Jeg har været professionel tekstforfatter siden 2009 – plus det løse! I de år har jeg set rigtig mange tekster, som mine kunder selv har skrevet.
Kunderne sender mig tekster, fordi de ikke selv synes, de skriver godt nok.
Måske kender du tvivlen?
Det kan være, du har siddet og stirret på en tekst, som er færdig – men føles ufærdig? Måske tvivler du på, om du har valgt den rigtige sprogtone til netop dine ønskekunder?
Det kan også være, du er usikker på, om salgsargumenterne er gode nok?
Måske holder du dig tilbage fra at dele din hjemmeside på sociale medier. Simpelthen fordi du er usikker på, om den er god nok. Så er din virksomhed for alvor på vej ned ad bakke!
Tvivlen er selvfølgelig meningsløs. For medmindre du selv er tekstforfatter, fortæller teksten jo ikke meget om din evne til at hjælpe kunderne!
Men når du sidder alene med tekstarbejdet som selvstændig, kan det være svært at komme videre …
Her er de fem fejl, jeg meget tit ser i mine kunders tekster.
Fejl #1: Du mangler viden om målgruppens købsmotivation
Det er svært at skrive gode tekster til dine ønskekunder, hvis du er usikker på, hvem de er!
Sæt dig ind i din målgruppes behov, så du forstår deres situation.
Fejl #2: Du skelner ikke mellem blogindlæg og salgstekst
Det er én af de fejl, jeg ser oftest! Hvis du har svært ved at skrive sælgende tekst, er du ikke alene. Men når salgsteksterne fokuserer mere på gode råd end på salg – så sker salget ikke!
Fejl #3: Du er bange for at stå frem som fagmand
Gemmer du dig bag vage udtryk som ”jeg inspirerer” – “jeg motiverer” eller ”jeg giver input”?
Lad os være ærlige: Dine ønskekunder betaler ikke for inspiration og gode ideer. De betaler for at få løst deres problem!
Så kom nu frit frem og fortæl verden, hvem du hjælper med hvad – og hvorfor de skal vælge dig.
Fejl #4: Dine tekster mangler stærke calls to action
Du skal fortælle folk klart, hvad næste skridt er. Ellers gør de sikkert ingenting!
Læs mere om calls to action.