• Home
  • Blog
  • 5 grunde til, at du ikke sælger nok som konsulent

5 grunde til, at du ikke sælger nok som konsulent

Vil du gerne sælge mere som konsulent? Her er 5 grunde til, at det bare ikke sker - selvom du poster penge i annoncer, seo og smarte FOMO-salgskampagner.

Derfor virker det ikke for dig - endnu!

Det er ikke soleklart, hvorfor folk skal handle netop med dig

Lad os være ærlige: Verden er fuld af tekstforfattere, coaches, revisorer, oversættere og mange andre konsulenter.
Du har sikkert masser af konkurrenter, som dine potentielle kunder kan vælge i stedet for dig.
Men det gælder selvfølgelig kun, hvis du ikke forklarer, hvorfor folk lige netop skal vælge dig.
Derfor er det livsvigtigt for din virksomhed, at du får skrevet en god profiltekst, hvor de unikke selling points fremgår.
Du behøver ikke nødvendigvis skille dig meget ud fra alle dine konkurrenter.
Sommetider kan de små praktiske detaljer gøre en stor forskel.

Et par eksempler:
Du er revisor og arbejder 100 % online.
Kundemøder sker via Google Meet eller telefon.
Du foretrækker måske at arbejde sådan, fordi det matcher din livsstil godt.
Når du kun arbejder online, slipper du for faste kontortider - og du kan arbejde, præcis hvor du vil.
Men samtidig er det dit unikke selling point - hvis du beskriver det rigtigt!
Skriv, at kunder sparer penge til transport - og dyrebar tid, som de kan bruge på at sælge mere i virksomheden.

Det er for besværligt at kontakte dig

Er du nem at få fat i på mail eller telefon - helst begge dele?
Hvis svaret er nej, gør du det vanskeligere end nødvendigt at handle med dig.
Det betyder, at du går glip af salg.
Men det problem er heldigvis hurtigt løst.
Du kan nemlig sætte en onlinekalender op i WordPress med få klik, så folk kan booke dig direkte fra hjemmesiden.

Det er kompliceret at overskue løsninger og priser

Kunderne kigger også på dine konkurrenters hjemmesider, før de - måske - vælger netop dig.
De ser efter, hvordan du kan løse deres problem - og hvad prisen er.
Hvis løsninger og priser er overskuelige, er du nået langt.
For når det er helt simpelt at købe, er vejen til kassen kortere.

Eksempel:
Forestil dig, at du er webdesigner.
Du kan gøre det nemt for dine kunder at vælge dig, hvis det står klart på hjemmesiden, hvad det koster - og hvad man får.
Men du kan også gøre det meget sværere for dig selv at få nye kunder.
Nemlig ved kun at skrive timeprisen!
For de fleste kunder har absolut ingen anelse om, hvor lang tid det vil tage at få designet en hjemmeside.
Så hvis du ikke giver dem et hint om prisen, kontakter de dig kun, hvis de er virkelig interesserede i netop dit webdesign.
Ellers klikker de videre til konkurrenten.
Og når du endelig får en henvendelse, kommer den sikkert fra én, der vil have det rigtig billigt!
Kort sagt: Du kan løfte salget (og spare en masse dyrebar tid) ved at skrive, hvad en hjemmeside koster.
Det kan godt være, prisen svinger, fordi kundernes behov er forskellige. Men så kan du lave nogle standardtilbud med standardpriser, som kunderne kan forstå.

Du overvurderer købelysten

Alt for mange konsulenter venter forgæves, fordi de tror, at kunderne er købeklar. Det er de sjældent med det samme!
De fleste kunder vil rigtig gerne have en smagsprøve på dit arbejde, før de bruger mange penge hos dig.
Det betyder, at de gerne vil gå op ad salgstrappen ét trin ad gangen. Det skal du gøre muligt, måske sådan:

  • En gæst på din hjemmeside downloader en e-bog imod tilmelding til nyhedsbrevet
  • E-bogen giver hjemmesidegæsten lyst til at booke en gratis rådgivningssession hos dig
  • Efter samtalen beslutter kunden sig til at blive kunde hos dig.

Du kan også skabe salgstrappen ved at sælge småprodukter direkte fra din hjemmeside.
For dig som konsulent kan onlineprodukter og bøger have en stor effekt.
Ganske vist kan det være krævende at tjene mange penge på den type produkter.
Men de kan have en anden virkning. De kan nemlig være første led i den digitale kunderejse.

Den uforpligtende samtale er ikke nok

Selvom der står “uforpligtende,” ved folk selvfølgelig, at du håber at sælge dem noget.
Det skræmmer mange væk, som ikke er helt købeklar endnu.
Derfor kan det være en stor fordel, hvis du også laver videoer og podcasts – eller holder onlinemøder og webinarer, hvor potentielle kunder kan møde dig uforpligtende.
Det gør det meget nemmere at tage skridtet og blive kunde hos dig.

Related Posts

Kun for nye kunder? Nej tak

Kun for nye kunder? Nej tak

Er gratis dit bedste salgsargument?

Er gratis dit bedste salgsargument?

4 grunde til, at du er skuffet over ChatGPT til tekstforfatning

4 grunde til, at du er skuffet over ChatGPT til tekstforfatning

Hjælp – jeg bliver kopieret på nettet, sagde han

Hjælp – jeg bliver kopieret på nettet, sagde han

Brug for hjælp? Book første rådgivning for 0 kr.