Jeg boede på Vesterbro. Og jeg elskede at gå i gaderne. En dag gik jeg forbi en farvehandler med et stort skilt, der fik mig til at stoppe op.
Der stod: "100 liter loftsmaling for 100 kroner. Vi har den, men kan IKKE anbefale den."
Af en eller anden mystisk grund kom jeg til at tænke på det skilt, da jeg læste et nyhedsbrev fra en seo-ekspert. Han skrev: "Sig farvel til din skriveblokering med denne app, der sletter din tekst, hvis du ikke får skrevet 1000 ord på en halv time."
Ja. Du kan. Måske. Du kan også stå på hovedet i en spand vand. Men jeg vil ikke anbefale det.
Det vil sige: Prøv bare, hvor meget, hvor hurtigt og hvor effektivt du kan skrive, hvis du er plaget af skriveblokering. Men vid, at din tekst skal søgemaskineoptimeres, smukkeseres, redigeres og korrekturlæses bagefter. Ikke nok med det: Men du skal også være velforberedt for at kunne skrive den.
Her kan du læse det interview, jeg laver med dig, hvis du er min næste tekstkunde.
Interviewet tager typisk 20-40 minutter.
6 spørgsmål, du bør stille dig selv - før du skriver en linje
Hvilken Emotionel Kundetype henvender din virksomhed sig til?
Valg af kundetype er afgørende for, hvilke salgsargumenter og ord teksten skal indeholde; for valget af sociale platforme til markedsføring; og for hvordan du skal skabe en rød tråd i markedsføringen.
Læs mere om Emotionelle Kundetyper.
Hvordan vil du beskrive din virksomhed og dig som fagmand?
Hvem er du som fagmand? Hvilken uddannelse og erfaring har du? Hvordan hjælper det dig med at drive din virksomhed? Har du ansatte? Hvor mange?
Hvor længe har du haft din virksomhed?
Hvad sælger virksomheden til hvem - og hvorfor køber de?
Svaret virker måske selvindlysende. Men husk, at du ikke kun skal beskrive det, du sælger. Du skal også forklare værdien af det for netop dine kunder eller klienter.
Hvorfor vælger dine kunder dig og ikke konkurrenten?
Hvem er dine ønskekunder? Hvilke kunder skal ikke vælge dig? Svaret hjælper mig med at finde ud af, hvem teksten skal appellere til.
Det kan måske virke mærkeligt at svare på, hvem der ikke skal handle med dig. Men hvis du fx kun tilbyder onlinekurser, bliver du hurtigt træt af folk, som vil have live-undervisning - og omvendt! Jo mere præcist teksten appellerer til de rigtige, jo bedre for dig og dem.
Hvad gør du anderledes end konkurrenterne?
Det kan godt være, du sælger det samme som konkurrenterne. Men du gør sikkert noget på en anden måde, som netop dine kunder sætter pris på.
Svaret hjælper mig med at finde dit unique selling point. Det sikrer, at jeg bruger de gode salgsargumenter.
En tysklærer tilbyder onlineundervisning for at gøre det let og billigt.
En anden underviser live for at gøre undervisningen så personlig som muligt.
Er der typiske problemer i din branche, som kunderne klager over, når de skifter til dig fra en konkurrent?
Vi har alle sammen hørt, at "håndværkere altid kommer for sent." Jeg ved ikke, om det er rigtigt. Men hvis jeg var håndværker, ville jeg skrive i min tekst, at jeg kommer til tiden. Jeg ville måske også sandsynliggøre det ved at forklare, at jeg havde et netværk af håndværkere at trække på.