• Home
  • Blog
  • Hvordan ændrer AI SEO? Jeg vover pelsen som spåmand

Hvordan ændrer AI SEO? Jeg vover pelsen som spåmand

Lige nu taler hele verden om Chat GPT og andre tekstgeneratorer.

Samtidig eksperimenterer Google med AI first i søgeresultater.

Hvordan påvirker AI-tekst trafik og søgeordsplaceringer?

Jeg vover pelsen med 3 forudsigelser

Svaret er et rungende tja.
Google har meldt ud, at AI-tekst ikke er et problem – hvis teksten giver en god brugeroplevelse.

Sådan er det dog ikke altid, og derfor overvejer Google at vandmærke AI-tekst, så folk kan genkende det.

Men hvordan påvirker alle de her AI-tekster din SEO? Spåmændene står i kø for tiden:

Nogle mener, at content mister værdi, fordi det bliver nemmere at levere generisk content. Andre mener, at links risikerer at miste al værdi.
Jeg stiller mig op i køen af spåmænd med tre kvalificerede gæt!

Dette sker nu, i morgen og meget snart på grund af AI

1. Allerede nu: Der går inflation i tekst

Lige om lidt er nettet fyldt med AI-tekster.

Allerede nu bliver webtekster “skrevet” med ét klik af millioner af mennesker, der vil op på Google – uden at gøre arbejdet.

Det betyder millioner af nye (ofte halv- eller heldårlige) tekster derude.
Men det betyder også, at der er stor risiko for kopieret indhold.

Ifølge seo-ekspert Neil Patel er der 30 % duplicate content på nettet i øjeblikket – og han forventer en massiv stigning.

Hvis du spørger Chat GPT selv, er risikoen for duplicate content netop ét af problemerne ved AI-tekst.

Kort sagt: Der går inflation i tekst, når folk kan generere lange svadaer med et klik.

Bemærk: Jeg siger IKKE, at du ikke skal bruge AI – men at du skal undgå at bruge AI dårligt.
Men du må bare ikke forvente, at du får stor succes på Google med lange AI-tekster, som kan genereres med ét klik og bliver lagt online uden redigering og faktatjek.

2. Det sker om lidt: AI first i Googles søgeresultater

Lige nu eksperimenterer Google med AI first i søgeresultater.
Du bliver altså præsenteret for et søgefelt, hvor du får et AI-svar øverst, når du googler.
Først under svaret vil der være links til hjemmesider, der understøtter svaret.
Derfor vil folk ikke behøve klikke ind på din hjemmeside for at få svar på de spørgsmål, du besvarer der.

Det kan blive ret træls for alle os, der skriver artikler for at få trafik og kunder.

Det er netop derfor, nogle mener, at tekstbaseret content mister al seo-værdi i fremtiden.
Men det tror jeg nu ikke.

For hvis trafikken til vores hjemmesider stopper – så stopper vi jo nok hurtigt med at skrive informative artikler.

Det kan Google vel ikke være interesseret i.

Grunden til Googles succes er, at vi er millioner af mennesker, der hele tiden forsyner “biblioteket” med nye informationer.

For uden nye blogindlæg og andet stof går tiden i stå på nettet, fordi en masse data forældes.
Derfor tror jeg på, at content stadig er værdifuldt til næste år. Det skal bare være endnu bedre end før.

3. Det sker snart: Markedsføring med fokus på mennesker bliver (endnu!) vigtigere

Jeg tror også på en ny trend:

Mennesker.

For når et langt informativt blogindlæg kan skrives med et klik af en ikke-specialist, giver det ikke sikkerhed for, at hjemmesiden faktisk ejes af en specialist.

Derfor bliver menneskene bag virksomheden endnu vigtigere for kunderne.
Det betyder, tror jeg, at virksomhedens profilside, testimonials og medarbejderportrætter bliver kigget endnu bedre efter.
Så hvad gør vi nu?

Lige nu ved ingen, præcis hvad vi skal gøre for at få gode placeringer på nettet i fremtiden.

Det betyder dog ikke, at du skal stoppe med at bruge tid eller penge på content – hvis du spørger mig.
Du skal bare fokusere endnu mere på alt det, der skiller virksomheden ud fra konkurrenterne.

Nemlig:

  • Tekster om virksomhedens medarbejdere, ejere og leverandører
  • Troværdige kundecases og kundetestimonials
  • Tekster, som viser stor viden om kundens problemer – og de løsninger, virksomheden leverer
  • Tekster, som er målrettet helt præcist til den ideelle kundes Emotionelle Kundetype.

Kort sagt:

Tekster, som konkurrenterne ikke kan efterligne, fordi de handler om din virksomhed.

For når tekstgeneratorerne kommer, kan du roligt regne med en ting. Nemlig at troværdig markedsføring for mennesker – leveret af mennesker – kun bliver endnu vigtigere end i går.

Vigtig viden