Det var vinter. Det var suppetid … og den oplevede værdi var lav!
Sælger du noget godt – men med lav oplevet værdi? Storytelling kan hjælpe dig videre.
Men shitstormen rasede mod restaurantkæden Vivaldi, da en tidligere ansat afslørede, at der var dåsesuppe i tallerkenerne. Dåsesuppe, som godt nok var smagt til med krydderier og kød, sagde restaurantchefen. Men det var ikke godt nok. Folk var sure. Meget sure. De skrev hundredvis af sure kommentarer online, og en berømt madanmelder læste i avisen, at der blev serveret dåsesuppe. Sådan et sted ville han kun spise én gang, skrev han i avisen. Dåsesuppe! Det var bare for galt.
Men hvad er problemet?!
Hvorfor blander folk sig i, om maden kommer fra en dåse? Hvorfor koncentrerer de sig ikke om det ENESTE vigtige: Om tomatsuppen smager godt eller ej?! Jo, fordi …
Form og indhold hører sammen som ketchup og flaske
Og du ved jo selv, at de kan være næsten uadskillelige, for du har selv banket flasken i bordet for at få skidtet ud – ikke?! Sådan er det bare. Når du først har lært at tale, kan du ikke tænke på ordet ketchup uden at tænke på flasken, det kom fra. På samme måde med tomatsuppen. Ligesom madanmelderen vil du sikkert heller ikke give ret mange øre for en tallerken suppe, hvis der står dåsesuppe på menukortet. Til gengæld vil du give mere, hvis der står hjemmelavet suppe på kortet. Selv hvis suppens smag, duft og farve er præcis den samme. Har jeg ret? Ja, det tænkte jeg nok.
Høj kvalitet er ikke nok for din kunde
Ser du, jeg kender mine læsere, og derfor er jeg næsten sikker på, at du elsker at levere høj kvalitet til din kunde. Og høj kvalitet er godt. Men det er ikke nok. Helhedsoplevelsen betyder nemlig alt for den oplevede værdi.
Derfor: Sørg for at præsentere dine varer og ydelser flot. Få styr på markedsføringen. Få tjek på teksterne.
Få mig til at hjælpe dig med tekst – og tjen mere
Så kan du tage mere for det, du sælger – og du kan sælge det til flere. Selv hvis du sælger præcis det samme, som du gør i dag.