Har du medarbejderinterviews på virksomhedens hjemmeside?
Sandsynligvis ikke! Det er ærgerligt.
For gode medarbejderinterviews er nemlig et rigtig godt supplement til kundetestimonials.
Medarbejderinterviews er en sikker metode til at tiltrække nye medarbejdere.
Desuden styrker de virksomhedens troværdighed og giver den et menneskeligt ansigt.
Det er rart for både kunder og jobansøgere at se, hvem der står bag, og hvorfor de gerne vil arbejde for lige præcis den virksomhed.
Sådan skriver du gode medarbejderinterviews
Find ud af, hvem der skal interviewes
Der er et klart mål med et medarbejderinterview.
Nemlig at virksomheden skal præsentere sig godt, sådan at I kan tiltrække flere gode ansatte.
Derfor er det vigtigt at spørge de rigtige medarbejdere.
De interviewede skal helst være medarbejdere, der er rigtig glade for jobbet.
Medarbejderen skal gerne have et godt forhold til chefer og kolleger.
Det er vigtigt, for under interviewet skal de nemlig svare på spørgsmål om virksomhedens mission og deres egen jobglæde.
Samtidig er det selvfølgelig vigtigt, at de faktisk har lyst til at lade sig interviewe. Derfor skader det ikke at spørge en medarbejder, der er glad for at snakke!
Kontakt medarbejderen
Når du har udset dig en eller flere medarbejdere, skal de selvfølgelig spørges, om de vil interviewes.
Husk, at de fleste mennesker slet ikke er vant til at blive interviewet.
Derfor er det vigtigt at gøre folk trygge, så de siger ja – og har det godt med det.
Sig noget i retning af:
“Vi vil gerne have et medarbejderinterview til hjemmesiden, så vi kan få nogle flere gode ansøgere. Vi tænkte på, om du har lyst til at stille op?
Du kan selvfølgelig selv vælge et tidspunkt til interviewet, og du får teksten til gennemsyn, så du er sikker på, at du kan godkende den.”
Ser medarbejderen lidt tøvende ud? Så kan du også tilbyde at sende spørgsmålene i forvejen, så medarbejderen har følelsen af kontrol over interviewet.
Lad være med at overtale medarbejdere, der ikke har lyst
Tænk på, at mange mennesker virkelig hader at føre sig frem for kunder og kolleger!
Derfor er det vigtigt at respektere et pænt “Nej tak. Det er ikke lige noget for mig. Kan du ikke spørge Jørgen?”
Det er ikke god stil at presse en medarbejdere, der siger nej til at give interview.
Desuden resulterer det bare i et fåmælt interview, hvor der er langt mellem guldkornene.
Hvis det altså nogensinde bliver til noget. For en presset medarbejder kan snildt finde på at udsætte interviewet igen og igen i håb om, at en anden melder sig.
Lav en skabelon for interviewet
Det er vigtigt at lave en skabelon for interviewet, så det ikke løber af sporet.
Skabelonen behøver ikke indeholde andet end de spørgsmål, du vil stille medarbejderen.
Det kunne se sådan ud:
- Tusind tak, fordi du har tid.
- Fortæl lidt om dig selv og din baggrund?
- Hvad arbejder du med her?
- Hvilken forskel gør det for kunder/klienter?
- Hvad betyder det for dig at gøre den forskel?
- Hvordan har I det sammen i personalegruppen?
- Mange tak – nu har jeg rigeligt at skrive om. Du får teksten til gennemsyn, så du kan se, om du har ændringsønsker.
Gennemfør interviewet
På aftalt dato og tid ringer du til medarbejderne og gennemfører interviewet.
Under interviewet er det vigtigt, at du giver dig tid til at lytte til medarbejderens svar og tager noter.
Noterne skal selvfølgelig sikre, at du får fat i alt det vigtigste.
Husk, at det vigtigste ikke kun er alt det faktuelle. Små personlige hændelser fra hverdagen har stor betydning i et interview.
På et mødested for mænd interviewede jeg fx en leder, der sagde: “Der var engang en mand, der holdt udenfor og kiggede i en time. Til sidst gik jeg ud og spurgte, om han ikke ville ind. Han var på vej i Brugsen, sagde han. Bagefter fandt jeg ud af, at nogle af de andre mænd boede i hans by, så de kendte ham. Det lykkedes at overtale dem til at tage ham med hen til os i Mødestedet torsdagen efter. Så turde han godt, når de også var der.”
Sådan en lille historie fortæller utroligt mere end noget, hvilke værdier mødestedets leder står for. Samtidig gør historien interviewet meget mere troværdigt og levende, end hvis jeg kun fokuserede på kolde fakta.
Samtidig er det en god ide at få brugt nogle af de ord, som er typiske for medarbejderens sprog.
Du behøver ikke ligefrem bruge bandeord, men sjove udtryk og slangord kan sagtens give dit interview liv og spræl.
Skriv interviewartiklen hurtigst muligt
Godt! Interviewet er vel overstået – og du har forhåbentlig en hel lille bunke papirer med noter.
Nu vil jeg anbefale dig at få interviewartiklen skrevet hurtigst muligt.
Jo hurtigere du går i gang – jo nemmere er det at huske stemningen, pointerne, personen, du lige har talt med.
Sådan gør du:
- Begynd med at strukturere artiklen med fire-fem overskrifter, der opsummerer de vigtigste pointer.
Det gør ikke noget, at det bare er “arbejdsoverskrifter” – du kan redigere senere. - Skriv en interviewartikel, hvor der er god balance mellem brødtekst og citater.
Husk, at artiklen ikke skal citere alt, hvad der blev sagt i interviewet – tværtimod!
I stedet skal du udvælge det vigtigste og citere loyalt – samtidig med at du udelader alt overflødigt. - Send artiklen til gennemsyn hos den interviewede. Skriv: “Tusind tak, fordi du havde tid til at snakke med mig. Her er artiklen. Hvis du har ændringsønsker, må du meget gerne skrive direkte i filen eller sende mig en mail, så retter jeg til.”
3 fordele ved at hyre en erfaren tekstforfatter
Måske har du hverken tid, lyst eller kompetence til at skrive interviewartikler selv? Så vil jeg gerne gøre det for dig.
Jeg har skrevet mange interviews til hjemmesider og brochurer.
Med en erfaren tekstforfatter kan du nemlig forvente:
- En tryg proces for den interviewede – uden pinlige øjeblikke
Det er ikke alle, der synes, det er sjovt at lade sig interviewe om virksomheden af en kollega eller chef.
Når jeg interviewer medarbejderen, er der ingen forlegenhed, fordi jeg ikke er del af virksomheden. - Ingen begynderfejl
Samtidig undgår du alle de problemer, du kan løbe ind i, hvis en uerfaren skribent løser opgaven. - En interviewartikel, som du og medarbejderen kan være tilfredse med
Jeg har skrevet rigtig mange interviews for virksomheder, foreninger og kommuner.
Det betyder, at artiklen opsummerer alt det vigtigste. Samtidig er den skrevet i et godt mundtligt sprog.
5 begynderfejl i interviewartikler
- En artikel, der refererer alt, hvad der blev sagt i interviewet – uden hensyn til, om det er vigtigt eller ej
- Manglende indledning og konklusion – så læseren spekulerer over, hvad pointen i artiklen var
- Akademisk skriftsprog – milevidt fra mundtligt hverdagsdansk
- Manglende struktur i artiklen
- Ingen underoverskrifter – eller intetsigende underoverskrifter.