I 2023 blev jeg certificeret specialist i Emotionelle Kundetyper.
Det er en forskningsbaseret metode til kundesegmentering, som er udviklet af Institut for Kundetyper.
Sådan bruger jeg metoden Emotionelle Kundetyper:
Jeg bruger metoden til at hjælpe mine kunder med at vælge en kundetype.
På det grundlag lægger vi sammen en markedsføringsplan, der tiltrækker netop de ønskede kunder.
Desuden bruger jeg metoden til at vælge de helt rigtige ord til de tekster, jeg skriver for mine kunder.
Emotionelle Kundetyper giver nemlig et godt fundament for, at kunden kan tiltrække de helt rigtige kunder med sin markedsføring.
Samtidig med at metoden er velfunderet, er den også praktisk og nem at bruge i kundens hverdag.
Alt i alt er jeg svært tilfreds med, at min viden om kundetyper kan hjælpe kunderne – og mig selv! – til solid markedsføring.
Men!
Til gengæld er det lidt ærgerligt, at der florerer så mange myter om Emotionelle Kundetyper.
Myte 1: “Det er ligesom persontyper, ikke?”
Nej. Det er det nemlig ikke.
Persontyper handler om at kortlægge, hvem et menneske er i alle facetter.
Men Emotionelle Kundetyper handler om at fastlægge en praktisk og langtidsholdbar strategi for en virksomhed.
Det gøres ved at vælge ÉN Emotionel Kundetype, som virksomheden skal sælge til.
Valget af kundetype er baseret på, hvilken motivation der skal få folk til at købe.
Spørgsmålet er, om du vil sælge, fordi kunden ønsker:
- Tryghed og sikkerhed: grøn kundetype
- Fremdrift og ønsket om at nå et fagligt eller personligt mål: blå kundetype
- Velvære: gul kundetype
- Stimuli og underholdning: rød kundetype.
Kort sagt: Når valget af købsmotivation er valgt – så er kundetypen valgt.
I min virksomhed har jeg fx valgt at henvende mig til grøn kundetype: den tryghedssøgende type.
Så hvis jeg gør det godt, køber kunder hos mig, fordi de vil gøre et sikkert valg.
Men det betyder selvfølgelig IKKE, at mine kunder udelukkende er en slags tryghedsnarkomaner!
Tværtimod: For vi kan alle have flere kundetyper i os.
Det betyder, at selvom du måske gør et grønt valg her, kan du sagtens være en rød kunde senere i dag, når du køber billet til et eksperimentelt teaterstykke.
Myte 2: “Ja, med denne metode placerer man bare kunden i en kasse”
Nej. Det gør man ikke!
Som beskrevet er Emotionelle Kundetyper en metode til at kategorisere virksomheder. Ikke mennesker.
Men selvom Emotionelle Kundetyper er en stor hjælp til at gøre markedsføringen nem og troværdig – så er der naturligvis også mange andre detaljer at overveje, når en markedsføringsplan skal lægges.
Som erfaren tekstforfatter spørger jeg OGSÅ kunderne om alt det, jeg spurgte til, før jeg tog uddannelsen til kundetypespecialist:
- Hvilket problem skal din kunde have løst?
- Hvordan vil du løse problemet for kunden?
- Hvad koster varen?
- Hvorfor vælger kunderne netop din virksomhed?
- … og meget andet.
På baggrund af den viden kan jeg hjælpe dig med tekster, der sælger til de kunder, du helst vil have.
Forresten kan jeg tilføje, at jeg er en stor tilhænger af friheden til at være, som man er.
Hvis Emotionelle Kundetyper var en metode til at kategorisere mennesker – så var det ikke en metode for mig.
Læs også: Hvad er en persona? Hvordan kombinerer du persona og Emotionel Kundetype?
Myte 3: “Emotionelle Kundetyper? Er det noget med at sælge til særligt følsomme kunder?”
Nej, slet ikke. Valget af kundetype er som sagt baseret på, hvorfor kunden køber – ikke på, om kunden er ekstra følsom!
Hvad er Emotionelle Kundetyper?
Det er en forskningsbaseret metode til målgruppesegmentering, som er udviklet af Institut for Kundetyper.
Metoden er baseret på 3000 virksomhedscases og en ph.d. af forsker Sanne Dollerup.
Emotionelle Kundetyper fungerer sådan, at du vælger en Emotionel Kundetype, som din virksomhed skal sælge til.
Valget er baseret på købsmotivationen:
Grøn kundetype køber for at opnå sikkerhed.
Blå kundetype køber for at nå et fagligt eller personligt mål.
Rød kundetype køber for at få underholdning og eventyr.
Gul kundetype køber for at opnå velvære eller vise andre omsorg.
Jeg kan rådgive dig om valg af kundetype - og det fjerner 99 procent af din tvivl om markedsføringen.