CTA – sådan skaber du salg med calls to action
Calls to action er en uundværlig ingrediens i en god tekstforfatters webtekster, blogindlæg og nyhedsbreve. Læs her, hvordan du bruger dem godt i dine tekster.
Vi kender alle sammen calls to action fra de tusindvis af salgstekster, vi har læst. Et call to action – eller CTA – er nemlig bare en opfordring til at gøre noget. Det er fx et call to action, når der står ”Spar 50 %” – ”Skån miljøet med det nye vaskepulver” eller ”Prøv selv, hvor let det er.”
Skriv gode calls to action. Ellers fuser dine webtekster ud i ingenting
Hvis du ikke har styr på dine calls to action, fuser dine tekster lige så stille ud i ingenting, når du ikke kan finde på mere at skrive.
Det er synd af to gode grunde:
For det første betyder et call to action, at læseren føler sig direkte tiltalt. Det vækker og engagerer mennesker!
For det andet skriver du garanteret kun virksomhedstekster, fordi du vil have folk til at konvertere. Altså gøre noget, der skaber værdi for dig.
Fx tilmelde sig dit nyhedsbrev, købe din vare eller hoppe ind i din virksomheds Facebookgruppe.
Derfor skal du selvfølgelig opfordre folk med et CTA til at gøre præcis det, du vil have.
Samtidig skal dine calls to action være positive – aldrig påtrængende.
Find tekstens hovedformål – før du skriver
Før du kan skrive gode calls to action, skal du allerførst have styr på, hvad du vil med din tekst.
Derfor skal hver tekst kun have ét eneste hovedformål.
Hvis du er i tvivl, så skriv ned, hvad du ville skrive, hvis du kun havde én eneste linje.
Det gælder også, når du skriver tekster, hvor du gør opmærksom på flere ting.
Sommetider sender jeg fx et nyhedsbrev, hvor jeg linker til tre blogindlæg på min hjemmeside.
Men der er kun ét hovedformål: nemlig at skabe engagement og trafik.
Andre gange er det selvfølgelig mere indlysende, hvad formålet er, fx når du skriver en salgstekst.
Når du har husket på dit hovedformål, kan du skrive en fokuseret tekst. Sådan en tekst viser læseren, præcis hvad han skal gøre for at nå i mål.
I stedet for at fuse ud i ingenting!
Skriv gode calls to action, der ikke trænger sig på!
Nogle af mine kunder er næsten bange for calls to action!
Man skulle jo nødig virke som Karl Sælgersmart.
Men det er heller ikke nødvendigt, når du bare varierer dine calls to action.
“Kontakt mig” kan længere nede i teksten erstattes af “Ring gerne og få en snak – det koster ikke noget” eller “Jeg er klar til at hjælpe, spørg bare.”