• Home
  • Blog
  • Det var en mørk og stormfuld nat! Lad ikke klichéer og floskler ødelægge alt …

Det var en mørk og stormfuld nat! Lad ikke klichéer og floskler ødelægge alt …

Skriver du klichéer og floskler som Nuser? Så risikerer du en tom madskål!

Hunden Nuser har et problem: Han er en drømmer, der ikke kan forklare andre, hvad han drømmer om. Alt, hvad han skriver, er nemlig en stor kliché. Nuser er en forfatter, der klaprer løs på sin skrivemaskine på hundehusets tag. Time efter time. Men han får altid manuskriptet lige i hovedet igen fra forlaget.

Nuser tænker store tanker – men han pakker dem ind i små klicheer. Han vil skrive storslået – men han skriver stereotypt. Nuser skriver: Det var en mørk og stormfuld nat. Men han sætter ikke detaljer på sin fantasi om storm, mørke og store begivenheder.

Nej – jeg vil ikke købe en brugt bil af dig

Kan du svare ja på et af spørgsmålene nedenfor? Så pas på Nuser-effekten!
Arbejder du i en virksomhed med kant – og kan I tilbyde en bred vifte af unikke produkter, der er en bragende succes?
Kan I bevare det forkromede overblik, når bølgerne går højt?
Kan I få det hele til at gå op i en højere enhed, så det kører på skinner for kunden – selv når krisen kradser?
Har jeres team været på en fantastisk rejse – uden at flytte jer fra skrivebordsstolene?!

Lad det være sagt straks: Jeg tror dig ikke! Og nej – jeg vil hverken udgive dit manuskript eller købe din brugte bil.

Hvad byder du uventede kunder?

Nå, men lad lige den bil fare et øjeblik. Lad os vende tilbage til Nuser, der stadig klaprer sine drømme ned på toppen af hundehuset, mens han drømmer om aftensmaden. For lige så storladen han er som forfatter, lige så kræsen en gourmet er han ved spisetid.

Så hvorfor er det lige, forlaget ikke vil udgive hans bøger?

Enkelt: Forlaget tror ikke på Nuser, fordi forlag ved, hvad læsere vil have. Læsere vil have konkrete beskrivelser og nye sprogbilleder – ikke klistrede klicheer. Læsere vil have kød på bordet og boller på suppen – og så lige et drys krydderi! Det burde Nuser også indse, når han stirrer skuffet ned i madskålen og ikke ser andet end tørfoder.

Så hvordan får du serveret retten – og solgt varen?

Tja – hvis de lækre sprogbilleder ligger lige til højretasten, er det jo kun appetitligt. Men ellers kan du altid byde kunderne på gode, enkle ord på hjemmesiden. Når en nysgerrig lægger vejen forbi, er der kun 3 spørgsmål, der interesserer ham. Dem vil han til gengæld også have svar på – straks!

Spørgsmålene er:

– Hvad tilbyder virksomheden?
– Hvad skal jeg lige bruge det til?!
– Hvordan kan jeg vide, om det er så godt, som de siger?

Kan du svare på alt det? Så er du faktisk et godt stykke på vej mod en god salgstekst.

Poesi er kun krydderi i salgsteksten

Sommetider skal der nu alligevel lidt poesi til at sikre salget. Kan du skrive, så hundeejerne tager dankortet frem, fordi tørkosten i Nusers skål forvandler sig til enhver hunds drøm om en duftende og velsmagende gourmetmiddag?

Med andre ord: Kan du få poesien til at leve i salgsteksterne? Godt. God poesi sælger. Men styr lige poesien – husk at være konkret også. Selvom du skriver skønt, mister du salg, hvis du ikke lige får nævnt, at hundefoderet koster 79,95 per pose plus levering, at der er nok til 30 dage i posen, og at foderet består af lam og kan leveres i overmorgen.

Summa summarum: Skriv konkret og undgå klichéer

Krydr med lidt poesi, hvis du kan – ellers lad være. Med inspiration fra Holberg: Tal dansk – eller gå i hundene! Så undgår du den skæbne, Nuser lider, da han åbner brevet fra forlaget og konstaterer, at hans bog ikke bliver udgivet. Manuskriptet er ellers sendt anbefalet – men som forlaget skriver: Selv de bedste anbefalinger får dem ikke til at tage det skidt!

Læs også: Markedsføring – for dig, der HADER det!

Vigtig viden