Content marketing – biz eller buzzword?

Content marketing
2015: Nutidsbarn fremsætter sit syn på fortidens revolutionerende teknologi. (Teknisk Museum)

Content marketing er ikke kun et buzzword – det er penge ned i foret!

Langt de fleste virksomheder lukker inden for de 5 første år. Måske fordi de ikke markedsfører sig nok. Undersøgelser viser nemlig, at mange mindre virksomheder slet ikke bruger content marketing som fx nyhedsbreve og blogs. 

Trist, for content marketing er effektiv markedsføring for dig, der vil lokke folk i din kundemålgruppe hen til kasseapparatet.

For selvom vi glemmer det sommetider, har ny teknologi forvandlet vores hverdag over de sidste årtier. Derfor forventer kunderne faktisk, at vi selvstændige bruger teknikken til at informere, underholde – og sælge.

Vil du med i min private tidsmaskine?

1977: Min forældre slog op i den gule telefonbog, når vi skulle finde et firma. Det gjorde alle andre også.

1984: Jeg lærte at skrive på skrivemaskine med 10-fingersystemet i skolen.
Atomkrig var en realistisk frygt, og på Stevnsfortet, Danmarks forpost mod magterne i Warszawa-pagten, var hulkort og hakkebrætter stadig militær højteknologi.

1988: Danmark fik reklame-tv, og Susanne med de lange ben sagde SMØR FYRRE i TV Chancen. Men først efter en gigantisk debat om det moralske problem i at bombardere danskerne med reklamer i tv.

2015: Vi smider de gule telefonbøger ud, når de kommer med posten. Det gør du måske også. For vi googler jo bare, når vi skal finde en virksomhed. Det gør alle andre også – for stort set alle virksomheder har en hjemmeside.
Mange forbrugere er søgehajer, der bruger avancerede søgekommandoer for at finde, hvad de leder efter.

 

IMG_0932

Mobiltelefon anno 1982. Kostede det samme som en familiebil. (Odense Bunkermuseum)

Kort sagt: Få en content marketing-strategi

Du skal selvfølgelig have en hjemmeside for din virksomhed i dag. Men det er bare slet ikke nok. Så hvis du lige nu kun har 3 små sider med nødtørftige oplysninger, er det helt fint. Men kun hvis du også har en solid offlinestrategi, der skaffer dig kunder og nye salg hele tiden.

For ellers har jeg 3 dårlige nyheder til dig:

# Du kan ikke forvente, at nogen ringer til dig og spørger, hvad varen koster, hvad den er lavet af, eller hvornår den ligger i postkassen.

De forventer at finde alle de oplysninger på din hjemmeside. De forventer også at tips, som de kan bruge i hverdagen. Selv hvis de ikke køber dit produkt. Desuden forventer de, at de kan følge din virksomhed på blog, nyhedsbrev og sociale medier. Lige fra de finder den online, til de er købeklar.

# Folk søger oplysninger om dig og dine konkurrenter, før de handler. Derfor skal din hjemmeside være så stærk på Google, at en onlinesøgning efter dit eget navn – eller virksomhedens navn – udløser flere sider med søgeresultater. Ellers  vil en enkelt sur kundes anmeldelse i værste fald ligge højere på Google, når kunderne leder efter din virksomhed, end din virksomheds egen hjemmeside gør.

# Det er blevet sværere at købe sig til synlighed online med reklamer. Ja, de kan sagtens virke, men forbrugerne er superkritiske, og nogle bruger endda programmer, der holder reklamerne væk fra skærmen.

Nå, så langt, så skidt. Men til gengæld er der masser af fordele for dig, der ikke frygter content marketing.

Fasthold læseren med content marketing, til han er købeklar

Med content marketing kan du fange og fastholde de gæster på hjemmesiden, der ikke er købeklar endnu.

Dem er der sikkert mange af. For en god hjemmeside får besøg af mange mennesker, der aldrig køber for en bøjet femøre. De går hurtigt – og kommer aldrig nogensinde igen.

Det er selvfølgelig trist. Men det værste er, at nogle af dem faktisk gerne vil købe af dig. Bare ikke lige nu.

Så hvis du ikke fastholder dem med content marketing, suser de lynhurtigt videre til konkurrenten.

Kom let og billigt i gang 

Content marketing er billig markedsføring. Du kan komme i gang med at blogge, skrive nyhedsbreve eller måske lave videoer og webinarer uden at poste en formue i det. Du bygger din indsats op i dit eget tempo og skaber en snebold-effekt af god omtale, fordi du tit kan genbruge dine tekster flere steder.

(Husk lige, at du ikke skal kopiere tekst mellem sider online – læs mere her om duplicate content).

hulkortSkrivemaskiner

Militær højteknologi anno 1984, Koldkrigsmuseet Stevnsfortet

Skil dig ud fra konkurrenten med content marketing

Med content marketing skiller du dig ud fra konkurrenter, der ellers ligner din virksomhed (alt for) meget. Samtidig kommer du og din virksomhed til at stå i et mere venligt lys, end hvis du kun bruger betalte reklamer, fordi du hvert eneste blogindlæg og nyhedsbrev hjælper læserne videre. Gratis.

Du vil sikkert opleve at få kommentarer og mails fra folk, der har læst dine blogindlæg eller nyhedsbreve. Derfor ved du altid, om du er på rette spor med content marketing, og læserne tænker først på dig, når de en dag vil købe produkter som dem, du sælger.

Gode tekster kan løfte dig 100 pladser på Google

Lange, velskrevne artikler, som får mange besøgende, er en genvej til bedre Google-placeringer.

Det er ikke kun pral – den blog, du læser lige nu, har løftet denne hjemmeside 100 pladser på Google.

Derfor: Søgemaskineoptimer både dine sælgende webtekster og dine blogindlæg, gæsteblog andre steder og byg links til din hjemmeside.

Så er du godt på vej mod større synlighed – og bedre salg.

Har du brug for hjælp?

Jeg tilbyder: rådgivning om content marketing – tekstforfatning af blogindlæg og nyhedsbreve – og selvfølgelig også gerne redigering eller korrektur af det, du skriver selv.

Kontakt mig for en snak og få et par content marketing-tips, der løfter dine Googleplaceringer – og din omsætning.

Læs også Lok gæster til kassen med storytelling.

 

>