Hende der Camilla skjuler noget for dig

 

sprogfejl

Har du korrekturlæst din tekst ihjel?

For et par dage siden fik jeg et nyhedsbrev fra en dygtig tekstsnedker. Lad os kalde hende Camilla eller noget andet, som hun ikke hedder.
Nå, men Camilla eller noget bad mig vælge, om jeg vil være skribent A eller skribent B.
Jeg må sige til hendes ros: Hun gjorde ikke valget svært.

Hvad vil du være – alt for cool eller et håbløst tilfælde?!

Skribent A: Dine tekster er professionelt pletfrie og så pinligt pæne, at ingen gider reagere … for slet ikke at tale om at købe noget, selvfølgelig. Du har faktisk redigeret ethvert spor af personlighed ud af din tekst. Du korrekturlæser dine tekster ihjel!
Skribent B: Du skriver personligt, men der er sandsynligvis altid flere sprogfejl i dine tekster. But who cares? Du er populær. Og du sælger selvfølgelig for vildt.

Oh, mit sproghjerte bløder

Der er nemlig lige en lille ting. Du ser den på billedet her ovenfor. Ja, faktisk er det ikke en lille ting. Det er en stor ting. Det er selvfølgelig elefanten i glasbutikken!
Det er de problemer med sjusk og sprogfejl, som ødelægger tekster. Fejl, som i værste fald smadrer din virksomheds muligheder for salg.

Tror du ikke på mig?!

Så se her, hvad der irriterer 420 af 1000 briter allermest, når de læser updates fra virksomheder på Facebook og Twitter:
Storsynderen er nemlig sprogfejl og dårligt sprog!
Har vi grund til at tro, at det er anderledes her i landet – eller uden for de sociale medier? Nej.

Nej til harikiri

Skal vi så begå harikiri med en papirkniv, hvis vi spotter en fejl i vores tekster – eller holde op med at skrive?
Nej, absolut ikke! Det er vigtigere, at du skriver og elsker det, end at din tekst er pletfri.

Men: Det gør da ikke noget, hvis du i hvert fald selv synes, din tekst er guddommelig, når du trykker send.
Du kan da godt tage dig tid til at redigere – læse korrektur – og genlæse dagen efter. Hvorfor ikke?
Det handler om at skærpe budskabet, stramme grebet. Det handler i sidste ende om at gøre kiggere på din hjemmeside til kunder.
Og ved du hvad? Du kan sagtens få A og B. Der er INGEN modsætning mellem godt sprog og god tekst. Oftest tværtimod.

Derfor: Jeg ved godt, du har travlt.  Men det er skønt at skrive. Fordyb dig i teksten. Glem alt om, at handling er bedre end perfekt – bare i dag. Ikke fordi en slåfejl nødvendigvis smadrer dit salg – men fordi du aldrig bliver god til tekst, hvis du ikke gider tekst.
Og ved du hvad – jo mere du skriver, jo nemmere og hurtigere går det selvfølgelig.
PS: Du kan selvfølgelig også bare lade mig skrive – eller læse korrektur på din tekst. Jeg har ikke lavet ret meget andet end tekster siden 2009.

 

Leave a Comment: