• Home
  • Blog
  • Få en professionel og troværdig profiltekst

Få en professionel og troværdig profiltekst

En professionel profiltekst tiltrækker de helt rigtige kunder

Måske har du selv kæmpet med at skrive en god profiltekst som soloselvstændig?

Du er ikke alene. Profilteksten er nemlig en udfordring for mange.

3 grunde til, at profilteksten driller:

  • Du er faktisk stadig en smule usikker på dine USP’er: Hvorfor skal folk vælge netop dig og ikke dine konkurrenter?
  • Faktisk er du måske heller ikke helt sikker på, hvilken målgruppe du vil tiltrække
  • Du har forresten heller ikke valgt en Emotionel Kundetype til din virksomhed.

USP’er er grundlaget for din virksomhed

Alt er besværligt, så længe du ikke har fastlagt, hvorfor kunderne netop skal vælge dig.
Det er vigtigt, at du ved det. Det er godt nok også vigtigt, at du kan sætte ord på det.

Tag udgangspunkt i din elevatortale

Du kan tage grundlag i din elevatortale, når du skriver din profiltekst.

“Jeg hjælper A med B, så de kan C.”

Find USP’er:

  • “Jeg hjælper ambitiøse kvinder med at rydde mentale blokeringer af vejen, så de kan få den karriere, de ønsker.”
  • Jeg hjælper soloselvstændige med at lære seo, så de kan sælge på nettet uden at markedsføre sig hele tiden.”
  • Jeg hjælper dig med at tabe dig, så du får et bedre helbred og humør.”

Som du kan se, forklarer elevatortalen, hvad du hjælper med.
Men lad os være ærlige: Du kan få psykoterapi mange steder. Du kan lære seo mange steder. Og ja – du kan måske få hjælp til vægttab endnu flere steder.
Kort sagt: Du er nødt til at være mere præcis.

Hvordan hjælper du folk? Samme ydelse – to målgrupper

Det kunne lyde sådan:

  • “Jeg hjælper dig som soloselvstændig med at lære seo, så du kan sælge på nettet uden at markedsføre dig hele tiden. Jeg underviser på nettet, så du kan lære det hjemmefra, når du vil. Samtidig får du rabat på seotekstforfatning og linkbuilding, hvis du har brug for ekstra hjælp.”

eller

  • “Jeg hjælper dig som soloselvstændig med at lære seo, så du kan sælge på nettet uden at markedsføre dig hele tiden. Du får undervisning på min firmaadresse, hvor du også får en god frokost – og netværk med andre selvstændige som dig.”

Vælg en Emotionel Kundetype

Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode udviklet af Institut for Kundetyper.
Metoden kan hjælpe dig med at lægge en solid markedsføringsplan, der tiltrækker de kunder, du helst vil have.
Det er værd at bemærke, at forskellige USP’er tiltaler forskellige kundetyper mest.
Men meget tit handler det ikke om, at du skal gøre ting på en helt anden måde for at tiltrække en anden kundetype.
Det handler mere om, hvordan du skærer ydelsen til:

  • Salg af onlinekursus til blå kunder:
    Du kan sælge de blå kunder onlineundervisning, fordi det er tidsbesparende og effektivt. Men du skal overbevise dem om, at DIT kursus er det absolut bedste – at dine kundecases er imponerende – og at der er anerkendte undervisere på listen.
  • Salg af offline-kursus til blå kunder:
    Vil du hellere undervise de blå kunder offline?
    Så skal du sørge for, at de blå kunder kan netværke med anerkendte konkolleger og mulige samarbejdspartnere, der har et “navn” allerede.
    De vil også sætte pris på eksklusiv frokost og muligheden for et photoshoot.
  • Salg af onlinekursus til grønne kunder:
    Sælg dem onlineundervisning ved at fortælle, at du tilbyder fornuftige priser, solide løsninger – og ingen kørselsudgifter.
    Fortæl, at der er tryghedsgaranti – og vis kundecases, der dokumenter resultaterne af dit arbejde.
  • Salg af offline-kursus til grønne kunder:
    De grønne vil gerne netværke i trygge omgivelser, helst hvor der også er mennesker, de kender i forvejen.
    Sælg dem offline-undervisning ved at fortælle, at de kan netværke med gode konkolleger i et rart miljø – og at der er tryghedsgaranti.

 

 

Stiv konkurrence kan være et godt tegn

Vi har alle sammen hørt, at vores virksomhed skal være unik og henvende sig til et nichepublikum.
"Når du sælger til alle, sælger du til ingen" - siger eksperterne.
Der er ingen tvivl om, at det er et godt råd at vælge en niche!
Men på den anden side kan du altså også "niche dig" helt ud af markedet.
Hvis du ikke har nogen konkurrenter, er du så sikker på, at du overhovedet har et marked?


Vigtig viden