Tekst til Emotionelle Kundetyper

Se eksempler på tekst til Emotionelle Kundetyper

Grøn kundetype: Grøn køber for at opnå sikkerhed og tryghed

Hvad køber vi, når vi er i grønt humør?

  • Ydelser og produkter, der hjælper os med at passe godt på det, vi har
  • Ydelser, som det virker fornuftigt at købe. 

Gode grønne køb

  • Forsikring 
  • Rengørings- og plejemidler
  • Antivirus-programmer
  • Behandling
  • Ydelser fra leverandører, vi har tillid til.

Men husk: 

Det er kun de oplagte grønne brancher! Andre virksomheder kan sagtens gå efter grønne kunder. 
Det betyder selvfølgelig også, at hverken forsikringsselskaber, behandlere eller producenter af rengøringsmidler SKAL gå efter grøn Emotionel Kundetype.

Tværtimod: Metoden Emotionelle Kundetyper handler om at vælge én kundetype - og derefter markedsføre sig på den måde, som den kundetype kan lide.

Den grønne behandler eller konsulent har typisk:

  • En god uddannelse fra en anerkendt uddannelsesinstitution
  • Kundeanbefalinger
  • Blogindlæg og nyhedsbreve med gode tips.

Den grønne webshop har:

  • Gode anbefalinger på Trustpilot
  • En troværdig og gennemskuelig returpolitik
  • Gode priser på fornuftige kvalitetsvarer
  • Gerne bedst i test-produkter.

Og hvordan ser den grønne tekst så ud?

  • Teksten fortæller, at man skal købe for at slippe for en bekymring
  • Teksten giver detaljerede oplysninger om købet
  • Teksten viser, at det er trygt og sikkert at handle her
  • Teksten indeholder en brændende platform: Derfor skal du købe NU - mens tid er!


Se en grøn tekst.

Rød kundetype: Rød køber for at opnå underholdning og skille sig ud

Den røde kunde er:

  • Glad for at købe noget, der gør livet sjovere
  • Styret af impulsiv shoppelyst
  • Nysgerrig
  • Humoristisk 
  • Begejstret
  • Ikke interesseret i standardvarer
  • Ikke interesseret i lange markedsføringskampagner - eller lange tekster!
  • Ikke imponeret af markedsføring, der appellerer til frygt. Det skal være sjovt. 


Se en rød tekst.

Gul kundetype: Gul køber for at opnå velvære eller vise omsorg

Gule tekster viser omsorg
Vi mennesker gør gule køb, når vi shopper for at opnå velvære - eller fordi vi vil vise andre omsorg.
Hvis du vil sælge til gul Emotionel Kundetype, skal din markedsføring altså udløse det behov for velvære eller omsorg hos kunderne.
Så hvad køber vi, når vi er i gult humør?
Her er et par typiske eksempler:
- Fairtrade kaffe
- Økologisk creme, der ikke er testet på dyr
- Alternativ behandling og terapi.
Men det er kun eksempler!

Alle virksomheder kan i princippet vælge at gå efter den gule Emotionelle Kundetype.

Hvis du fx er finansiel rådgiver, kunne du vælge den målgruppe for at skille dig ud fra konkurrenterne, der vælger blå eller grøn Emotionel Kundetype.

Så skal dine tekster fokusere lidt mindre på aktiemarkedets svingninger.

Til gengæld kan de handle meget mere om, hvor stor forskel det gør for ungerne, at Bedste giver dem en børneopsparing.

På samme måde er det bestemt ikke alle behandlere, der skal gå efter gul Emotionel Kundetype.
Næste mail i rækken handler om businessblå Emotionel Kundetype - og det er en helt anden stil!


Se en gul tekst.

Blå kundetype: Blå køber for at nå et mål hurtigt - eller vise, at man har nået et mål

Hvad køber vi, når vi er i blåt humør?
- Alt, hvad der hjælper os med at nå et vigtigt mål hurtigere

- Eksklusive ydelser og produkter, som ikke alle har råd til - eller adgang til at få fat i.
Typiske blå køb:
- Adgang til netværk
- Uddannelse, der hjælper os til næste karrieremå
- Produkter, der viser stil og økonomisk formåen - fx en Tesla eller tøj fra dyre trendsættende brands.

Se en blå tekst.