Duplicate content?! Sådan undgår du kopierede tekster
Spoiler alert: Der er INTET nyt i dette blogindlæg! Det er børnelærdom og gammel mælk på nye sutteflasker. Måske ikke engang. Og jeg håber, du allerede tænker: “GAAB – duplicate content, det ved jeg bare alt om. Jeg springer straks fra den dødssyge blog.”
Men på den anden side: Ve dig, hvis du IKKE har helt styr på, hvorfor du ikke skal kopiere webtekst! Læs straks videre!
Det overrasker mig nemlig rigtig tit, at mange faktisk stadig IKKE ved det, men …
Google hader kopierede tekster
OK, here’s the deal:
1. Hvis du kopierer dine egne webtekster, bliver du upopulær hos Google. I bedste fald får din hjemmeside eller webshop en lavere placering på nøgleordene. I værste fald bliver den sparket ud af Google, så dine kunder ikke kan finde dig igen.
Derfor skal du fx have 4 unikke tekster, hvis du har en stol, der kan bestilles i rød, blå, gul eller grøn. Hvis du ikke har 4 unikke tekster, må du nøjes med én annonce for den stol, hvor du kan have billeder af stolen i 4 farver.
2. Hvis du kopierer tekst (eller billeder) fra andres hjemmesider, risikerer du også at blive smidt ud af Google. Desuden bryder du lov om ophavsret. Du risikerer en stor regning eller i værste fald retssag fra ham, der ejer ophavsretten til teksten eller billedet.
3. Hvis du kopierer tekster fra leverandøren af dine produkter, risikerer du også, at Google straffer din hjemmeside eller sparker den ud af indeks. Selv hvis du har fået lov at låne teksten af din leverandør!
DERFOR: Bare lad være med at kopiere tekster online.
OG: Hvis du omskriver dine egne tekster for at undgå at kopiere, skal du omskrive dem for real. Det er ikke nok at ændre overskriften og sparke et par kommaer ud til højre.
Men: Ingen regel uden undtagelser. Du kan faktisk godt kopiere tekster på nettet uden at komme op at slås med Google. Du kan fx noindexere den ene tekst. Du kan også anvende canonical URL.
Google vil så ikke straffe hjemmesiden for kopieret tekst – men til gengæld har den kopierede tekst heller ingen SEO-værdi. Og du skal selvfølgelig stadig have lov af ham, der skrev den første tekst, hvis det ikke var dig selv.
Altså: Skriv dine egne unikke tekster. Uden duplicate content. Eller få en tekstforfatter til det.
Få mere at vide om duplicate content
Brug Copyscape til at finde ud af, om andre kopierer dine tekster – bemærk, at jo mindre tekststykker du undersøger, jo mere præcis er Copyscape
Brug Siteliner, hvis du vil vide, om din egen hjemmeside har problemer med kopiering – lad dig ikke slå ud, hvis din hjemmeside har en vis procentdel kopieret indhold, det gælder næsten alle hjemmesider!
Få hjælp til SEO, webtekst og strategi for content marketing
Jeg skriver alle tekster til virksomheder, og du kan blandt andet få hjælp til:
– Søgeordsanalyse – jeg finder de søgeord, som dine fremtidige kunder bruger, når de søger online efter det, du tilbyder
– Webtekster – jeg skriver gerne tekst til din hjemmeside og blog
– Redigering og korrektur af det, du skriver selv.
Kontakt mig og få 15 minutters gratis telefonrådgivning!