Online markedsføring kan sommetider føles lidt op ad bakke. Du skriver og skriver, deler og deler. Sommetider kunne du måske godt bruge lidt hjælp. Og ved du hvad – sådan har alle de andre det også!
Der er ikke noget ved at skrive blogindlæg, som ingen læser.
Derfor skal du gerne bruge din blog til at komme i kontakt med andre bloggere i samme branche – eller i andre brancher, der også har relevans for din kundemålgruppe.
Kort sagt:
Skriv som gæsteblogger for andre fagfolk – og lad andre skrive på din blog
Når du gæsteblogger, skaber du større online synlighed og kommer i kontakt med nye læsere, og samtidig kan gæsteblogging skabe gode links til din egen blog.
Alle selvstændige vil selvfølgelig gerne vil have større online synlighed, og derfor er det ikke svært at få lov at gæsteblogge, når bare du skaber en win-win situation.
2 tommelfingerregler før gæsteblogging
1: Alle dine blogindlæg skal skabe tillid til din virksomhed.
Lad aldrig andre skrive på din blog, før du har en klar aftale om, hvad de skriver om – og før du har set deres egen blog og konstateret, at den slags blogindlæg også vil skabe værdi for dine læsere!Hvis du er i tvivl, kan du altid sige, at du godt kan finde på at redigere blogindlægget – og at bloggeren selvfølgelig får det til godkendelse, før det bliver postet.
Af præcis samme gode grund skal du kun gæsteblogge for selvstændige, du har tillid til, og hvis hjemmeside og blog udstråler professionalisme.
Det er selvfølgelig kun en ekstra fordel, hvis de allerede har mange læsere, og hvis deres blog allerede har værdi i Googles øjne – lidt senere i bogen viser jeg dig, hvordan du selv undersøger det!
Når du gæsteblogger for andre, så husk at bede om at link fra deres blog til din egen hjemmeside – et link til den side, hvor du reklamerer for dit nyhedsbrev.
2: Pas på med linkbytte!
Hvis du har faste samarbejdspartnere, er det fint nok, at I linker til hinandens hjemmeside. Men linkbytte er ikke noget, du skal sætte i system, hvis du gerne vil op på Google – og faktisk kan linkbytteriet i værste fald skade din hjemmesides Googleplaceringer.
Lav derfor aldrig aftaler som ”Du skriver på min blog og linker til din hjemmeside, så skriver jeg på din blog med link til min hjemmeside i næste måned!” Den slags aftaler opfatter Google nemlig som linkspam eller forsøg på at manipulere med søgeresultaterne.
Når det er sagt, er gæsteblogging en nem genvej til større synlighed og gode links.
Hold dig ikke tilbage – men tag hovedet med dig, før du gæsteblogger eller siger ja tak til andres blogindlæg!
Sommetider kan du måske gå skridtet videre! Ville det ikke være dejligt, hvis du kunne få en kendt person med særlig viden om det, du sælger, til at markedsføre din virksomhed?
Jo – og det kan du sikkert også!
Det skal lige siges, at idéen her er mest for dig, der allerede har mange bloglæsere og mange tilmeldte på nyhedsbrevet, så du kan skabe en winwinsituation for en person, der ikke mangler omtale i forvejen.
Hvis du kan leve op til det, er det til gengæld heller ikke særlig svært at få lidt stjernedrys på bloggen.
Eksempel på gæsteblogging
Webshoppen Cyberimport sælger skønne smykker og smykkematerialer til fingernemme kvinder. Ejeren kontaktede mig, fordi SEO-manden ønskede sig et blogindlæg på 1000 ord. Men om hvad?! Ja, det vidste han ikke lige, og det var noget af en hurdle at få den gode idé, mente han.
Jeg kontaktede derfor stylecoach Tini Owild og spurgte, om hun havde lyst til at give et kort telefoninterview til blogindlægget.
Jo, det havde hun da – det var jo også god markedsføring af hende.
I interviewet gav Tini Owild sine bedste råd om styling med smykker. Jeg skrev blogindlægget og prydede det med billeder af flotte Tini Owild og farveglade smykker fra Cyberimport med link til webshoppen.
Jeg var glad for at se, at Tini Owild selv delte blogindlægget på sin virksomheds Facebookside, selvom det var klar markedsføring af webshoppen.
Hvis du også gerne vil have en kendis til at hjælpe dig med markedsføringen, går du sådan frem:
- Find en ekspert. Måske tænker du på én lige nu, du godt gad have et interview med på din egen blog?! Vælg med omtanke. Hvis du selv er up and coming ekspert i nærorientalske frimærker, er det ikke sikkert, at du skal spørge en verdenskendt ekspert på området, da det kan tage glansen fra dig selv! Spørg hellere en, der arbejder med det samme – men på et nicheområde, som du ikke har planer om at blive ekspert i.
- Gør dig helt klart, hvorfor du netop vil tale med den ekspert, og hvordan det er til fordel for din virksomhed, at du får et interview med netop den fagmand. Det skal du nemlig vide, for at du kan vinkle dine spørgsmål til interviewet skarpt.
- Skriv ned, hvilken fordel eksperten har af at give dig det interview, så du kan argumentere for din sag, når du kontakter ham! Find alle de gode argumenter frem: Hvis du fx er uddannet journalist og har 5000 læsere på dit nyhedsbrev, skal du selvfølgelig sige det, når du kontakter eksperten. For det gør det naturligvis nemmere for dig at få det interview, end hvis du har 5 læsere og aldrig har interviewet nogen før. Hvis du har en stor læsergruppe af damer i den købestærke alder, så får du nemmere en kendt stylecoach til at give dig et interview.
- Forbered dig på at tage kontakt og bede om interviewet ved at se nærmere på ekspertens hjemmeside. Hvis din ekspert fx har skrevet en bog eller blogger om emnet, giver det selvfølgelig pluspoint at få læst op på det, før du henvender dig. Hvis du ser pressebilleder til download på ekspertens hjemmeside, er det tit et godt tegn på, at der er interesse for at samarbejde om at få ekstra synlighed.
- Beslut, hvilke forslag du vil stille til, hvordan interviewet skal foregå. Husk, at dygtige fagfolk har travlt – så hvorfor ikke foreslå et interview på telefon eller Skype fremfor ansigt til ansigt?
Skriv ned, hvilke spørgsmål du vil stille eksperten. Jo mere præcist du spørger, jo nemmere bliver samtalen for både dig selv og eksperten. Husk, at alt for brede spørgsmål er svære at svare på, og du risikerer at få et helt andet svar end forventet. Hvis du fx taler med en parterapeut, gør du det svært med et bredt spørgsmål som: Hvad mener du om danskernes parforhold? Men det er nemt for eksperten at svare på smalle spørgsmål som:”Hvilket problem hører du oftest om i din konsultation?” ”Hvordan kan man løse problem X?” eller ”Hvilke fejl gør kvinder, når de vil forkæle deres partner?”
- Kontakt eksperten på mail og spørg, om han eller hun vil give interview, og hvordan du foreslår, at du skal få det i kassen. Allerede i den første mail fortæller, hvorfor du vil tale med netop den fagmand – og om hvad. Det siger sig selv, at du gerne må rose eksperten en smule – og du mener jo din kompliment, for ellers havde du slet ikke bedt om det interview.
- ”Du er jo en af landets bedst kendte parterapeuter og en af de få med speciale på netop dette felt – derfor var det oplagt at spørge dig”.
- Vær altid helt ærlig om, at du skal bruge ekspertinterviewet i din markedsføring. Fortæl, præcis hvordan du vil bruge interviewet. Glem ikke at nævne det, hvis du har særlige kompetencer, når det drejer sig om interviews og artikelskrivning – eller særlig viden om fagfeltet. Fortæl også, hvem dine læsere er, og hvorfor det er interessant for eksperten at komme i kontakt med dem. Glem ikke at nævne det, hvis du har mange af dem!
- Præsenter spørgsmålene i mailen! Det gør det meget nemmere at sige ja tak til at stille op til interview, når man føler sig tryg ved det, der bliver spurgt om.
- Skriv, at den interviewede selvfølgelig får artiklen til gennemsyn og kan redigere.
- Få dit interview i kassen! Optag på telefonen eller tag noter undervejs – gerne begge dele. Husk at sige til dit interviewoffer, hvis du optager.
- Så er det tid til at skrive, redigere, læse korrektur, søgemaskineoptimere og lægge billeder og links ind i artiklen.
- Send interviewet til godkendelse hos den, du har interviewet. Del artiklen online, når den er godkendt – og send også gerne eksperten link til dit blogindlæg med tusind tak. Udgiv aldrig noget online, før du har fået lov af den interviewede.
Har du brug for hjælp af en erfaren tekstforfatter?
Book en tid i kalenderen – eller send mig en mail. Jeg glæder mig til at hjælpe dig.