Du har læst, at nyhedsbreve er en god forretning. Og du har prøvet. Men det virker altså bare ikke for dig. Kan du genkende dig selv?
Se på tjeklisten – og find grunden
Fejl 1: Du har ikke læsere nok
Desværre har nogle selvstændige helt urealistiske forventninger til, hvor meget de kan sælge til en mikroskopisk liste.
Men faktisk er mange onlinehajer godt tilfredse, hvis de fx sælger et onlinekursus til 3 procent af læserne på deres liste.
Så kan du selv regne på, hvor mange læsere du skal have, for at det virker for dig!
Fejl 2: Du sender ikke nyhedsbreve nok
Når jeg skriver nyhedsbreve for kunder, har vi tit en diskussion om, hvor mange de skal sende!
Min anbefaling er:
Du skal altid sende en velkomstmail ved tilmelding. Efter velkomstmailen skal du sende nyhedsbreve med maksimalt 7 dages mellemrum, hvis formålet er at holde linjen varm og vise, hvem du er som fagmand.
Men hvis formålet er, at læseren hurtigt køber et tidsbegrænset tilbud, må du ikke lade mere end 3 dage gå mellem hver mail i kampagneperioden. Og lige før tilbuddet slutter, skal du sende flere nyhedsbreve!
Fejl 3: Du skyder med spredehagl
Sælger du noget, som er dyrt eller kræver en særlig tillid af anden årsag?
Så er det vigtigt, at du opbygger tillid mail for mail for mail … ellers virker dine nyhedsbreve ikke!
Det betyder også, at du som fysioterapeut måske skal sende 4-5 mails om rygproblemer, før læsere med ondt i ryggen henvender sig.
Du må ikke lade dig afskrække af frygten for, at læsere med andre problemer afmelder sig. De har jo også brug for dine gode råd!
For at nedbringe antallet af afhoppere fra listen kan du segmentere den, så folk kun får nyhedsbreve om rygproblemer, hvis de ønsker det.
Du kan fx bede dem klikke på et link, hvis de ikke mere ønsker mails om rygsmerter.
Fejl 4: Du mangler kundecases
Du går glip af mange salg, hvis du ikke fokuserer på at indsamle kundehistorier.
De må meget gerne bruges både på hjemmesiden og i nyhedsbrevet.
Kundecases skaber troværdighed hos dine læsere.
Erfaringen viser også, at mails med kundecases er vigtige for salget.
Fejl 5: Du sender ikke automatiske mailserier
Sender du altid dine nyhedsbreve ét ad gangen?
Så er der meget stor fare for, at du går glip af salg.
For det betyder nemlig sandsynligvis, at: Du har ingen langsigtet plan for, hvad du vil sende hvornår og hvorfor – og derfor sender du nok også alt for få nyhedsbreve.
Fejl 6: Du kører ikke tidsbegrænsede tilbud
Det er selvfølgelig ikke alle virksomheder, som behøver sende tidsbegrænsede tilbud.
Det er mest oplagt for dig, der sælger produkter.
Hvis du sælger timer, kan du også køre rabatkampagner op til de tørre perioder, hvor du ved, at du ellers får huller i kalenderen.
Men pas på, du ikke kører for mange rabatkampagner på dine timer.
For så er der nemlig fare for, at kunderne udsætter købet til næste rabatkampagne. I værste fald tænker kunderne også, at de kan presse dig i pris uden for rabatperioderne.
Fejl 7: Du prøver at sælge – uden nyhedsbrev!
Det er selvfølgelig den allerværste. For når du ikke har et nyhedsbrev, spilder du mange af de penge, du bruger på markedsføring. Det skyldes, at dine læsere oftest skal påvirkes flere gange, før de – måske – køber. Det gør du nemmest og bedst med nyhedsbreve.
Uden nyhedsbrev er det især svært at sælge ydelser, som kræver en særlig tillid.
Det kan være, at ydelserne er særligt dyre.
Men det kan også skyldes, at det kræver en personlig tillid til dig at booke tid, fx fordi klienterne kommer til dig med personlige problemer.
Når det kræver særlig tillid at købe, har potentielle kunder brug for tid til at lære dig og din virksomhed at kende.
Netop der kan nyhedsbrevet være afgørende.
Få hjælp til dine nyhedsbreve
Jeg har skrevet mange e-mails og hele mailflow for mine kunder – og jeg vil også gerne hjælpe dig!
Du kan booke rådgivning om dit nyhedsbrev. Jeg kan hjælpe dig med strategien, før du selv skriver nyhedsbreve – eller jeg kan gennemse dine nyhedsbreve og rådgive dig.
Jeg skriver selvfølgelig også gerne nyhedsbreve for dig på baggrund af den strategi, vi lægger sammen.
Kundecase: Terapeutens problem: Kunderejsen virkede ikke!
Jeg har en kunde, som er psykoterapeut. Kunden kørte dyre Google Ads, men fik ingen klienter.
Det var ikke svært at se hvorfor. Annoncerne linkede nemlig til en næsten tekst-tom side. Samtidig var der intet nyhedsbrev, men kun en opfordring til at booke en uforpligtende samtale.
Det betyder, at:
- Salgsteksten skabte ikke så stor tillid, at folk ville booke en uforpligtende rådgivning
For selvom der var tale om en gratis samtale, er det et stort spring for mange mennesker at betro sig til. en fremmed terapeut.
- Der var intet nyhedsbrev - og dermed ingen mulighed for at holde kontakten UDEN at booke en rådgivning.
Sådan fandt vi løsningen:
Jeg gav kunden det råd at udpege én ydelse, som han særligt gerne ville sælge.
Det skulle gerne være en ydelse, hvor han havde særlig kompetence - samtidig med at der var stor efterspørgsel og lav konkurrence.
Kunden udpegede en ydelse, og jeg skrev en søgemaskineoptimeret - og tillidsskabende! - salgstekst.
Samtidig fik vi opsat et nyhedsbrev og en freebie, som man kunne få ved tilmelding.
Til nyhedsbrevet skrev jeg en automation serie, der opfordrede læserne til at booke den gratis samtale.
Terapeuten fortsatte med at køre Google Ads. Bare med den forskel, at nu virkede de!
Snart var der nemlig læsere på nyhedsbrevet - og klienter i kalenderen.