercielt.
  • Attribution: Du skal skrive fotografens navn, når du bruger billedet. Du kan fx bare tilføje en billedtekst.
  • Public Domain Dedication: (CC0): Du kan bruge, dele og ændre billedet, som du har lyst til.
  • Public Domain Work: Fotografens ophavsret er udløbet, så du kan bruge billedet, som du ønsker.
  • No Derivative Works: Billedet må bruges, men kun som det er. Du kan ikke redigere farver, beskære osv.


Pas på med stockphotos af mennesker

Stockphotos af mennesker kan være fine, hvis du søger billeder af mennesker med et bestemt udtryk eller i en bestemt situation.

Men pas på med at bruge stockphotos af mennesker i stedet for billeder af dig og dit personale.

Brug meget hellere penge på professionelle fotos af jer. Det gør en stor forskel for troværdigheden. Også selvom jeres tandpastasmil måske er knap så bredt!

Læg en linje for stil, motiver og farver – før du downloader

Du har måske hørt, at hjemmesider ikke skal have alt for mange farver – det forvirrer. Du kan selvfølgelig også forvirre gæster på din hjemmeside, hvis du ikke vælger billeder med omhu.

Det kan godt være, du både kan lide cartoon-tegninger og fotos af mænd, der giver håndtryk i jakkesæt! Det kan også være, motiverne passer til de blogindlæg, hvor du bruger dine billeder.
Men det forvirrer læserne meget, at stilen varierer så stærkt.

Ikke mindst fordi mange hjemmesider har en liste med miniaturebilleder fra bloggen i sidebarre eller footer, så folk let kan hoppe til næste blogindlæg. Så hvis du ikke er opmærksom, kan billeder i meget forskellige farver og stilarter komme til at stå ved siden af hinanden på din hjemmeside.
Derfor: Lad være med at downloade tilfældige billeder, bare fordi de er gratis. Læg hellere en strategi for, hvordan billederne skal se ud. Køb dig til de billeder, du ikke kan få gratis. Beslut fx:

  • Hvilke grundfarver er velkomne på hjemmesiden? Gerne højst tre farver.
  • Skal farverne være varme eller kolde? Der er stor forskel på citrongul og appelsingul!
  • Skal billederne primært være fotos, tegninger, mønstre eller ikoner?
  • Bredformat eller højformat?

Du kan selvfølgelig altid vælge et billede, der ikke lever op til kravene, hvis du falder over noget helt fantastisk. Men retningslinjerne sikrer, at du lige får set en ekstra gang på det: Passer det nu også ind?
Så er det nemt at vælge billeder, der skaber helhed - ikke forvirring.

Ansvaret er dit, når du bruger gratis billeder

Du kan desværre ikke være 100 procent sikker på, at et gratis billede kan bruges lovligt. Der kan jo være billeder i databaserne, som folk har lagt ud, selvom de ikke har ophavsretten selv.
Men hvis du nærlæser reglerne, så er risikoen næppe stor. Ansvaret er dit, hvis du vælger at benytte gratis billeder. 

Morguefile

Mange gratis billeder. Læs om rettigheder på det enkelte billede. Nogle kan du kun bruge mod kreditering af fotografen. Gå til Morguefile.

Pexels

Her kan du downloade gratis billeder og uploade dine egne til andre. Du kan også give en donation til fotografer, hvis du vil. Gå til Pexels.

Pixabay

Over 2 millioner gratis billeder. Gå til Pixabay.

Unsplash

Mange gratis fotos til både privat og kommerciel brug. Unsplash opfordrer til at kreditere fotografen. Gå til Unsplash.

Frihedsmuseets fotosamling

Over 66 000 gratis billeder. Har du brug for historiske fotos, skulle du nok kunne finde noget i Frihedsmuseets samling. Fri download til privat og kommerciel brug. Fotografen skal krediteres, der hvor navn er opgivet. Gå til Frihedsmuseets fotosamling.

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden

Seo er godt. Men ikke nok for dig som konsulent

Seo er godt. Men ikke nok for dig som konsulent

5 trends i videoredigering i 2024: Hvad skal du være opmærksom på?

5 trends i videoredigering i 2024: Hvad skal du være opmærksom på?

4 alt for typiske markedsføringsfejl

4 alt for typiske markedsføringsfejl

Hvad er helpful content? 3 grunde til, at din blog er vigtigere end nogensinde

Hvad er helpful content? 3 grunde til, at din blog er vigtigere end nogensinde

3 tanker, der afslører dit behov for en virtuel assistent

3 tanker, der afslører dit behov for en virtuel assistent

Hvad er FOMO? Og hvilken betydning har FOMO for dit salg?

Hvad er FOMO? Og hvilken betydning har FOMO for dit salg?