Video: Må jeg præsentere dig for 3 af de seotekstforfattere, du skal undgå?
Du har brug for seo-tekstforfatning
Så du vil hyre en seo-skribent, men!
Hvem skal du dog vælge til opgaven? Der er nok at vælge imellem. Så du ringer febrilsk rundt … Men efter samtalerne er du faktisk stadig meget i tvivl. Godt. Lad mig fortælle dig, hvem du ikke skal overlade din seo-tekstforfatning til.
Faresignal 1:
Du: “Hvor lang skal en seo-tekst egentlig være?
Seo-tekstforfatteren: “Den skal være 2000 ord. Altså mindst!”
Det svar, du gerne vil høre:
“Seo-tekstens længde afhænger af, hvor stærk konkurrencen er. Du kan se på, hvor lange de seo-tekster er, som ranker højt på søgeordet i forvejen.
Men husk: Det giver kun et fingerpeg! Der kan også være andre grunde til, at konkurrentens tekst ranker højt.
Det kan være, konkurrenten har masser af organisk trafik; eller at teksten ranker højt på flere søgeord, sådan at de supplerer hinanden.
Det vil selvfølgelig altid være en fordel, at seo-teksten er meget lang. Men kun så længe den er god! Du har selvfølgelig ikke ubegrænsede ressourcer til seo-tekstforfatning. Så prioriter de vigtigste seo-tekster først.”
Faresignal 2:
Du: “Min hjemmeside er helt ny. Den skal ligge nummer 1 på Google på ordet fagforening. Hvor hurtigt kan du klare det?”
Seo-skribent: “Det er ikke noget problem. Jeg skriver bare et par lange søgemaskineoptimerede tekster på ordet fagforening, så skal du bare se.”
Det svar, du gerne vil høre:
“Der er stiv konkurrence om ordet fagforening. Prøv at fortælle mig, hvem du gerne vil tiltrække til din hjemmeside – og hvad du vil sælge dem?
Så finder vi nogle søgeord og søgeordsudtryk, som det er realistisk at ranke på snarest!”
Faresignal 3:
Du: “Hvordan foregår vores samarbejde, hvis jeg vælger dig til seo-tekstforfatning?”
Seo-skribent: “Ja, du sender mig bare søgeordene, så skriver jeg.”
Så er det nu, du skal spørge, om seo-tekstforfatteren kan lave søgeordsanalyse?
Hvis svaret er nej – så vælg en anden!
Faresignal 4:
Du: “Kan du hjælpe mig med at finde ud af, hvilke blogindlæg jeg skal have på min hjemmeside, når jeg gerne vil op på hundekennel i København?”
Seo-tekstforfatter: “Ja da. Du sender mig bare en liste over det, folk spørger dig om. Og hvad du ellers har lyst til, at jeg skriver om. Så skriver jeg blogindlæg om det.”
Æv! Det svar, du gerne vil have:
“Ja, det kan jeg sagtens. Jeg undersøger, hvilke spørgsmål folk googler om dit emne. Så kan vi lave indholdsklynger – også kaldet topic clusters – med links til din salgsside Hundekennel i København.”
Faresignal 5:
Du: “Jeg sælger godt på mine annoncer, men jeg vil hellere bruge pengene på seo?”
Seo-skribent: “Det lyder som en rigtig god ide! Hvis du stopper dine annoncer, kan jeg lave seo-tekstforfatning for hele dit markedsføringsbudget. Og mere til!”
Det svar, du gerne vil høre:
“Hm. Jo. Tøv en kende. Seo-tekstforfatning er en god investering, fordi det virker på længere sigt. Men det kan tage lidt tid, før seo slår igennem.
Derfor skal du ikke stoppe dine annoncer nu, hvis de virker. Du skal hellere supplere din annoncering med gode seo-tekster. På den måde får du dobbelt gavn af både annoncer og seo. De to metoder styrker hinanden, når du gør det rigtigt.”
Faresignal 6:
“Jeg har et bureau, der laver videoer for mig. Men jeg vil hellere bruge pengene på seo-tekster?”
Seo-tekstforfatteren: “Det lyder som en fantastisk ide. Du kan ikke ranke på Google med videoer.”
Snydt igen! Her svaret, du vil høre:
“Hvis dine videoer skaber salg, skal du supplere dem med seotekster. Seo-tekster har en virkelig stor betydning for, hvordan din hjemmeside ranker på Google.
Men gode videoer kan også hjælpe dig med at styrke relationen med folk, så de får mere lyst til at kontakte dig.
Kombinationen af tekst og video er faktisk helt ideel:
Nogle mennesker vil helst se video – andre vil helst læse tekster.
Når du har begge dele, bliver det nemmere for dig at fastholde flere mennesker i lang tid på hjemmesiden. Og det er god seo.”
Faresignal 7:
Du: “Hvordan kan du vide, at du kan skrive for mig?”
Seo-tekstforfatteren: “Ja, altså. Fordi mine andre kunder er tilfredse, og jeg ser på, hvordan dine konkurrenter skriver.”
Det svar, du vil høre:
“Jeg laver en grundig research, hvor jeg interviewer dig og hører, hvilke unikke selling points din virksomhed har; og hvilke kunder du vil tiltrække. De informationer, jeg får, kan jeg supplere med forskningsbaseret viden om, hvordan man skriver til forskellige målgrupper.”
Faresignal 8:
Du: “Bruger du AI til seo-tekster?”
Seo-tekstforfatteren: “Jeps, det kan du lige tro. Det går jo meget hurtigere.”
Det svar, du godt kunne tænke dig:
“Tja, faktisk har vi jo altid brugt AI til at finde søgeord og emner til content.
Og selvfølgelig bruger jeg også sommetider AI som inspiration. Men det er så også vigtigt at være kritisk. Der er stor fare for, at nogle af oplysningerne er forkerte. Så der skal dobbelttjekkes. Med hensyn til det sproglige skal der som regel ryddes op, så du ikke får en stak klicheer.”
Faresignal 9:
Du: “Hm, ikke for at være grov. Men nu har jeg talt med en del seo-tekstforfattere. Kan du fortælle mig, hvorfor jeg lige præcis skal vælge dig?”
Seo-skribent: “Jamen – hvorfor ikke? Jeg er akademiker, så jeg har en masse skriveerfaring.”
Det svar, du havde håbet på:
“Altså, jeg har jo en hel del skriveerfaring fra min uddannelse. Men jeg har også en masse erfaring som seo-tekstforfatter. Jeg ved, hvordan man bruger seo-programmerne. Og ja, så har jeg også taget efteruddannelse i seo content og kundetypeforståelse.”
Har du brug for en seo-skribent?
Book en halv times gratis rådgivning i min kalender.
Første rådgivning koster dig aldrig en bøjet femøre.
Om tekstforfatteren:
Jeg er cand.mag., uddannet seo content writer, kundetypespecialist og e-mail marketing writer.
Siden 2009 har jeg skrevet et utal af seo-tekster, især for soloselvstændige og mindre virksomheder.
Foruden seo-tekstforfatning og søgeordsanalyse kan jeg hjælpe dig med at tiltrække trofaste kunder ved at lægge en solid markedsføringsplan på baggrund af min viden om kundetyper.