Få hjælp til at lægge en sikker og holdbar markedsføringsplan
Kan du genkende det her?
Selvfølgelig vil du gerne have flere kunder i din virksomhed.
Kunder, der kommer igen og igen - og gerne anbefaler virksomheden til andre.
Men samtidig stiller du måske dig selv så fornuftige spørgsmål som:
- Hm, hvilke kunder vil egentlig sætte mest pris på det, jeg sælger?
- Hvilke sociale medier skal virksomheden markedsføres på?
- Hvilke salgsargumenter overbeviser bedst folk?
- Hvordan skriver man egentlig troværdige salgstekster, blogindlæg eller nyhedsbreve?
- Hvilken sprogtone skal der være i teksterne? Hm, jeg kigger lige hos konkurrenten.
Problemet er:
- Når du bliver usikker, bliver virksomheden oftest markedsført for lidt - eller tilfældigt
- Hvis du er i tvivl om budskaberne og ordene, sender markedsføringen forvirrende signaler, der skræmmer kunderne væk
- Samtidig koster det hurtigt meget ekstra tid - eller penge - at markedsføre virksomheden
- Hvis I er flere i virksomheden, kan der opstå konflikter, fordi I ikke er enige om markedsføringen
- Det er ikke nok at kigge hos konkurrenten - måske har den virksomhed nogle helt andre kunder, der stiller andre krav.
Pas på, hvem du lytter til
En lille historie fra den virkelige verden:
"Kunderne er totalt ligeglade med din erfaring og din titel," sagde onlineguruen.
"Jeg valgte dig, fordi du er cand.mag. og har erfaring," sagde min kunde.
En ekspert kan være nok så dygtig og succesrig.
Det er ingen garanti for, at hans kunder lægger vægt på det samme som dine ønskekunder.
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode til at finde ud af, hvad netop dine kunder sætter pris på.
Markedsføring uden plan koster tid, penge – og ærgrelser
Heldigvis er der faktisk en sikker genvej til en markedsføringsstrategi, der skaffer trofaste kunder.
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret kundesegmenteringsmetode udviklet af Institut for Kundetyper.
Jeg er certificeret specialist i valg og brug af Emotionelle Kundetyper.
Derfor kan jeg hjælpe dig godt i gang med at markedsføre dig til netop de kunder, der vil sætte pris på din virksomhed.
Emotionelle Kundetyper giver sikre svar på alle spørgsmål om din markedsføring
Når du har valgt virksomhedens Emotionelle Kundetype, er 99 % af tvivlen om din markedsføring pist væk.
– Du ved, hvordan sprogtonen skal være
– Du ved, om virksomhedens ydelser og produkter bedst sælges ved at appellere til bekymring, ambition, nysgerrighed eller velvære.
– Du har en klar ide om, hvilke sociale medier der skal satses på
… og ikke mindst kan du spare masser af tid på at springe ALT det andet over.
Hvilke kundetyper findes der?
Kunder inddeles i farverne gul – grøn – blå – og rød.
Nøglen til at bruge metoden rigtigt er at vælge én kundetype og sikre, at valg af ydelser og produkter, salgsproces samt markedsføringen konsekvent henvender sig til netop den kundetype.
Farveinddelingen er baseret på, hvad der får kunderne til at købe:
- Gule kunder er omsorgsfulde og fællesskabsorienterede. Derfor køber de gule kunder, fordi de gerne vil vise andre – eller sig selv – omsorg gennem købet
- Grønne kunder er sikkerhedsorienterede og traditionsbevidste. De grønne kunder køber, fordi de undgår at miste noget eller gå glip af noget gennem køb.
- Røde kunder er fantasifulde, innovative og sensationslystne. Så de røde kunder køber, hvis lige netop du kan gøre dem nysgerrige nok!
- Blå kunder er karriereorienterede, ambitiøse og kræsne.
De blå køber for at nå et vigtigt fagligt eller personligt mål – eller for at vise andre, at nu har de nået målet.
For mig er det vigtigt at tilføje, at ingen af os kun er én Emotionel Kundetype.
Vi har flere kundetyper i os, fordi vi motiveres forskelligt til køb – alt efter hvad vi skal købe, og hvilken situation vi står i. Du kan derfor sagtens gøre et gult køb om formiddagen og et grønt køb om eftermiddagen.
Valget af kundetype er vigtigt – derfor bør du få professionel rådgivning
I alle brancher er der nogle kundetyper, som det er mest oplagt at vælge.
– Forsikringer appellerer til den fornuftige og tryghedssøgende grønne kunde
– Eksotiske rejser appellerer til den nysgerrige og spændingssøgende røde kunde
– En Rolls Royce er oplagt til den ambitiøse og statusorienterede blå kunde
– Økologiske chokolader er et forkælelseskøb for den gule kunde.
Men det mest oplagte valg er ikke altid det bedste valg af kundetype. For der, hvor markedet er størst, er der ofte mange flere konkurrenter. Samtidig er det sommetider ret let at skille sig ud ved at vælge mere utraditionelt.
Valget kan derfor afhænge af virksomhedens unikke selling points, og hvordan du ønsker at markedsføre den i fremtiden. Samtidig kan Emotionelle Kundetyper sagtens kombineres med den personabeskrivelse, du måske har fået udarbejdet.
Netop fordi valget af kundetype er så afgørende for virksomhedens fremtid, er det en god ide at få rådgivning af en certificeret specialist i Emotionelle Kundetyper.
Vil du vide mere, kan du se videoen om tekst til de fire kundetyper her.
I tvivl? Book en forsamtale
Du er velkommen til at booke en gratis samtale i kalenderen, hvis du overvejer at markedsføre dig med Emotionelle Kundetyper. Hvis du efterfølgende bestiller tekstforfatning hos mig, tager jeg udgangspunkt i metoden – og hvis du hellere selv vil skrive, aftaler vi et tidspunkt, hvor jeg rådgiver dig om valg af Emotionel Kundetype.
"Jeg kan rigtig godt lide den måde, du skriver tingene"
Sådan siger nogle kunder, når vi taler i telefon første gang.
Det er jeg selvfølgelig glad for.
Men faktisk er det ikke det, der afgør, om jeg kan skrive til netop dine kunder. For din tekst behøver aldeles ikke ligne den, du læser lige nu.
Jeg tilpasser min tekst efter netop dine ideelle kunder. Og ja - det siger alle tekstforfattere.
Men jeg har forskningsbaseret viden om kundetyper at have min påstand i!
Viden om kundetyper gør forskel for teksternes tone
Jeg tager udgangspunkt i min viden om kundetyper, når jeg rådgiver dig om din virksomheds markedsføring - og skriver teksterne. Der er fire kundetyper - og derfor også fire forskellige måder at skrive teksterne.
- Grøn kundetype vil træffe et klogt og velinformeret valg. Kundetypen lægger særlig vægt på faktuelle, detaljerede og gerne lange tekster, hvor der er masser af viden at hente.
- Blå kundetype vil vælge en meget anerkendt leverandør. Kundetypen vil have kundecases om succesfulde prestigeprojekter.
- Rød kundetype vil have sjov og ballade. Kundetypen foretrækker videoer og sjove visuelle effekter. Tekster skal være korte, sjove og anderledes.
- Gul kundetype lægger særlig vægt på at skabe et personligt forhold til leverandøren. Løsningerne skal være nemme og hurtige. Teksterne skal emme af omsorg.
"Simpelt og letforståeligt"
"Jeg synes, det er rigtig godt ramt. Det meste er rigtig fint."
Carina hjælper virksomheder med at få styr på ESG. Jeg hjalp hende med webtekst.
Carina Hedemark
ESG Management
"Mine ord blev forvandlet til et skarpt budskab"
"Virkelig godt skrevet"
Tusind tak for det fremsendte. Det er virkelig godt skrevet og ret meget lig min tone of voice.
Supergodt beskrevet.
Louise Cecilia Larsen
tarotkurser.dk
3 problemer, du undgår med Emotionelle Kundetyper
For lidt markedsføring:
Når der ikke er en strategi for virksomhedens markedsføring, sker der typisk intet - eller meget lidt!
Det er ærgerligt, for når man tøver, løber konkurrenterne med kunderne imens.
Forkerte sociale medier:
Det er dyrt at markedsføre virksomheden på de forkerte sociale medier.
Forkerte sociale medier er de platforme, hvor kundetypen ikke er - men også de platforme, hvor kundetypen kommer for at holde fri.
Markedsføring uden rød tråd:
Tvivl - eller forkerte valg - betyder tit, at virksomheden bliver markedsført lidt tilfældigt.
Der mangler den røde tråd, der gør markedsføringen genkendelig - og overbevisende!
Faq
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode udviklet af Institut for Kundetyper.
Metoden gør det nemmere at lægge en solid og sikker markedsføringsplan - og skabe et genkendeligt og troværdigt brand.
Metoden er nyttig for både små og store virksomheder, der vil tiltrække flere trofaste kunder.
Nej - bestemt ikke! Vi har alle flere forskellige kundetyper i os. Du kan være gul kunde om morgenen og rød kunde om aftenen. Emotionelle Kundetyper er ikke en metode til at ensrette mennesker - men til at hjælpe virksomheder med at opbygge et solidt og troværdigt brand, der tiltrækker loyale kunder.
Blå Emotionel Kundetype fokuserer på at nå faglige eller private mål. Kundetypen vil vælge din virksomhed, hvis den fremstår topprofessionel og succesorienteret.
Grøn Emotionel Kundetype er sikkerhedssøgende. Kundetypen vælger din virksomhed, hvis det virker som et trygt valg, fordi opgaven løses af erfarne fagfolk, og der er gode kundeudtalelser.