Alt for mange selvstændige forstår ikke kunderejsen – det lukker virksomheder
Der var engang en terapeut, der lige havde fået CVR-nummer.
Nu skulle hun i gang med at sælge online. Hvordan? Det vidste hun ikke rigtigt.
Men hun havde set, at nogle af hendes konkurrenter gav gratis smagsprøver på deres kunnen online.
Det kunne være videoer, e-bøger eller måske gratis sessioner.
Det så ud til, at de fik mange klienter på den måde.
Så det ville hun selvfølgelig også prøve …
Derfor oprettede hun et opslag på Facebook, hvor hun tilbød en gratis session til mennesker, som gerne ville styrke deres selvtillid.
Selvfølgelig i den hensigt at sælge dem flere sessioner bagefter …
Men ved du, hvor mange der bad om den gratis session?
Præcis ingen.
Og det er jo ikke særlig opmuntrende, at man ikke kan give sin tid gratis væk, når man nu ved, at konkurrenterne snildt tager 1000 kroner i timen.
Så hvad gik galt? Hun forstod ikke kunderejsen
Terapeuten kunne sådan set lige så godt være konsulent eller rådgiver.
Eller en anden af de mange dygtige fagfolk, der hvert år knækker halsen, fordi de tænker:
“Jeg vil være selvstændig. Jeg er dygtig på mit felt – jeg er veluddannet – hvad kan gå galt?”
ALT kan nemlig gå galt, når man ikke forstår kunderejsen – og undervurderer markedsføringen.
Derfor gjorde terapeuten da også 5 fatale fejl, som alt for mange nye selvstændige gør.
Læs videre – de er nemlig heldigvis ikke spor svære at undgå.
Hvor mange af de 5 fejl her gør DU også?
Fatal fejl 1: Du markedsfører dig tilfældige steder
Terapeuten markedsførte sig KUN på Facebook. Det er ikke klogt.
Du skal selvfølgelig markedsføre dig på sociale medier, men du skal vælge med omhu, og du skal også have en hjemmeside.
Vælg de sociale medier, hvor dine ønskekunder er.
Og lad være med at tro, at du bare kan lave en Facebookside og sælge derfra.
Det er før sket, at virksomheders omsætning er gået i bund fra den ene dag til den anden, fordi salget kun foregik via sociale medier.
Du er jo ikke herre over Facebook, så alt kan ske:
Din Facebookside kan blive hacket, eller du kan blive anklaget for at spamme. Pludselig er din virksomheds Facebookside måske lukket.
Så er du ude i kulden, og din bankkonto går i bund!
Det samme kan ske på andre sociale medier.
Derfor skal du have en hjemmeside. Det er din salgskanal, hvor du bestemmer.
Fatal fejl 2: Du tror, folk er købeklar straks
Terapeuten troede, at når nu terapisessionen var gratis, var det let for folk i målgruppen at sige JA.
Men sådan er det ikke. For mange mennesker kræver det stor overvindelse at tale med en fremmed om et personligt problem.
De skal altså gøres købeklar – selv hvis de bliver tilbudt at “købe” en gratis terapisession.
Det gælder i det hele taget, at du skal markedsføre dig mere for at sælge noget, som kræver særlig tillid.
Det kan være noget dyrt; eller noget, som kræver en personlig indsats af folk. Fx at de skal betro sig om deres problemer.
Det lykkedes desværre aldrig for terapeuten at gøre folk købeklar, fordi hun krævede for stort et JA for tidligt på kunderejsen.
Fatal fejl 3: Du markedsfører dig for lidt og forkert
Terapeuten gjorde den fejl, at hun kun markedsførte sin gratis session i én update.
Da der ikke var bid, droppede hun idéen.
Men selv hvis det havde været verdens bedste markedsføringsidé, så er én update for lidt.
Du skal poste dit tilbud flere gange og på forskellige måder – og smid gerne lidt annoncekroner efter det.
Det behøver ikke tage masser af tid at markedsføre sig igen og igen!
Du kan bruge programmer som RecurPost til at poste dine updates flere gange.
Fatal fejl 4: Du har intet nyhedsbrev
Terapeuten havde ikke noget nyhedsbrev. Det er trist.
Det er stort set ALTID en god idé at have et nyhedsbrev. Kun hvis du sælger til meget unge kunder, kan du overveje at springe det over.
At markedsføre sig med annoncer og SEO uden at have et nyhedsbrev, svarer til at tænde for badevandet … uden at sætte proppen i!
Et nyhedsbrev har nemlig den højeste return of investment af alle markedsføringsmetoder.
Det skyldes, at nyhedsbrevet giver dig chance for at fange og fastholde de mest interesserede mennesker og gøre dem købeklar.
For traditionelt siger vi, at en mulig kunde skal påvirkes 7 gange, før han køber.
Det handler altså om at fastholde mulige kunder – og det er nyhedsbrevet perfekt til.
Derfor skulle terapeuten hellere være begyndt med at finde ud af, hvordan hun kunne få læsere til sit nyhedsbrev.
Fatal fejl 5: Du følger ikke op på leads
Og så har vi lige en fatal fejl nummer 5.
Denne fejl gjorde terapeuten ikke, for hun fik ikke chancen!
Hendes mulige kunder kom nemlig aldrig så langt på kunderejsen, at de stod lige foran kassen.
Men det gør dine forhåbentlig. Og så er spørgsmålet, hvordan du får dem til at tage det allersidste skridt?
Småting kan afgøre sagen:
Svar så hurtigt som muligt på mails. Sørg for at have plads i kalenderen hurtigt. Tilbyd en gratis forsamtale.
Hvis du har sendt et tilbud, og den mulige kunde skriver: “Det lyder godt, du hører fra mig,” så husk at svare.
Hvis du er behandler, skriver du måske bare: “Det er fint. Jeg glæder mig til at hjælpe dig. Har du set, at du også kan melde dig ind i min Facebookgruppe med tips om … ?”
På den måde får du den mulige klient til at give dig et lille JA, som baner vej for det større JA, når der skal bookes tid og lægges penge.
Hvis du løser opgaver, kan du fx skrive: ”Hvis jeg hører fra dig senest tirsdag, kan jeg have opgaven færdig til dig allerede på fredag.”
Hvis du alligevel ikke hører fra din ønskekunde, kan du altid sende en remindermail ugen efter.
Du skal selvfølgelig bare holde en god og venlig tone.
Også i den mail kan du give et incitament til at kontakte dig hurtigt.
Du kan fx skrive: ”Hej, jeg ville lige høre, om I fik valgt en leverandør? Hvis I har valgt mig, vil jeg nemlig lige skrive jer ind i kalenderen, så I er sikre på at få opgaven til tiden.”
På den måde viser du, at læserens behov er centrum for dig. Og i sidste ende er det ikke alverdens smarte trick og tekniske systemer, der bringer penge i kassen.
Du får nemlig kun kunder på én måde, når du sælger viden: Nemlig ved at vise, at du forstår dine ønskekunder. Du ved, hvad de har brug for. Du hjælper dem hele vejen, så de får lyst til at købe af dig og anbefale dig til andre.
Læs mere i bogen Planlæg kunderejser, der hjælper flere og sælger mere.