AIDA-modellen – eksempel

Denne tekst er et eksempel på mit arbejde som tekstforfatter og kundetypespecialist.

Se kundecases

Du kan også se et udpluk af kundecases her.

AIDA-modellen – eksempel

AIDA-modellen er en velkendt model til reklametekster, som alle tekstforfattere kender. Her kan du se modellen brugt i praksis – og læse, hvorfor AIDA ikke er nok.

Hvad betyder AIDA?

AIDA er en forkortelse for attention – interest – desire – action.
En god salgstekst skal altså opbygges, så den først fremkalder opmærksomhed – derefter interesse – købelyst – og til sidst handling.

Hvorfor er AIDA ikke nok?

AIDA-modellen er blevet kritiseret og revideret i tidens løb, og jeg vil også selv hævde, at modellen ikke er nok til at skrive en god salgstekst.
AIDA-modellen fokuserer nemlig på, hvilke effekter teksten skal fremkalde. Men modellen fortæller intet om, hvilke ord eller skrivetekniske greb tekstforfatteren skal bruge for at fremkalde effekten. Derfor bruger jeg også min egen model til salgstekst.

Attention: Den første linje vækker opmærksomhed ved at imødekomme læserens kærlighed til sin hund.

Din hund er noget helt særligt. Det skal fotoet også være

 Verden er fuld af hunde – men den skønneste er din!

Interest: Nu skal læserens interesse for ydelsen uddybes.

Det gør teksten ved at fortælle, hvilket resultat der kommer ud af fotograferingen, og hvorfor netop denne fotograf skal have opgaven.

Derfor tager jeg lysende skarpe og unikke fotos, som indfanger hundens personlighed og charme. 

Det er nemlig ikke alle og enhver, der kan fotografere din hund. Det kræver ordentligt udstyr, teknisk viden, professionel redigering og hundekærlighed … og det har jeg!

Jeg har også 15 års erfaring med kæledyrsfotografering – og jeg glæder mig til at forevige din bedste ven.

Action: Her er et ekstra call to action, som ikke hører til AIDA-modellen, nemlig “Kontakt mig …” 

 Ifølge AIDA-modellen skal der ikke være noget call to action før til sidst i teksten.

Men flere onlineeksperter påpeger, at læserne i dag er så utålmodige, at det er nødvendigt med et ekstra call to action efter tekstens første afsnit. 

Kontakt mig på mail eller telefon og få en snak.

Desire: Tekstens sidste afsnit skal vække læserens købelyst.

Få farveskønne fotos af dit kæledyr

Din firbenede ven er selvfølgelig et elsket familiemedlem!

Men de kære dyr lever jo sjældent så længe som ejerne.

Derfor er det en god idé at få fotograferet hunden nu.

Så behøver du ikke fortryde, at du kun har nogle tilfældige halvgode fotos på din smartphone.

I stedet har du farveskønne fotos, som viser din kære hunds personlighed – og kærligheden imellem jer.

Action: Teksten slutter med en opfordring til at handle for at få et ønsket resultat:

Er du klar til at booke tid til din hund – eller måske bare nysgerrig?

Kontakt mig og få en snak.

 

Har du også brug for salgstekst hos en professionel tekstforfatter?

Book en rådgivning i min kalender.

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden

Den vigtigste forskel på mig og andre freelance-tekstforfattere

Den vigtigste forskel på mig og andre freelance-tekstforfattere

Læreren kunne ikke få ham til at skrive 3 linjer. Men det kan ChatGPT.

Læreren kunne ikke få ham til at skrive 3 linjer. Men det kan ChatGPT.

7 spørgsmål, du skal stille en freelance-tekstforfatter

7 spørgsmål, du skal stille en freelance-tekstforfatter

Video: Akademiker? Ekspert? Du har også brug for hjælp til tekst

Video: Akademiker? Ekspert? Du har også brug for hjælp til tekst

Video: Hvad er tillægsord? Og hvordan skader tillægsord troværdigheden?

Video: Hvad er tillægsord? Og hvordan skader tillægsord troværdigheden?

5 grunde til, at en brochure er en god idé lige nu

5 grunde til, at en brochure er en god idé lige nu