Hvis Helle kan, kan du også

 

I går tænkte jeg på Helle Helle. For jeg fik nemlig en virkelig vrissen mail, da jeg havde sendt en nyhedsmail: ”Jeg vil gerne afmelde mig dit nyhedsbrev, fordi jeg får et chok, hver gang jeg ser dine emnelinjer. Ellers tak!”

Gisp. Ja, så er det, jeg tænker: ”Snif … Godt nok er min åbningsrate på nyhedsbrev høj. Men måske skulle man alligevel droppe de chokerende emnelinjer? Måske skræmmer det kunder væk i stedet for at lokke dem til? Ahr, måske skulle emnelinjen ikke være Nøgne damer – GAB, når den nu kunne være Skriv bedre – og sælg mere?”

Åh nej, just kidding!

Så let slipper du altså heller ikke. For jeg kender dig.

Flabede overskrifter = højere åbningsrate på nyhedsbrev

Du klikker, hvis jeg skriver Nøgne damer – GAB. Men du klikker IKKE, hvis jeg nu skrev Skriv bedre – og sælg mere.

Har jeg ret? Ja – det tænkte jeg nok!

Derfor: Jeg skriver videre. Min åbningsrate på nyhedsbrev er nemlig 63,52 % lige nu. Og det er trods alt sjovere end de sølle 6,27, der ifølge Ubivox er gennemsnittet i min branche.

INGEN påfører mig skriveblokering – og du skal heller ikke finde dig i dem, der vil skaffe dig den slags skidt på halsen!

Skriv – de kan ikke slå dig ihjel

Lider du sommetider af skriveblokering, når du skal levere et blogindlæg eller nyhedsbrev?

Det koster dig penge – og det går jo ikke! Så følg de her 3 råd:

1: Vær modig – og lever varen

Er du en af dem, der er bange for at være sjov i dine nyhedsbreve – eller måske ligefrem chokerende? Bare rolig. Du behøver ikke chokere. Men du må meget gerne pirre læserens nysgerrighed allerede i emnelinjen – for ellers når han måske aldrig længere. De fleste er faktisk sjovere, end du tror. Selv hvis der står revisor på visitkortet.

2: Stop ikke dig selv – skriv, til du løber tør

Når du har fået en idé, så skriv. Lad være med at bremse op for at redigere – det gør du bedst til sidst!
Hvis du er meget selvkritisk anlagt, skriver du måske det bedste udkast lørdag aften efter et enkelt glas. Vi mere skrivevante kan snildt slippe hæmningerne og levere et nyhedsbrev på en promillefri mandag formiddag.

Heldigvis – ellers gik det vist rivende galt for sådan en som mig!

3: Rediger – og glem “perfect is the enemy of done”

Har du lagt mærke til, at ALLE lige for tiden synes, at tekster skal være hurtigt færdige?! Alle.

En online guru fik engang nær mobiltelefonen i den gale hals, da jeg skrev, at jeg tit bruger mere end en time på et blogindlæg på 300 ord. Han noterede nemlig noget i den her retning: “Jeg har lige skrrevet 300 ord på feme minutter. OK, der er et par slåfejl, men jeg skriver på min ihpone.”

Yes … ham om det!

Jeg skriver, til jeg er glad. Det må du også godt. Du må gerne bruge tid på at overveje. Redigere. Læse op for en anden.

Det er ikke surt slid. Tværtimod – det er en luksus at skrive noget, du er glad for – også til næste år.
Bare rolig: Det betyder IKKE, du skal bruge oceaner af tid på hver tekst til evig tid. Tværtimod, faktisk. For jo mere du skriver, jo hurtigere og bedre skriver du også i fremtiden.

Sig Helle for Helle – så kan du skrive skrive!

Nå, tilbage til Helle og de sure læsere. (Jeg har også mange glade, de er bare ikke så sjove at skrive om).

Når du sender nyhedsbreve, får du sikkert søde mails. Men også sure. Sådan er det, hvis du vil skrive.

Selv for Helle Helle, der fik denne anmeldelse for den første bog, hun skrev:

”Hun hedder Helle Helle. Hun kan skrive skrive. Desværre har hun ikke noget at skrive skrive om.”

Sådan en næsevrider kunne stoppe mange håbefulde debutanter.

Men ikke Helle Helle.

Hun skrev bare videre. Og videre. Og videre og videre. I dag fortæller hun historien med et stort grin til sine oplæsningsarrangementer.

Når selv Helle Helle kan få sure mails, så kan du også, og du kan også skrive videre alligevel.

For hvis du tænker over alt det, du hjælper dine læsere med, har du helt sikkert noget at skrive skrive om. Det ved jeg bare, du har!

Men. Hvis du ikke har lyst, tid eller erfaring til at skrive nyhedsbreve, så skriver jeg dem gerne for dig. Læs mere om nyhedsbreve, der gør en forskel for din forretning.

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden