Don't bury the lead

Du har kun én linje. Brug den

bury the lead

Don’t bury the lead

Der var engang et æsel, der havde en ond bonde som herre.
Æslet skulle bære sten for sin herre. Hver gang han lagde en sten på æslet, sagde han: “Kan du bære den sten, kan du også bære den sten. Og hvis du kan bære den sten, kan du også bære den. Ja. Og den sten og den og den …. ”

Sådan blev han ved, indtil æslet faldt om og døde.

Jeg siger dig bare: Sådan skal du ikke behandle dine læsere!

Du skal ikke læsse flere og flere facts, detaljer og historier på din tekst, indtil ingen af dine læsere fatter budskabet.

Nej, selvfølgelig ikke, siger du?! Nå, men faktisk er det meget almindeligt at begrave æslet under sten for at få AL sin viden med i teksten. Det er så almindeligt, at fejlen har et navn: Burying the lead.

Er det en gulerod, jeg kan lugte?!

Dit lead er tekstens hovedbudskab. Ved du, hvad hovedbudskabet er? Ellers stil dig selv ét spørgsmål, før du skriver: Hvad ville du skrive, hvis du kun måtte skrive én linje? Har du svaret? Godt – så har du tekstens vigtigste budskab, dit lead.

Skriv så din tekst – og rediger og ryd bagefter alt det ud, der ikke er vigtigt for dit hovedbudskab.

Slet, slet og slet igen. Og ikke skal ikke kun slette det, der er dårligt og kedeligt. Måske sletter du også noget, der er sjovt eller genialt, fordi det ikke er vigtigt nok for din tekst.
Gør det så – ellers mister du ikke bare dit hovedbudskab, men også dine læsere.

Men! 3 ting må du ikke slette – og især ikke hvis du forklarer noget indviklet.

1. Eksempler. Mindst et!
Som eksempel bruger jeg her fablen om æslet og den onde bonde.

2. En gulerod i overskriften, der lokker æslet hele vejen ned gennem teksten!
Guleroden er tit et løfte om et hot tip eller en teaser, der frister nysgerrigheden.

3. En slutpointe med kapow.
Pointen er som minimum et call to action – og allerhelst noget mindeværdigt. Gerne en joke, en overraskelse eller en vigtig bonuspointe.

Læs mere om søgemaskineoptimeret webtekst, der får din læser til at handle.

PS:

Spørger du, hvorfor jeg kalder din læser for et æsel? Jo, fordi din læser er så stædig som et æsel – bare endnu mere. Alt for stædig til at læse din tekst, hvis der ikke er en gulerod at se nogen steder!

 

>