Få gratis trafik! Vælg de rigtige Google søgeord
Jeg har været tekstforfatter siden 2009.
Og jeg har skrevet hundredvis af webtekster. Så når det drejer sig om at vælge Google søgeord, kender jeg alle faldgruberne.
Hvor mange af de her 5 fatale fejl gør du selv, når du vælger søgeord til dine salgstekster og blogindlæg?
Fatal fejl 1: Du gætter dig til Google søgeord …
“Jamen jeg ligger jo allerede nummer et på hypnoterapeut i Gørlev,” sagde kunden.
Jo, men desværre er der bare ingen, der søger en hypnoterapeut i Gørlev.
Lokal SEO er godt. Men måske ikke så lokal!
Og så er det jo ikke så spændende at ligge nummer et på det søgeord …
Løsning:
Den grufulde sandhed er, at du er nødt til at lave en søgeordsanalyse eller få en seohaj til at lave den for dig.
Desuden skal du selvfølgelig vide, hvordan du optimerer webteksterne til søgeordene.
Hvis du bruger WordPress, kan du bruge et SEO-plugin som RankMath eller SEO by Yoast til at tjekke, du har gjort det rigtigt, når du udgiver en ny tekst.
Fatal fejl 2: Dine søgeord er aaaalt for brede
“Jeg vil gerne op på … hm … jeg er kommunikationskonsulent. Så kommunikation må være et godt ord. Hurra, der er en masse søgninger på det.”
Stooop! Alt for bredt. Du er interesseret i at få gæster på hjemmesiden, som har lyst til at købe noget af dig.
Men hvis du sætter himmel og jord i bevægelse for at komme op på ordet kommunikation, spilder du sandsynligvis din tid.
For det første: Du kan ikke ane, hvad folk leder efter, når du skriver “kommunikation” på Google.
Det kan betyde næsten hvad som helst.
For det andet: Du kæmpe med mange konkurrenter om ordet. Mange af de konkurrenter har sandsynligvis større seo-muskler, end din hjemmeside har.
Løsning: Igen – søgeordsanalysen. Du skal have nogle søgeord, som din målgruppe søger efter, OG som du har realistisk chance for at komme op på Google på.
Fatal fejl 3: Eller dine søgeord er alt for smalle
“Jeg har min egen systue og er uddannet beklædningstekniker. Så det skal jeg selvfølgelig optimere teksten til …”
Niks. De mennesker, der søger efter en beklædningstekniker, er sandsynligvis interesserede i at tage uddannelsen.
Det er ikke dem, du vil have fat i.
Folk tænker næppe: “Hm, jeg skal have syet en kjole. Så jeg googler lige “beklædningstekniker,” gør jeg … “
Løsning:
Søgeordsanalysen.
Fatal fejl 4: Du vil op på trofæord
“Hjælp. Jeg er faldet på mine vigtigste søgeord! Giv mig links, flere link!”, sagde kunden i telefonen.
Fint nok, links er vigtige, men du gør dig selv en kæmpe bjørnetjeneste, hvis du kun går efter trofæord.
Trofæord er ord, som er interessante i din branche, og som der er rigtig mange søgninger på.
Men problemet er, at alle dine konkurrenter også vil op på de søgeord.
Og det er jo ikke sikkert, du kan hamle op med alle dem.
Løsning:
Overvej at gå efter søgeord, som der er færre søgninger på – og hvor konkurrencen er lavere.
Det gør du ved at bruge relaterede søgeord og søgeordsudtryk.
Altså ord og udtryk, hvor der er færre søgninger, men hvor konkurrencevinden til gengæld ikke er så strid.
For spørg dig selv: Hvad er sjovest – at spise en lille kage selv eller se de stærke konkurrenter med store seomuskler æde den store kage, du ikke kan nå.
Ja, svaret giver vist sig selv.
Fatal fejl 5: Du undersøger ikke, hvad folk spørger Google om
Du ved sikkert, at folk googler de mest absurde spørgsmål nu om stunder.
Spørgsmål som:
Hvad skal jeg skrive til ham? Hvad vejer et æg? Hvordan strikke tå på sokker? Er jordbær en nød?
Men også 1000 mere jordbundne spørgsmål som:
Hvad koster husforsikring? Nemlig levering hvor? Hvordan sender man en pakke retur?
Og alt muligt andet …
Alle relevante spørgsmål om det, du sælger, skal din hjemmeside meget gerne svare på.
Derfor skal du finde ud af, hvilke spørgsmål folk googler om det, du sælger.
Brug Storybase til at finde spørgsmålene – og skriv et blogindlæg som svar på hvert spørgsmål.
Få hjælp til dine webtekster
Kontakt en tekstforfatter med mange års erfaring.