• Home
  • Blog
  • Skriv artikler til en virksomhedsblog – som folk vil læse

Skriv artikler til en virksomhedsblog – som folk vil læse

 

Sådan får du en virksomhedsblog, der skaffer trafik og salg

En virksomhedsblog er en god genvej til bedre Googleplaceringer, meget mere trafik på hjemmesiden – og salg.
Denne virksomhedsblog har nemlig æren for, at hjemmesiden her har omkring 100 gæster hver dag. 
For de gode virksomhedsblogindlæg hjælper læserne og gør dem dermed mere købeklar. 
Men hvad er en artikel egentlig – og hvordan skriver du den?
Læs det her, så du har styr på det, før du blogger næste gang.

Hvad skal dit blogindlæg (ikke!) handle om?

Du skal ikke lægge salgstekster på bloggen. Men du må meget gerne linke til dine salgstekster fra bloggen.

Du skal fokusere på emner, der er interessante for mennesker, som overvejer at købe af dig!
Så er der ellers næsten frit slag i tastaturet.

5 nemme idéer til din virksomhedsblog:

  • Undersøg, hvilke spørgsmål folk googler om det, du sælger. Skriv blogindlæg, hvor du svarer på spørgsmålene! Den type artikler skal du helst have en hel del af. Det giver dig markant større chance for gratis trafik fra Google.
  • En guide er altid populær! Du kan fx skrive en guide til at vælge de perfekte produkter i din webshop.
  • Du kan også lægge brugsanvisninger til dine produkter på din blog. Så kan du henvise til dem, når folk spørger. Det sparer dig også en masse tid.
  • Skriv blogindlæg om alle de spørgsmål, folk ringer til dig og stiller – eller sender dig på e-mail …
  • Skriv om dine holdninger som fagmand. Og ikke mindst om de emner, hvor du ikke er helt enig med det brede førerfelt af konkurrenter! Læs 11 idéer til, hvad du kan skrive om.

Hvordan skal du skrive et blogindlæg?

Tja. Du skal i hvert fald ikke skrive kringlet, kompliceret og kantet!
Skriv helst, som du taler med dine kunder. Så går det nok ikke helt galt.

Husk at bruge korte sætninger og nemme ord. Du kan nemlig roligt regne med, at dine læsere er utålmodige online.
Drop de store tunge tekstblokke, som giver læserne åndenød. Skriv gode underoverskrifter, der skaber nysgerrighed – og husk billeder! Du kan finde mange gode gratis billeder online.

Skal du skrive du eller I?

Mine tekstforfatterkolleger anbefaler at skrive “du”. Det gør jeg også. Men ikke altid!

Når jeg interviewer mine kunder, spørger jeg, hvem deres ønskekunder er. Først når jeg ved det, kan jeg vælge, hvordan jeg skal tiltale læseren.

Her er et par eksempler ….

  • Skriv du, når du sælger til privatpersoner eller selvstændige, der selv tager købsbeslutningen:
    “Er du træt af at kæmpe med din virksomhedsblog? Få 11 idéer til, hvad du skal skrive om.”
  • Skriv “I,” når du sælger til privatpersoner, som tager købsbeslutningen sammen med andre: “Som erfaren havearkitekt er jeg specialist i at hjælpe dig og din familie med at vælge nyt havetema. Det sikrer, at I får den have, I altid har ønsket jer.”
  • Det virker også tit mere naturligt at skrive “I”, hvis ønskekunderne er store virksomheder eller offentlige myndigheder: “Vi hjælper dig med at installere varmepumper i hele kommunen” virker lidt sært, ikke?

Hvor personlig skal du være?

Du må gerne fortælle om dit privatliv. Når det er relevant for dem, der overvejer at handle med dig.
Ellers ikke!
Har du lyst til at fortælle verden om din skilsmisse, selvom den intet har at gøre med din virksomhed? Så gør det. Men ikke på din virksomhedsblog!
Som parterapeut kan du selvfølgelig godt blogge om, hvordan folk undgår at blive skilt. Og du kan sagtens indlede dine artikler med et par linjer om, at du selv har stået i situationen engang!

Hvordan skriver du blogindlæg?

Begyndelse!

Overskriften og de allerførste linjer afgør, om folk læser videre!
Derfor skal du fange interessen straks.
Det gør du ved at vise, at du forstår læserens problem.
Her er et par nemme genveje til en god indledning:

  • Skab følelsesmæssig genklang: Er du også træt af (problem, du løser for dine kunder)?
  • Spørg til frygt og drømme: Drømmer du om (resultat, du hjælper kunder med at skabe)? – Er du bange for (situation, du hjælper kunder med at undgå)?
  • Står du lige nu med (problem, du hjælper dine kunder fri af).

Midte!

Efter en god indledning skriver du, at nu vil du fortælle, hvordan læseren kan løse sit problem!

Derefter går du selvfølgelig lige til biddet.

Det er nu, du fremlægger dine 10 fantastiske tips. Eller giver forklaringen på, hvordan læseren finder den nemmeste og sikreste brandalarm. Eller forklarer, hvordan skilsmissen undgås … uden at læseren skal lade konen bestemme alt!
Husk underoverskriver. MEN! Lad være med at afsløre alt i dine underoverskrifter.
Skriv hellere underoverskrifter, der skaber nysgerrighed. Det er ikke svært.
Du behøver ikke denne underoverskrift: “Næsten alle danskere er på Facebook.”
I stedet kan du skrive: “Er du overrasket over antallet af danske Facebookbrugere?” – og så afsløre antallet i selve teksten.
På den måde tvinger du nemlig folk til at læse et afsnit til … og så lige et til!

Slutning!

Slutningen er desværre tit en skuffelse.
Det er nemlig et antiklimaks, når det slutter brat. Eller bare fuser ud i nogle vage linjer om cookiepolitik eller ansvarsfraskrivelse …

Det er trist efter alt dit hårde skrivearbejde.
For når folk hænger på helt til sidste linje, er de interesserede!
Så du skylder at fortælle dem, hvad de NU skal gøre.

Afslut derfor altid med et call to action.

Sådan gør du:

Afslutning 1: Fortæl læseren, at NU ved han, hvordan han løser det nagende problem, du beskrev i indledningen. Bed læseren handle for at løse sit problem. NU. Mal et skønt portræt af den fremtid, der venter, når problemet ER løst.

Afslutning 2: Vis interesse for læseren. Spørg, om han fik svar på det, han ville vide? Fortæl ham, at han kan kontakte dig og få mere at vide. Smid et par links til andre spændende artikler om emnet på din blog.

Blev du klogere på virksomhedsblogging?

…. og hvordan du skriver dem? Det håber jeg.
Download min e-bog om blogging for 0 kroner. Den er stopfuld af tips om blogging for selvstændige som dig.

Søgemaskineoptimerede blogindlæg- en genvej til kunder, der

Vigtig viden