… men som du heldigvis let kan undgå!
Jeg snakker med mange, der ikke forstår, hvorfor markedsføringen ikke skaffer kunder NOK. Men bare én af de her små fejl kan dræne din markedsføring for ALT liv og tappe din virksomhed for kunder.
#Fatal fejl 1:
Du har ikke forstået, at folk skal påvirkes igen. Og igen
En af mine kunder sagde: ”Mine Facebook-annoncer sælger ikke!” Nej, selvfølgelig gør de ikke det. Du kan ikke forvente, at folk køber dyre ydelser fra Facebook-annoncer, medmindre det er retargeting. (De annoncer, der jagter dig hele nettet rundt, når du har set på en vare uden at købe). Brug hellere Facebook-annoncerne til at få folk ind på nyhedsbrevet. Så kan du sælge dér.
Download listen over Facebookgrupper, hvor du kan markedsføre dig kvit og frit.
#Fatal fejl 2:
Du ved ikke, at salg kræver benarbejde
Ja. Jeg kigger på dig, som er terapeut, coach, rådgiver, konsulent eller behandler. Dig, der sælger noget, som det kræver særlig tillid at købe.
Forvent ikke, at klienterne falder dig om halsen. Det tør de ikke, før du har vist, hvad du kan, OG hvem du er.
Vær ikke bange for at markedsføre dig intenst. Inviter folk til at tage mikroskridt til at komme dig nærmere.
Få dem ind på nyhedsbrevet. Få dem til at se en video eller et webinar. Tilbyd dem et kvarters gratis rådgivning. Få dem i snak. Og fortæl dem, at du er tavs som graven om deres hemmeligheder!
#Fatal fejl 3:
Du har intet nyhedsbrev
Uha. Den er hårrejsende.
70 % af dem, der besøger din hjemmeside, går igen uden at klikke, købe eller kontakte dig. Og statistikken viser, at dit nyhedsbrev giver dig pengene op imod 40 gange igen.
Læs her, hvad dine konkurrenter får ud af nyhedsbrevet, mens du snyder dig selv.
Jeg holder for resten snart webinar om nyhedsbreve, du skal nok blive inviteret!
#Fatal fejl 4:
Du slider dig selv halvt ihjel for at sælge
Måske siger du: Jeg har ikke tid til markedsføring.
Øjeblik. Selvfølgelig har du tid, når du ALDRIG laver noget, der kun bliver set én gang. Kort sagt: Genbrug det, du laver.
Skriv en automation serie. Altså en serie e-mails, der automatisk bliver sendt til alle nye, der tilmelder sig dit nyhedsbrev. Serien skal fortælle folk, hvorfor de gør klogt i at handle med dig.
Vent ikke på læsere. Folk kommer ikke af sig selv. Del links til dine blogindlæg online. Brug gerne Buffer eller Recurpost til at få delt tingene automatisk igen og igen.
Del dit næste nyhedsbrev online, der hvor du markedsfører dig i forvejen.
Hvis din virksomhed er B2B: Send en invitation på LinkedIn til alle, der sender din virksomhed e-mails. LinkedIn kan nemlig give dig større synlighed, end du tror!
Og nej. Jeg har ikke selv konsekvent inviteret dem, jeg talte med, til at connecte på LinkedIn. Men det var dumt af mig. For efter ti år kunne jeg snildt have haft et meget større netværk på LinkedIn.
#Fatal fejl 5:
Du er TOTALT urealistisk
Så du har et nyhedsbrev, siger du? Fint.
Men du kan altså ikke leve af 78 mennesker. For mange oplever, at en kampagne sælger til 3 procent af en liste. Så der skal altså frisk blod på listen hele tiden!
Du skal give folk noget for at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Du skal også have en strategi for, hvordan du får nye læsere på listen igen og igen.
Derfor:
Lav en landingpage til dit tilbud. Altså en side, der KUN handler om tilmelding til dit nyhedsbrev. Husk de glade kundeanbefalinger der!
Giv en rabat eller tilmeldingsgave. Del dit tilbud på Facebook jævnligt. Og kast gerne lidt penge efter Facebookannoncer for at få flere læsere.