Føler du dig afvist af Google?! Sænk bounce rate

bouncerate, afvisningsrate

Få lavere bounce rate og bedre Google-placeringer

Det er ikke sjovt at se konkurrenterne gå til tops på Google, hvis dine egne søgeordsplaceringer kravler rundt nede på placering 27 eller det, der er værre. What to do?! Google vurderer dit website på over 200 parametre. Så uanset hvor dygtig du er, er der altid meget, du kunne gøre bedre på websitet!

Derfor vil jeg nu fokusere på én eneste ting: Dit websites bounce rate – eller på dansk afvisningsraten. Afvisningsraten er den procentdel af gæsterne på dit website, der går efter at have set én side på dit website. Uden at reagere på det ved fx at klikke på et link. Hvis fx halvdelen af gæsterne går fluks og uden at reagere på websitet, så har dit website en afvisningsrate på 50 %.

Din bounce rate er en sladrehank

Det korte besøg sender et signal til Google om, at gæsten ikke var tilfreds med sit søgeresultat. Og det er skidt for dine søgeordsresultater – og for dit salg. Derfor er det en god idé at presse afvisningsraten ned – og heldigvis er det som regel ikke særlig svært!

Sådan får du flere gæster – og bedre Googleplaceringer:

Giv læseren, hvad han kom efter

Før din læser beslutter sig for at klikke ind på websitet – eller lade være – kigger han på din title og metadescription. Så det skal du også gøre jævnligt! Spørg dig selv, om title og metadescription er interessant læsning – og om de matcher sidens indhold? Ellers må du rette det, sådan at læseren får sine forventninger opfyldt.

Blog – og få dine gæster til at hænge ud på websitet

Du har forhåbentlig en blog? Ellers få det.

Med bloggen får du folk til at blive lidt længere, selvom det kun ta’r 5 minutter at finde det, de søger.Og ikke nok med det: Du tiltrækker også nye læsere, som du kommer til at sælge noget i fremtiden. Derfor: Kom i gang med at blogge – og det kan ikke gå hurtigt nok!

Vis vej med links

Dit website må ikke være en jungle!

Det skal hellere ligne et nydeligt parkanlæg med stier og skilte. Derfor: Vis gæsterne rundt med interne links mellem sider.Smid et link i bunden af alle dine blogindlæg med links til andre blogindlæg og salgstekster om samme emne. Hvis du er heldig, vil nogle læsere spendere adskillige minutter længere på at se sig om i din butik, bare fordi du husker at linke.

(Husk, når du linker: Link ALDRIG ud fra det ord, netop den side er optimeret til. Hvis du ikke aner, hvad jeg snakker om, burde du måske få mig til at skrive din webtekst. Jamen jeg siger det bare!)

Fjern stopskilte

Se kritisk på dit website: Er der noget, der kan irritere folk og jage dem af huse i utide?

Typiske stop-skilte er:

Ringe tekster

Undgå de lange og vævende tekster – og også de superkorte tekster, der kun dækker emnet nødtørftigt!

Dårlig opsætning af tekst

Fjern de gigantiske tekstblokke uden udsigt til billeder, så langt øjet rækker. Tekst skal være let at overskue – ellers bliver dine gæster ikke engang 5 sekunder!

Dårlig opsætning af billeder

Billeder er et must på dit website – men de skal ikke forstyrre! Tjek, at dine billeder ikke linker andre steder hen. Slet ikke til en større udgave af samme billede, der springer op i hovedet på læseren, når han ved et uheld klikker på billedet.

Popup-bokse! Argh … I know. Du SKAL selvfølgelig have en popup til dit nyhedsbrev. MEN!Behøver den hoppe lige op i hovedet på mig? Måske ikke. Måske kan du indstille den til at vise sig 5 sekunder senere.Måske kan popuppen komme op nede i et hjørne. Måske behøver jeg slet ikke se den, hvis jeg allerede har tilmeldt mig dit nyhedsbrev. Måske kan du bare overveje det?! Kort sagt: Du kan selv gøre meget for at presse dit websites bounce rate ned. Det er også din dyrebare tid værd, for en lav afvisningsrate sladrer om en god brugeroplevelse.

Disclaimer

Og dog! For der ER undtagelser fra regnestykket lav afvisningsrate = god brugeroplevelse og høj afvisningsrate = dårlig brugeroplevelse. Fordi:- En lav bounce rate er ikke godt nyt, hvis folk hænger længe ud på dit website, bare fordi de ikke kan finde rundt.

– En højere bounce rate er ikke alarmerende i sig selv, hvis du tiltrækker masser af nye læsere, fordi du lige er begyndt at blogge! For de nye læsere er jo en bonus, selvom de kun kommer for at læse ét blogindlæg. Men derfor skal du selvfølgelig alligevel prøve at holde på dem med et link i bunden af blogindlægget. Læs også: Smid snøren ud til læseren i onlinetekst.

Ret ryggen – stram brugeroplevelsen med lavere bounce rate

Pres afvisningsraten ned. Ret, hvad der skal rettes, for at DIT website giver læseren den allerbedste brugeroplevelse. Det betaler sig for din synlighed på Google. Og for dit salg.

>