• Home
  • Blog
  • 9 sandheder om tekstforfatning, du slet ikke gider høre

9 sandheder om tekstforfatning, du slet ikke gider høre

1. Du kommer tit længst ved at tænke ind i boksen

Jeg vil være så fræk at påstå, at de fleste kreative mennesker er knap så kreative, som de tror!
Ja, det gælder også mig selv, hvis du var i tvivl. Faktisk kan jeg godt være kreativ, men som regel kræver tekstopgaverne noget helt andet.
Nemlig viden om kunden – kundens målgruppe – ydelsen – og selvfølgelig viden om tekstforfatning.

Derfor:

  • Glem alt om at være kreativ – det er sjældent nødvendigt!
  • Brug simple salgsbudskaber.
  • Fokuser på kundens problem – og din løsning
  • Show – don’t tell: kundetestimonials er vigtige!

2. Tekster skal være lange – uden at blive træls

En meget lang tekst er som tommelfingerregel godt for dine Googleresultater.
Men folk er meget utålmodige på nettet – og de taber hurtigt interessen for dig og dine fantastiske ydelser!
Det betyder ikke, at du skal skrive meget, meget korte tekster. Absolut ikke!

Gør sådan:

  • Lær at skrive salgstekster, der sikrer, at alle får det vigtigste med. Også de utålmodige læsere!
  • Og sørg for, at dine blogindlæg skaber nysgerrighed – du behøver ikke afsløre alt i første linje.

3. “Vi tilbyder kvalitetsprodukter” er IKKE nok

“Kvalitet” er et tomt ord, som alle bruger – og ingen tror på.

Løsning:

  • Show – don’ t tell! Brug cases og kundeudtalelser – og sæt tal på det, der virker .
  • Vær præcis: I stedet for “høj kvalitet” kan du skrive “95 % af vores kunder giver os 5 stjerner”.
  • Vis eksempler på det, du kan.

4. Gode overskrifter ligner clickbait (men er det ikke!)

Dine overskrifter skal vække nysgerrighed. Men endnu vigtigere: De skal faktisk holde, hvad du lover.

Skriv gode overskrifter:

  • Brug stærke ord og tal i dine overskrifter.
  • Væk følelser: “Sådan får du 10x flere kunder med én simpel ændring”.
  • Brug gerne calls to action i din overskrift.

5. Du skal faktisk fortælle folk, hvad de skal gøre

Folk har travlt. Hvis din tekst ikke klart fortæller dem, hvad de skal gøre … så gør de sikkert intet.
Bortset fra at klikke væk, selvfølgelig! 
Løsning:

  • Gode calls to action!
  • Slut med vage CTA’er som “Læs mere” og “Klik her”. Skriv hellere: “Få (fordel)” – “Undgå (ulempe)”
  • Gentag CTA’en flere gange i teksten, men gerne med andre ord
  • Lav gerne lidt sjov med dine calls to action. Jeg skriver fx: “Spar halvtreds procent – og en masse ærgrelser!”
    Fordi det overrasker – og det stopper folk at deadscrolle ….

6. Du skal markedsføre dig meget mere, end du tror

Sælger du mindre, end de kunne – bare fordi du mister modet, når folk ikke slår til med det samme?
Sandsynligvis!
Men s
andheden er, at de fleste af os ser tusindvis af salgsbudskaber hver eneste dag.
Derfor registrerer vi det måske knap nok, når vi ser endnu en reklame.

Derfor:

  • Du er nødt til at lægge en markedsføringsplan – og følge den!
  • Du skal markedsføre dig mere, end du tror
  • Du skal være klar med plan B, hvis plan A ikke virker …

7. Du skal gentage dig selv i salgsteksten – igen!

Du mener sikkert, at du har skåret dine salgsbudskaber ud i pap i starten af teksten, ikke? Det tænkte jeg nok.
Men sandheden er, at dine budskaber skal være meget klare og tydelige.

Løsning:

  • Gentag dine kernebudskaber … og så lige en gang til!
  • Varier ordlyden, så folk holder sig vågne derude
  • Og husk nu calls to action, ikke?

8. Hjemmesidens design kan snildt stoppe salget

Helt ærligt. Ser din hjemmeside rodet og uoverskuelig ud? Spørg en ærlig ven, hvis du er i tvivl!
For hvis den gør, er salgsarbejdet op ad bakke.
Og selv den bedste tekstforfatter kan ikke hjælpe dig. For en tekstforfatter er desværre ikke tryllekunstner, men ordsmed.

Løsning:

  • Sørg for, at din hjemmeside er brugervenlig og hurtig
  • Tjek, at salgsteksten klart fortæller, hvilket problem du løser
  • Lov, hvad du kan holde – ikke mere
  • Understøt løfterne med testimonials.

9. Regler er ikke nok

Ja, jeg mener det. Når man hele tiden ser de samme teksttricks, bliver de … kedelige. Og så holder de op med at virke.
Men der er tre ting, der næsten altid virker. Nemlig empati, storytelling og overraskelse.
Du kan fx overraske ved at skrive “Det koster kun 199 kr. inklusive moms, told og sukkerafgift.”
Hvorfor? Bare fordi du kan – og fordi humor virker!

Related Posts

Er video nødvendigt? Jeg kan godt sige nej, men

Er video nødvendigt? Jeg kan godt sige nej, men

Wix eller WordPress – hvad skal du vælge?

Wix eller WordPress – hvad skal du vælge?

Pillar content – grundlaget for SEO topic clusters

Pillar content – grundlaget for SEO topic clusters

Er du helt sikker på, du har styr på WordPress backup?

Er du helt sikker på, du har styr på WordPress backup?

Brug for hjælp? Første rådgivning: 0 kr.