FAQ – ofte stillede spørgsmål til tekstbureauet

Kontakt Louise

Her får du svar på spørgsmål om tekster

Hej, jeg er Louise Lamberth, tekstforfatter, cand.mag. og ejer af tekstbureauet her.

Her på siden kan du se nogle af de spørgsmål, jeg får om tekster.

Så kontakt mig på telefon 21 96 14 02 – eller brug kontaktformularen! Vi snakkes ved.

SEO og webtekst

Kan et tekstbureau hjælpe mig til tops i Google med SEO-tekst?

Ja, måske! Gode søgemaskineoptimerede tekster på hjemmesiden kickstarter dine Google-placeringer – ingen tvivl om det. Du skal dog være opmærksom på to ting:

Teknikken skal være i orden på din hjemmeside. Er du i tvivl, kan det være en supergod investering at få en seo-mand til at gå den efter i sømmene.

Hvis du har en ny hjemmeside uden indgående links, skal der stærke links til, før at teksten virkelig hjælper dig højere op på Google.

Kan jeg få søgemaskineoptimeret min egen tekst?

Jeg kan sagtens hjælpe dig med at søgemaskineoptimere den tekst, du selv har skrevet, men det er ikke altid umagen værd!

Din tekst skal være god og velskrevet. Men ikke nok med det: Teksten skal nemlig også være en god webtekst, og derfor skal den være opbygget på en særlig måde.

Desuden skal din hjemmeside være struktureret sådan, at hver side handler om et emne – ikke sådan, at alle sider handler om alt det, du sælger! 

Hvor lange skal webtekster være?

Mange er bange for lange webtekster, fordi de har hørt, at læserne ikke kommer igennem hele teksten online. Det er rigtigt – vi er utålmodige læsere på nettet!

Alligevel må gode webtekster meget gerne være lange – det gavner din hjemmeside i søgemaskinerne. Samtidig kan du bedst give de mest interesserede læsere svar på deres spørgsmål i en lang tekst.

Når webteksten skrives rigtigt, må den gerne være lang

Salgstekster til web skal nemlig skrives efter en opskrift, hvor læseren får de vigtigste budskaber med, selv hvis han kun læser tekstens første linjer.

Teksten skal desuden: fange læserens opmærksomhed allerede i første linje – vække læserens interesse for produktet ved at forklare fordelene ved at købe det – og vække læserens købebegær.

Desuden skal teksten gerne indeholde flere calls to action, altså opfordringer til at handle: se nærmere på noget, vælge en farve eller model, tilmelde sig et nyhedsbrev, bestille varen hjem.

Endelig skal webteksten stilles godt op med mellemrum mellem afsnit, underoverskrifter og gerne et billede eller to. På den måde er teksten overskuelig og appetitlig, selvom den er lang.

Derfor kan gode webtekster på 1000 ord eller mere være helt fine, når du gerne vil højere op på Google. Målet med webteksten er ikke, at den bliver læst færdig – men at den får læseren til at købe eller tilmelde sig nyhedsbrevet!

Medieomtale

Kan du levere en pressemeddelelse, der med garanti bliver bragt?

Nej – men det er der heller ingen andre, der kan!

Men jeg kan love dig, at jeg kan skrive en pressemeddelelse med en skarp vinkel, der lever op til de nyhedskriterier, journalister kigger efter.

Jeg kan også love dig, at jeg fortæller dig det ærligt, hvis din vinkel ikke er skarp nok – og hvis du ønsker det, kan vi ofte finde en mere pressevenlig vinkel sammen.

Derefter skriver jeg en supergod pressemeddelelse, og indtil videre er langt de fleste af mine pressemeddelelser da også blevet bragt.

Det er selvfølgelig ærgerligt, når pressemeddelelsen ikke bliver bragt, men arbejdet er ikke spildt. En god artikel kan du nemlig også bruge på din blog, i dit nyhedsbrev eller på LinkedIn eller andre fora. Så du har masser af muligheder for at sikre, at din målgruppe alligevel ser din pressemeddelelse.

Nyhedsbreve

Jeg vil gerne have et tekstbureau til at skrive mine nyhedsbreve – men er det dyrt?

Nyhedsbrevet er den salgs- og markedsføringskanal, der betaler sig bedst i mange virksomheder. Desværre bliver nyhedsbrevet ofte syltet og glemt, fordi der mangler tid, lyst eller skriveerfaring – og det er synd!

Jeg skriver gerne for dig – og du vil sikkert opdage, at det sagtens kan betale sig for dig.

Du kan fx få skrevet en serie autorespondermails, der inspirerer dine læsere og sendes ud automatisk til nye abonnenter på nyhedsbrevet. På den måde får du straks kontaktet nye læsere, når de tilmelder sig – uden at du skal bruge en formue på tekster eller slave ved tastaturet selv.

Hvis du hellere vil skrive selv, hjælper jeg dig gerne i gang. Bestil en times rådgivning, så fortæller jeg dig alt det vigtigste, du skal vide om nyhedsbreve, der inspirerer og skaber mersalg.

Hvad er korrekturlæsning sådan nærmere bestemt?

Korrekturlæsning er selvfølgelig en systematisk og grundig gennemgang, hvor din tekst bliver renset for fejl. Men korrektur er også mere end det, for en dygtig korrekturlæser sikrer, at dit budskab når frem til læseren. Der er andet og mere i opgaven end at fjerne stavefejl, og derfor skal din korrekturlæser have erfaring og sprogøre.

Hvad kan en god korrekturlæser?

Korrekturlæseren kan stave meget bedre end de fleste – og hun slår op, hvis hun er i tvivl.

Hun kan analysere en sætnings grammatik – ellers kan man nemlig ikke sætte tegn.

Korrekturlæseren kender sproget så godt, at han kan redigere teksten, så sproget er varieret.

Hun har øre for den sproglige stil og tone og kan rette teksten til, så stilen er ensartet.

Hun kan erstatte et misvisende ord i din tekst med et andet, der giver bedre mening.

Hun påpeger eller retter selvmodsigelser i teksten.

Desværre fører mange uerfarne skribenter sig frem på nettet som professionelle tekstforfattere og korrekturlæsere, selvom de ikke har erfaring nok. Det resulterer i tekster, der skal lyde professionelle og næsten kancelliagtige. Men i stedet kommer de til at virke pudsige, fordi skribenten ikke helt mestrer sproget. Det er synd for dit budskab – også fordi læserne faktisk slet ikke er glade for lange, snørklede sætninger. De foretrækker korte, enkle sætninger, når de læser online.

Har du brug for et tekstbureau?

Så er du meget velkommen til at kontakte mig på tekstfokus@tekstfokus.dk eller telefon 21 96 14 02.