Webtekster har fyldt meget i min arbejdsdag, siden jeg begyndte som tekstforfatter for mange år siden.
Jeg har skrevet rigtig mange hjemmesidetekster for små og mellemstore virksomheder og organisationer.
Desuden er jeg certificeret content writer.
Du kan derfor trygt lade mig skrive din virksomheds webtekster. Jeg ved, hvad der skal til, for at de sælger for dig.
Du mangler ikke muligheder – se dig for
Du mangler ikke ligefrem muligheder, når du søger en tekstforfatter til hjemmeside!
Men det er bestemt ikke ligegyldigt, hvem du overlader opgaven til.
Her er 7 ting, der efter min erfaring ofte går galt, hvis du overlader opgaven til en uerfaren tekstforfatter.
#1: Tekstforfatteren sætter sig ikke ind i virksomheden
Gode tekster kræver god forberedelse! Derfor skal du ikke lade dig nøje med en skribent, der kun beder om nogle få stikord til webteksten.
En professionel tekstforfatter til hjemmeside giver sig tid til at interviewe kunden om virksomheden.
Det er nødvendigt for at forstå, hvilken målgruppe virksomheden har, og hvorfor de ideelle kunder køber af virksomheden.
Når jeg interviewer selvstændige, stiller jeg de samme spørgsmål hver gang. Det sikrer mig et godt grundlag for at skrive webteksterne. Samtidig åbner det for snakken om virksomheden.
Uden den samtale er det nemt for tekstforfatteren at ramme en forkert sprogtone og bruge de forkerte salgsargumenter.
#2: Teksten er forkert opbygget
En erfaren onlineskribent ved, hvordan webtekster skal opbygges:
Nemlig med fokus på de vigtigste pointer først.
Derefter uddybes teksten, sådan at læseren får mere at vide, jo længere han læser med.
Det betyder, at alle læsere får det vigtigste at vide – også selvom de kun læser et par linjer.
#3: Der er ikke lavet søgeordsanalyse
Du vil selvfølgelig gerne have, at dine webtekster bliver fundet i Googles søgeresultater, ikke?
Derfor er det vigtigt at vælge netop de søgeord, som folk googler, når de vil købe produkter og ydelser som dine.
Søgeordene skal vælges med omhu: Der skal være mange søgninger på dem hver måned.
Men samtidig må der ikke være så stærk konkurrence om søgeordene, at det er helt umuligt at få gode Googleplaceringer.
Derfor skal der laves en søgeordsanalyse. Når du overlader dine webtekster til mig, indgår valg af søgeordene i opgaven.
Du har måske hørt, at webtekster skal være korte? Det passer ikke!
Tværtimod. Det er en stor fordel, at de er lange – når bare de er skrevet på den rigtige måde.
#4: Teksten virker ikke sælgende
En god salgstekst skal opfordre folk til at købe!
Det betyder ikke altid, at der står “KØB” overalt. Men det betyder, at teksten opfordrer læseren til at gøre noget.
Der skal altså være calls to action i teksten. Alt efter produkt og målgruppe kan det fx være opfordringer som: “Vælg din favoritfarve” – “Undgå vægtproblemer” – “Book en rådgivning” – “Bestil nu – og få rabat.”
En erfaren tekstforfatter sørger for calls to action flere steder i en salgstekst, fordi hun ved, hvordan salgstekst skal opbygges.
#5: Sprogproblemer får virksomheden til at fremstå uprofessionel
Der er stor risiko for, at begyndertekster giver et uprofessionelt indtryk af virksomheden. Det er jo rigtig ærgerligt.
Men ofte har den uerfarne skribent ikke så godt greb om sproget.
Det betyder, at sætningerne kan virke lange og knudrede – eller måske er sprogtonen ikke den samme i hele teksten.
Det vil også rigtig tit betyde, at der er mange sproglige småfejl i teksten.
#6 Teksterne henvender sig til ikke til nogen kundetype – eller til dem alle!
Hvis du har valgt en skribent, der ikke er uddannet specialist i Emotionelle Kundetyper, er der stor risiko for, at sprogtonen ikke er den samme i alle tekster. Det kan betyde, at teksterne tiltrækker de forkerte kunder.
Få en gratis rådgivning hos en erfaren tekstforfatter
Du får mine bedste råd om netop dine tekster. Samtidig får du grundlag for at beslutte, om jeg skal hjælpe dig videre i teksten!
Undgå let 9 fatale fejl
- og få en bedre hjemmeside på få dage