• Home
  • Blog
  • Hvad er Mailchimp – og hvorfor skal du vælge det til nyhedsbreve?

Hvad er Mailchimp – og hvorfor skal du vælge det til nyhedsbreve?

Hvad er Mailchimp? Hvorfor netop Mailchimp til nyhedsbreve?

Mailchimp er et utrolig populært amerikansk program til e-mailmarketing. Læs fordele og ulemper ved Mailchimp til nyhedsbreve her. 

Allerførst: Er du i tvivl, om du skal sende nyhedsbreve? Selvfølgelig skal du det!

For nyhedsbrevet er nemlig ifølge statistikken en af de markedsføringsmetoder, der betaler sig allerbedst.

Faktisk har nyhedsbrevet en return of investment (ROI) på op imod fyrre kroner. Du kan altså tjene fyrre kroner, hver gang du bruger en krone på dit nyhedsbrev. Og du kan komme i gang gratis, så du behøver ikke bruge en krone.

Derfor: Gå i gang. Vær ikke bange for at spamme folk. Når du følger markedsføringsloven og sender nyttige nyhedsbreve, så gør du dine læsere en stor tjeneste.

Der er mange muligheder. Du kan sende nyhedsbreve ét ad gangen. Du kan også sende automatiserede mailserier. Fx en velkomstserie til alle nye på nyhedsbrevet. Desuden kan du segmentere dine nyhedsbreve, så du kun sender et bestemt nyhedsbrev til nogle af dem på listen. Fx alle, der har klikket på et bestemt link. Men de muligheder får du også med alle de andre gode systemer. 

5 fordele ved Mailchimp

Så hvorfor skulle du netop vælge Mailchimp til dit nyhedsbrev?

Det er der sådan set heller ingen, der siger, du skal. Mailchimp er nemlig bare et af mange programmer til e-mailmarketing.

Her kan du læse 5 fordele og 1 ulempe.

Fordel 1: Du kan gå i gang gratis nu

Det er gratis at få en Mailchimp-konto, og du kan gratis sende nyhedsbreve et ad gangen.

Fordel 2: Du kan få mange avancerede funktioner

Du kan altid opgradere din konto, så du får præcis den løsning, du har brug for. 

Du kan fx sende automatiserede mailserier til titusindvis af mennesker og få et meget detaljeret indblik i data. Hvis du får brug for det!

Fordel 3: Det er (ret) let at sætte op

Det er ret let at sætte en sætte en Mailchimp-konto op. Du kan selv tilpasse en Mailchimp template, så dine nyhedsbreve ser ud, som du vil have det.

Samtidig er der masser af Mailchimp-specialister. Det betyder, at du altid let kan få hjælp, hvis noget alligevel driller. Du er velkommen til at spørge mig, så skal jeg henvise dig til en Mailchimp-ekspert, der gerne vil hjælpe dig i gang for under 2000 kroner. Det sparer dig alligevel en del bøvl.

Når du først lige har lært programmet at kende, er det ikke særlig svært at bruge. 

Fordel 4: Du kan let bruge Mailchimp med mange systemer

Netop fordi Mailchimp er så populært, er der mange integrationer til programmet. Det betyder, at du ekstra let kan bruge Mailchimp sammen med andre programmer. Her nævnes i flæng EasyMe,  Prestashop og Shopify.

Fordel 5: Du kan også lave landing page og tilmeldingsbokse

Men Mailchimp har flere fordele.

Du kan nemlig også lave en landing page direkte i Mailchimp. På din landing page kan folk tilmelde sig dit nyhedsbrev for at få en fordel, fx en freebie eller rabat. Og ikke nok med det. Mailchimp har nemlig gjort det let for dig at få flere læsere på nyhedsbrevet, fordi du kan annoncere direkte fra din landing page i Mailchimp til de Facebookbrugere, der er mest interesserede. Det er faktisk meget nemmere at sætte annoncen op i Mailchimp end fra Facebooks egen brugerflade. 

Du kan også bruge Mailchimp til at sætte popup-bokse og andre tilmeldingsbokse for nyhedsbrevet på din hjemmeside.

Men bemærk dog: Selvom du kan bruge Mailchimp til både landing page og bokse, så er det efter min mening en begynderløsning:

Det allerbedste er, at du laver din landing page på din hjemmeside – og så annoncerer for dit nyhedsbrev derfra! For den trafik, som du tiltrækker, vil gavne din hjemmesides Googleplaceringer. Desuden får du et bedre indblik i brugeradfærden ved at lave annoncen i Facebook.

En anden løsning er at lave en annonce på Facebook, hvor folk slet ikke skal videre til din landing page, men tilmelder sig direkte på Facebook. 

Det er selvfølgelig også smart, at du kan lave dine tilmeldingsbokse til nyhedsbrevet direkte i Mailchimp. Det er en smagssag, om man synes om Mailchimps bokse. Jeg anbefaler selv PopupAlly til WordPress, simpelthen fordi jeg synes, de ser bedre ud.

… og 1 ulempe ved Mailchimp

Mailchimp er ikke et dansk program. Hvis det er vigtigt for dig, så kan du fx vælge Mailplatform eller Ubivox.

Advarsel: Brug ikke din egen e-mail til at sende nyhedsbreve

Det er meget vigtigt, at du bruger et program til e-mailmarketing. Ikke din egen e-mailadresse!

Det sikrer dig, at du let kan sende nyhedsbreve, der overholder markedsføringsloven.

Når du sender nyhedsbreve, skal du nemlig sikre dig, at:

  •  Du sender kun til mennesker, der har sagt ja til at modtage markedsføringsmails fra dig
  • Det er nemt at afmelde sig nyhedsbrevet med et par klik
  • Du har en privatlivspolitik på din hjemmeside, der fortæller, hvilke data du indsamler om dem, du sender nyhedsbreve til – hvor længe du opbevarer dem – hvordan man får sine oplysninger slettet – og om du deler data med tredjepart. Fx er Facebook en tredjepart, hvis du markedsfører dig målrettet til dem, der får dit nyhedsbrev. Hvis du bruger din egen e-mailadresse, er det alt for besværligt for folk at afmelde sig. Du kommer for let til at sende til folk, der ikke vil have dem. Du kan heller ikke sende automatiserede serier af mails. Og måske allerværst kommer du måske til at vise modtagerne hinandens mailadresser.
Læs artikler i kategorien: 
Sælg med nyhedsbreve

Vigtig viden