SEO-myter er der nok af …
SEO er en hel videnskab. Så her får du 5 seo-myter, du ikke skal tro på.
Myte 1: “Jeg skal finde søgeord med rigtig mange søgninger hver måned”
Ikke nødvendigvis. Søgeord skal være:
- Relevante for læserens søgeintention
Hvis læseren googler “røde Wonders sandaler”, så er søgeintentionen at se på den slags sandaler.
Derfor skal hjemmesider på de øverste Googleplaceringer selvfølgelig meget gerne præsentere læseren for den slags sko. - Populære
Der skal selvfølgelig være et vist antal søgninger hver måned, for at det kan betale sig at optimere en seotekst til et søgeord - Opnåelige
Det må ikke være så svært at komme opefter på Google på søgeordene, at det er helt umuligt!
Alt for mange gør den fejl, at de vælger superpopulære søgeord … som de ikke har en chance for at få gode Googleplaceringer på.
De glemmer simpelthen at vurdere konkurrencen og kigger kun på søgevolumen.
Men det er faktisk sjovere at spise en lille kage selv – end at se de store konkurrenter spise en stor kage alene, som du ikke kan nå!
Myte 2: “Annoncer betyder ikke noget for seo”
Det er rigtigt – men så alligevel ikke! Lad mig forklare.
Hvis du kører dårlige annoncer, betaler du penge for, at folk klikker ind på hjemmesiden og går igen.
Det er selvfølgelig ikke særlig godt for SEO.
Men hvis du kører gode annoncer, så vil jeg påstå, at annoncer kan påvirke din hjemmesides SEO i den helt rigtige retning.
For Google registrerer, at folk reagerer positivt på din hjemmeside.
Derfor er det godt for SEO, når rigtig mange reagerer positivt ved at klikke ind – læse – klikke på flere links – kontakte dig – købe – eller tilmelde sig nyhedsbrevet.
Myte 3: “Folk læser ikke blogindlæg mere”
Jo! Det gør de! Jeg får en masse trafik på blogindlæg. Nogle af dem har ligget der i fire-fem år uden ændringer. Alligevel tiltrækker de stadig trafik.
Det hjælper selvfølgelig også på sagen, at jeg bruger min blog som “lager” for mit nyhedsbrev.
Så når jeg sender nyhedsbreve, linker jeg ofte til min blog.
Det skaber trafik på hjemmesiden – og det er godt for SEO og salg.
Det er selvfølgelig også rart for mig, at jeg får mere ud af alt det knofedt, jeg bruger på at skrive blogindlæg.
Myte 4: “Nofollow links er værdiløse”
Rigtigt! Nofollow links skaber ikke direkte seoværdi. Kun dofollow links skaber direkte seoværdi. Vel at mærke når der linkes fra gode hjemmesider!
Men nofollow links kan alligevel sagtens skabe indirekte seoværdi.
For hvis linket til din hjemmeside skaber trafik, er det selvfølgelig godt for din hjemmeside.
Især hvis linket tiltrækker din virksomheds målgruppe!
Myte 5: “SEO er ikke umagen værd mere”
De seneste år har budt på mange forandringer i seo-landskabet.
Google bliver bedre og bedre til at skelne skidt fra kanel.
Det betyder, at kravene til gode seo-tekster stiger.
Det betyder også, at det bliver sværere at lave (god!) linkbuilding.
Samtidig tilbringer dine potentielle kunder uhyggeligt mange timer på sociale medier.
Her bliver de hvert sekund ramt af annoncer, der måske stjæler opmærksomheden fra din hjemmeside.
Men SEO er skam stadig umagen værd.
SEO må bare ALDRIG blive din eneste markedsføringsmetode.
Det er det skam heller ikke for mig. Jeg markedsfører mig også i nyhedsbrev, på LinkedIn og Facebook.
Tidsslugende, spørger du?
Ja, men det er ikke så galt, som man måske skulle tro.
For jeg bruger bidder af mine blogindlæg i nyhedsbrevet, på LinkedIn og Facebook.
Samtidig sætter jeg mine nyhedsbreve op som automations.
Jeg har fx en velkomstmail og derefter en hel velkomstserie, der bliver sendt automatisk.
På den måde bliver nyhedsbrevene genbrugt – og jeg slipper for spildtid.
Læs mere om email marketing automation.
Myte 6: “Webdesigneren laver seo for mig”
Næppe. Selvfølgelig kan webdesigneren forhåbentlig sætte hjemmesiden rigtigt op, så den kan indekseres af søgemaskinerne.
Men det er kun begyndelsen på arbejdet med søgemaskineoptimering:
- Der skal laves seotekstforfatning!
- Der skal skrives title, metadescription og alt-tekst til hver seotekst
- Seo-teksterne skal sorteres i kategorier og forsynes med tags, så folk nemt kan finde rundt på hjemmesiden
- Der skal bygges links mellem siderne med de rigtige ankertekster
- Der skal selvfølgelig også bygges links udefra til din hjemmeside. Gode links, vel at mærke!
Myte 7: “Lange seotekster er gode seotekster”
Ja, men seoteksterne må ikke blive længere, end at de også er gode!
Samtidig er det VIGTIGT, at seoteksterne har en høj CTR – klikrate.
En høj klikrate betyder, at mange klikker ind på webadressen.
Det er knald eller fald. For teksten kan jo være nok så genial. Hvis ingen læser den, er den ikke meget værd.
Det er også en god idé at skabe ekstra engagement.
Læserne er absurd utålmodige i dag. Men videoer og quizzer kan hjælpe dig med at fastholde dem.
Myte 8: “SEO handler om at komme til tops på Google”
Ja ja, selvfølgelig. Men ikke KUN! SEO handler først og fremmest om at skabe en god brugeroplevelse.
Resultatet af den positive brugeroplevelse er tit gode Googleplaceringer.
Selv hvis du IKKE arbejder med seo, bør du alligevel gøre mange af de ting, som seofolk gør.
Du bør sørge for hurtig hjemmeside og gode tekster fx.
Simpelthen fordi det gør dine læsere tilfredse.
Myte 9: “Søgeordet skal bare nævnes mange gange”
Nej, slet ikke. Det er fortid. Sproget i seotekster skal være naturligt.
Der skal være en naturlig søgeordstæthed – det, der også kaldes keyword density.
Derfor skal du undgå keyword stuffing. Altså ikke noget med at proppe teksten med samme søgeord.
Når det er sagt, skal søgeordet selvfølgelig nævnes nogle gange, helst både i overskrifter og brødtekst.
Dit seo-plugin kan hjælpe dig med at vise, hvor mange gange det skal nævnes.
Desuden må der meget gerne være relaterede søgeord og long tail søgeordsudtryk.
Myte 10: “Linkbuilding er død”
Slet ikke! Linkbuilding er stadig vigtigt for SEO.
Men kvaliteten af din linkbuilding er vigtigere end før.
Har du brug for hjælp?
Så kan du booke mig som freelance-seokonsulent og seotekstforfatter.