Gæsteindlæg af Benny Christen Grandahl fra Bogsnedkeren.dk!
Hvor mange penge bruger dit firma hvert år på reklamekuglepenne og den slags reklamegaver?
Med moderne digitaltryk kan du for de samme penge få trykt en bog, som dit firma kan bruge aktivt i markedsføringen.
Den holder dit firma top-of-mind meget længere end kuglepennen. Men det kræver, du udgiver en bog, der giver værdi for din målgruppe.
En trykt bog gør det mere seriøst
Engang var en gratis e-bog den mest populære lead-magnet på nettet. Og du har sikkert også downloadet din fair share af den slags.
Men hvor mange fik du læst?
For de fleste e-bøger endte deres dage i en mappe på harddisken. Sammen med alle de andre e-bøger, som du heller aldrig fik læst. Og hvad der er ude af øje, er som bekendt også hurtigt ude af sind.
Men én ting er gratis e-bøger, noget helt andet er en trykt bog. Den har en helt anden status og en helt anden værdi i folks bevidsthed.
Som forfatter til lidt over 50 forskellige bøger om alt lige fra Office-programmer over marketing og til restemad har jeg i hvert fald oplevet mange spøjse og overraskende reaktioner, når folk opdagede, at de talte med ”forfatteren selv”. Og det ved jeg, masser af andre forfattere også har.
For der er noget særligt ved en bog. Måske fordi der er så mange, som selv drømmer om at udgive en.
Af samme grund er der også noget helt specielt ved at give en bog. Og da særligt, hvis det er en bog, du selv – eller det firma, du kommer fra – har skrevet.
Så bliver det mere seriøst – og hvis emnet også interesserer modtageren, bliver bogen pludselig meget mere interessant.
Det gør bøger perfekte at bruge i markedsføringen – i hvert fald, hvis du kan skabe en bog, som giver værdi for dem, der modtager den.
Hvad kan dit firma udgive en bog om?
Skal dit firma have succes med at bruge bøger i markedsføringen, skal bogen derfor være én, modtageren kan bruge i hverdagen. F.eks. som praktisk opslagsbog – det som i gamle dage hed en ”ståbi” – der giver praktiske anvisninger eller svar på alt det, folk tit glemmer.
Ja, de kan søge på Google. Men ved de, det står i en bog, husker de fleste oftest, præcis hvor det står. Samtidig får de det samme svar hver gang. Og ved, det kommer fra en kilde, de kan stole på.
Det giver dig en oplagt mulighed for at demonstrere, hvor nemt det er at bruge netop dit firmas produkter. Præcis som de bøger, jeg skabte for Microsoft om deres Office-programmer op gennem 00’erne.
Det kan også være en bog, der handler om en sag, som dit firma står for – og gerne vil være kendt for at støtte. Som f.eks. trælasthandlen, der udgav en bog om vigtigheden af at vælge bæredygtigt træ. Det gør bogen til et statement, der er med til at brande dit firma.
Eller en coffee table bog om boligindretning, der viser de boliger, dit byggefirma har bygget – indrettet i forskellige stilarter. Eller forskellige muligheder for at lydisolere med de akustikvægge, som dit firma skræddersyer og sætter op.
En bonus eller et nemt mersalg
Bogen – eller et hæfte – kan også være en uventet bonus, kunden modtager, når han eller hun åbner pakken fra din webshop. F.eks. en guide til at komme i gang med at bruge den nye airfryer, de har købt af dig. Eller komme i gang med at strikke med et eller andet garn, der er utroligt populært for tiden.
Har du et lokalt mikrobryggeri, et lille ismejeri med egen produktion, eller producerer dit firma noget helt tredje, som du sælger fra din egen butik? Så kunne en bog, der giver folk en tur ind i historien bag produkterne, og hvordan de bliver til, være et nemt lille mersalg, du kan sælge dem som et minde fra besøget. Og noget, du kan give nære samarbejdspartnere og storkunder som en julegave.
Hvad koster det at udgive en bog?
Jamen, er det ikke dyrt at få trykt en bog?
Nej, prisen for selve trykningen af bogen er faktisk den mindste udgiftspost. For med moderne digitaltryk kan du nemt få trykt et lille oplag, uden at stykprisen bliver skyhøj. Samtidig giver små oplag mulighed for, at du løbende kan opdatere indholdet i bogen, så den altid er tidssvarende.
Så i stedet for at kaste penge efter en ny omgang reklamekuglepenne kan du få trykt en bog for de samme penge.
Men trykprisen er ikke den eneste udgift. For skal du have hjælp til at skrive indholdet og få sat bogen flot op, skal det lægges oven i prisen. Og så hjælper det altid at have en erfaren bogsnedker med på projektet.
Men det er en engangsudgift, som belaster bogens pris mindre og mindre, jo flere bøger du får trykt over tid.
Til gengæld står du med en reklamegave, som modtageren med stor sandsynlighed vil værdsætte. Og derfor vil blive brugt og være med til at holde dig top of mind meget længere end kuglepennen, øloplukkeren eller hvad du nu giver som reklamegaver i dag.
Derudover smider folk sjældent bøger ud. Altså forsvinder dit budskab ikke lige så nemt, som den e-bog folk aldrig får læst, den marketingmail modtageren alligevel sletter eller det flygtige besøg på firmaets hjemmeside, folk hurtigt har glemt.
Derfor skal dit firma bruge bøger i markedsføringen.