FOMO - frygten for at gå glip af noget - har i den grad vundet indpas i markedsføringen.
Overalt ser du tidsbegrænsede tilbud. Men skal du selv arbejde med FOMO - og hvordan gør du? Få svaret her.
Hvilken betydning har FOMO rent sprogligt?
FOMO betyder fear of missing out - eller frygt for at gå glip af noget.
Det kan vi selvfølgelig opleve både privat, og når vi handler med virksomheder.
Hvad er FOMO i privatlivet?
Ifølge psykologerne er særligt unge mennesker tilbøjelige til at opleve FOMO - frygt for at gå glip af noget.
Men FOMO kan ramme os alle. Og det gør det uden tvivl sommetider!
Nogle eksperter forbinder FOMO med sociale medier.
For de fleste af os bruger en del tid på sociale medier i dag.
Her ser vi andre menneskers liv gennem rosenrøde briller. Vi ser fotos og videoer fra fester, vi ikke er inviteret til. Vi følger - måske lidt misundeligt - med i andres bryllupsplaner og rejseplaner.
Måske ser græsset pludselig grønnere ud alle andre steder end i vores eget liv?
Det er FOMO.
Hvad er JOMO?
Hvis du er ramt af FOMO, anbefaler psykologerne, at du arbejder for at opleve JOMO: Joy of Missing Out - eller glæden ved at gå glip af noget!
JOMO betyder, at du finder fred med, at du ikke kan opleve alt eller deltage i alt.
I stedet kan du opleve nuet mere intenst, end når du hele tiden ønsker dig et andet liv.
Hvad er FOMO i din virksomhed?
For i din markedsføring handler FOMO om, at du bevidst udsætter målgruppen for en risiko for at gå glip af noget.
Det kan være en rabat - en bonus - eller måske en vare, som ikke kommer på lager igen.
Men det kan også være noget, der ikke koster en øre.
Måske et gratis onlinekursus, som forsvinder hurtigt igen.
Eller chancen for at vinde månedens præmie ved at tilmelde sig nyhedsbrevet.
Kan du huske tiden, før FOMO fik så stor betydning? (Jeg kan!)
Før vi alle sammen begyndte at handle på nettet konstant, blev vi ikke udsat for tricket hele tiden.
Der var fx udsalg i tøjbutikkerne to gange om året - i januar og i august.
Men i dag er der tilbud overalt hele tiden. Det kan godt blive vel meget!
Det betyder dog ikke, at du skal undgå FOMO i din markedsføring.
Det betyder bare, at du skal bruge det med omtanke for din virksomhed - og respekt for din målgruppe.
7 eksempler på salg ved hjælp af FOMO
- Flash sales: Et tilbud, der kun varer få dage - eller timer!
- Rabatkuponer: Typisk i nyhedsbreve, hvor læseren får en rabatkode, som skal bruges inden for en periode. Mailen med rabatkoden følges op af en mailserie, der minder læserne om at bruge tilbuddet.
- Bonus: Læseren får noget ekstra med ved at købe inden en bestemt dato.
- Knaphed: Hvis du kun har nogle få varer af en bestemt type, kan du fremkalde FOMO ved at sende en mailserie ud, hvor der står, at der kun er fem på lager.
- Knaphed på onlineprodukter: Du kan sætte systemet op, så et onlineprodukt kun kan købes inden en bestemt dato.
- Tidsbegrænset adgang: Ingen siger, at materiale skal være tilgængeligt for evigt.
Hvis din læser tilmelder sig nyhedsbrevet for at få et onlinekursus, kan du vælge at lade det udløbe inden for en periode. Det styrker chancen for, at læseren faktisk får kigget på det onlinekursus. - Trip wire (på dansk snubletråd!):
Læseren tilmelder sig nyhedsbrevet for at få et "gratis" produkt. Det kan fx være et onlinekursus eller en e-bog. Når først læseren er tilmeldt nyhedsbrevet, kommer der et tilbud om at købe et lille produkt indenfor en kort tidsfrist.
Formålet med det "gratis" produkt og miniproduktet er at give læseren smagsprøver på, hvilken forskel virksomheden gør. Efter tilbuddet om miniproduktet følger derfor en salgskampagne, som uddanner læseren til at købe noget større og dyrere.
En digital kunderejse gør læserne klar til at opleve FOMO
Når du vil sælge med FOMO, må du sørge for, at:
- Du bruger netop de salgsargumenter – og ord – som appellerer til din virksomheds kundetype
- Du har en velplanlagt digital kunderejse, som hele tiden minder din målgruppe om det, du sælger
- Den digitale kunderejse uddanner læserne rigtigt. Det betyder, at de både forstår værdien af det, din virksomhed sælger – og hvorfor de netop skal købe af dig.
Tjekliste til en god FOMO-kampagne:
- Kender dit publikum virksomhedens unikke selling points så godt, at de forstår, hvorfor de netop skal købe af dig?
- Er rabatten eller bonussen stor nok?
- Er publikum stort nok? Tip: Som regel skal publikum være større, end du tror! Hvis tre procent af din mailliste køber, er det flot.
Dårlig FOMO-kampagne:
- Der er tilbud (næsten!) hele året rundt på de samme produkter.
- Den lave pris er det eneste argument i salgskampagnen. Dermed forstår læserne heller ikke værdien af købet.
- Falsk knaphed: Kampagnen giver læseren fornemmelsen af, at der er masser af produkter på lager, selvom der står noget andet i mailen – bare for at skabe FOMO.