• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Hvordan bestemmer Google, hvad der ligger øverst i din Googlesøgning?

Hvordan bestemmer Google, hvad der ligger øverst i din Googlesøgning?

Ved tasterne: Louise Lamberth, tekstforfatter, 13 års erfaring, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper.

Google er verdens mest populære søgemaskine, og hver dag laver vi danskere tusindvis af Googlesøgninger. Langt de fleste klikker på et af de øverste søgeresultater. Læs her, hvordan din egen hjemmeside kommer på side 1 i en Googlesøgning.

Allerførst: Hvad er Google, og hvordan virker Google?

Faktisk er Google Inc. virksomhedens navn. Men det er selvfølgelig den ufatteligt populære søgemaskine, vi først og fremmest kender Google for. 

Googles søgerobotter gennemgår hele tiden nettet for nyt materiale, som bliver optaget i Googles indeks.

Du kan forestille dig indekset som et kæmpe bibliotek, hvor du kan søge efter materiale på nettet.

Når du googler efter varer eller ydelser, ser du typisk både betalte annoncer og andre søgeresultater. Alle annoncer er markeret med ordet ”annonce.” De søgeresultater, der ikke er annoncer, kaldes organiske søgeresultater. 

Du kan selvfølgelig altid købe dig til annoncer hos Google. Men du kan ikke købe dig til organiske søgeresultater. De organiske søgeresultater opstår, fordi Google vurderer alt materiale og rangordner det. 

Det gør Google for at sikre, at de gode søgeresultater fra de gode hjemmesider ligger øverst, når du googler.

Netop den kvalitetsvurdering er grunden til, at Google er så populær. For vi gider jo ikke se side efter side med annoncer eller tilfældige søgeresultater, når vi leder efter noget på nettet.

Vi vil have kvalitetsresultater, der lever op til vores forventninger. Lige præcis det er Google god til at levere. 

 

Hvad viser det, når en hjemmeside ligger nummer 1 i en Googlesøgning?

En placering som nummer 1 på en søgning viser to ting om en hjemmeside:

For det første viser den fine placering, at Google vurderer, at hjemmesiden er god. For det andet viser placeringen, at Google vurderer, at søgeresultatet vil leve op til det, folk forventer, når de laver netop den Googlesøgning. 

 

Hvordan rangordner Google hjemmesiderne?

Google vurderer din hjemmeside på over 200 parametre for at rangordne hjemmesiderne på hver enkelt Googlesøgning. 

For at sikre en god rangordning skruer Google hele tiden lidt på retningslinjerne.

Desuden tilføjer millioner af mennesker jo hele tiden nyt indhold til nettet. Det betyder selvfølgelig, at hjemmesiderne rykker op og ned i søgeresultaterne dag for dag. 

Du skal dog ikke tro på myten om, at seo ikke betaler sig, fordi Google ændrer retningslinjerne hele tiden. Så meget ændrer de sig heller ikke. 

 

Pas på! Tjek dit søgeresultat på Google

Fordi Google er en rigtig pleaser, får du stort set altid det, du vil have!

Det betyder desværre, at din egen webshop eller hjemmeside måske ligger bedre i en Googlesøgning på din pc, end den gør på min.

Det sker, fordi Google tilpasser søgeresultatet til dig. Derfor ser du måske din egen hjemmeside eller webshop højt placeret i en Googlesøgning, fordi du altid viser din kærlighed til hjemmesiden ved at klikke og bruge lang tid på den.

Du skal bruge en ranktracker til at vise dig et rent søgeresultat. Men hvis din hjemmeside lige nu er på side 1 i en bestemt Googlesøgning, kan du tjekke resultatet nu.

Sådan gør du: Log ud fra Google – rens derefter din historik i Indstillinger – historik – og gå ind på impersonal.me. Der skriver du så dit søgeord.

Husk at sikre dig, at impersonal.me er indstillet til søgning på dansk i Danmark. Når du nu søger via impersonal.me, ser du, om du stadig er på side 1.

I boksen kan du se de 3 faktorer, der afgør din hjemmesides placering i en Googlesøgning.

Læs også: Kom op på Google med E-A-T.

 

 

 

3 faktorer, Google vurderer din hjemmeside på

Onsite optimering - optimering af hjemmesiden

Hvor godt lever indholdet på netop dén webadresse op til det, folk forventer, når de laver den Googlesøgning?

Hvor godt er din hjemmeside struktureret?
 

Er webteksterne gode og optimeret til Google? 


Bliver hjemmesiden løbende optimeret med nyt relevant indhold, fx blogindlæg? Du kan læse mere om virksomhedsblogging.


Er gæsterne glade for hjemmesiden?


Er der interne links mellem webteksterne på de enkelte sider?

Teknisk seo - optimering af hjemmesidens teknik

Hvor godt fungerer din hjemmeside teknisk?
Er den fx hurtig, gerne med en loadtid på maksimalt tre sekunder? 

Er der SSL - den lille hængelås i hjørnet, som viser folk, at de er i sikkerhed? Tjek selv din hjemmesides teknik på analyze.me.

Offsite seo - linkbuilding

Er der gode links fra andre stærke hjemmesider til din?
Allerhelst skal der være et antal links fra andre sider, som har relevans netop for din branche.
Du kan læse mere om linkbuilding her.

>