• Home
  • Blog
  • Findes der blå psykologer, sagde hun?

Findes der blå psykologer, sagde hun?

Jeg skulle skrive webtekst til en psykolog.

Teksterne skulle henvende sig til blå Emotionel Kundetype, havde vi aftalt.
Vi talte om, at den blå kunde er ambitiøs og opfatter sig selv som en vinder.
Nu kom kunden i tvivl.
Hm, men opfatter man sig som en vinder, når man kontakter en psykolog?
Findes der egentlig blå psykologer? spurgte hun.

Svaret er ja

Jeg skriver mange tekster for psykologer, terapeuter og coaches.
Så jeg kan oplyse, at nogle af dem skam også henvender sig til blå kundetype.

Heldigvis findes der ingen brancher, hvor man er tvunget til at vælge en bestemt Emotionel Kundetype.
Hvis du kan pakke dine ydelser rigtigt og markedsføre dem, så de matcher kundetypen, kan du sælge enhver ydelse til enhver kundetype. 
I teorien – i hvert fald.
For der er selvfølgelig nogle kundetyper, som det er mere oplagt at sælge visse ydelser til. 

Jeg kan ikke lige forestille mig en rød psykolog.
F or når vi er i rødt købehumør, har vi lyst til at eksperimentere og lege.
Og har man det overskud, når man har brug for en psykolog?
Det er nok sjældent.
Men intet er umuligt – sikkert heller ikke en rød psykolog! 

Hvad er forskellen på gule, grønne og blå psykologer?

Allerførst skal det understreges, at intet menneske kun er én kundetype. 
Emotionelle Kundetyper er ikke en metode til at sætte mennesker i bås. 
Hvis det var, så ville jeg slet ikke arbejde med metoden!
Emotionelle Kundetyper er derimod en metode til at sikre, at en virksomhed altid markedsfører sig stringent. 
For når markedsføringen – og hele købsoplevelsen – fremkalder de samme følelser hos kunden, får kunden netop det, han forventer af selve købet.

Forskellen er, at de tre kundetyper motiveres forskelligt til køb:

  • Den grønne kunde motiveres af lyst til at undgå problemer. 
    Den grønne kunde søger tryghed og sikkerhed.
    Kundetypen opfatter sig selv som fornuftig og lidt forsigtig.
    Det er vigtigt, at den grønne psykolog har den statsanerkendte uddannelse og mange års erfaring.
    Samtidig må salgsteksterne gerne være meget detaljerede og oplyse alt, hvordan det foregår.

  • Den gule kunde køber for at forkæle andre eller vise sig selv omsorg.
    Kunden søger en psykolog, der virker ekstra empatisk og omsorgsfuld.
    Kemien er ekstra vigtig for den gule kunde.
  • Den blå kundetype lægger vægt på, at psykologen er den absolut bedste på netop dette felt. Samtidig skal behandlingen gå hurtigt i gang – og den skal være effektiv.
    Den blå kunde opfatter sig selv som en vinder. Den blå kunde vil sætte pris på, at salgsteksten understøtter det selvbillede.
    Det kan godt være, du har en depression lige nu. Men du er modig og stærk nok til at tage kampen op.

  • Hvor finder vi blå psykologer, terapeuter og coaches?
    Det er helt oplagt at gå efter blå kunder, hvis du er sportscoach eller karrierecoach.
    Men der er bestemt intet forgjort i at gå efter blå klienter, når du fx som psykolog behandler stress.
    Tværtimod – for den blå kunde stiller store krav til sig selv. Og når man gør det, er man også i risiko for stress.
    Samtidig er den blå kunde ambitiøs på jobbet og privat. Det er en god motivation for at bestille tid hos en psykolog, der stimulerer det blå købehumør.
    Nemlig en psykolog, som virker som den bedste på feltet – og tilbyder hurtig og effektiv hjælp.
Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden