• Home
  • Blog
  • 10 tips til større salg på nettet

10 tips til større salg på nettet

10 hurtige tips, der styrker salg på nettet

Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har hørt fra selvstændige, der gerne vil have større salg på nettet.
Det er måske også et af de hyppigste spørgsmål på online-fora for iværksættere: “Jeg har næsten ikke noget salg på nettet – hvorfor ikke? Jeg har gjort ALT.”
Måske sidder du også sommetider og stirrer på dine webtekster og spørger dig selv, hvorfor katten du ikke sælger mere?!
Så har jeg to gode nyheder til dig:
For det første har du sikkert ikke gjort ALT endnu. De fleste af os kunne sælge mere med annoncering, seo og nyhedsbreve.
For det andet kan du sikkert også gøre noget, der virker hurtigt.
Læs de 10 tips og snup, hvad du kan bruge i din virksomhed!

Skjul dig ikke

Du ved det måske ikke. Men faktisk er profil-siden eller “om-siden” på din hjemmeside sandsynligvis en af de mest besøgte sider. Folk vil nemlig meget gerne vide noget om virksomheden, før de køber. Især hvis du sælger noget, som det kræver ekstra tillid at købe, fx terapi, coaching eller rådgivning. Derfor er det ekstra vigtigt, at du har en god webtekst på din virksomheds profilside.

Desuden skal du sætte nogle billeder på af levende mennesker!
Nej – jeg mener ikke smarte billeder af fotomodeller, men fotos af dig og dine ansatte, hvis du har nogen. Du skal ikke nøjes med fotos af mennesker på profilsiden, for de pynter faktisk på alle de vigtigste sider på hjemmesiden.

Få flere til at kontakte dig nu

Det her tip er faktisk lige til højrebenet. Men du skal have tippet alligevel. For du kunne jo nemt være en af de mange, der skyder sig selv i foden i stedet for at sparke salget i mål.
Kort sagt: Sørg for, at folk nemt kan kontakte dig.
Du skal gerne have en kontaktside på din hjemmeside, der kun har den ene mission her i livet at få folk til at kontakte dig.
Desuden er det en god idé at sætte en kontaktformular, mailadresse og/eller telefonnummer på alle sider på hjemmesiden.
Husk, at du kan misse kunder, hvis du ikke har dit telefonnummer på hjemmesiden. Til gengæld kan du bedre selv styre din arbejdsdag. Du bestemmer!

Kontakt (måske) folk, der kigger ind

Vil du gerne selv kontakte gæster på din hjemmeside og spørge, hvad du kan hjælpe med? Det kan du sagtens.
Du kan nemlig sætte en chatbox på din hjemmeside. Den popper automatisk op på skærmen, når der er gæster på hjemmesiden.
I boksen står der typisk “Hej – kan jeg hjælpe dig med noget?” eller lignende. Gæsten kan nu skrive sit spørgsmål, og du kan svare på det straks.
Du kan selvfølgelig selv tilpasse de automatiske beskeder, og du kan bestemme, hvor og hvornår boksen skal poppe op på hjemmesiden. Du kan også slå den fra, når du går offline.
En chatbox giver dig chance for at få fat i folk, der ellers hurtigt smutter videre. Men det forpligter! Folk vænner sig hurtigt til, at man kan få hurtigt svar via chatten. Du skal derfor kun bruge tricket, hvis du er indstillet på mindre frihed i hverdagen, fordi du til gengæld får chance for nye kunder.

Hvis du vil prøve tricket, kan du bruge pluginnet Jetpack til WordPress.

Giv ikke tid væk i rå mængder

Mange selvstændige skriver på deres hjemmeside, at man bare kan ringe og stille sine spørgsmål. Det er fint, men pas på, at du ikke bruger hele din dag på gratis rådgivning.
Sæt hellere din rådgivning i system.
Du kan fx have en Facebookgruppe, hvor du én gang om ugen åbner for spørgsmål, som du besvarer online.
Du kan også tilbyde en kort rådgivningssession på telefon til nye tilmeldte på dit nyhedsbrev. Eller hvad med en månedlig rådgivningstime, hvor du møder nye læsere på dit nyhedsbrev ansigt til ansigt online?
Hvis du har lyst til at arrangere dit eget onlinemøde, kan du fx prøve Zoom.

Hav også billige produkter

Det kan være lidt op ad bakke at sælge noget til nye mennesker, hvis de skal have flere store sedler ud af muldvarpen for at købe. Du kan gøre det nemmere for dem at købe ved også at sælge noget billigt, som viser, hvad du kan.
Det kunne være et lille onlinekursus – en bog – eller et foredrag på lyd, som du sælger billigt eller giver væk mod tilmelding til nyhedsbrevet.
Det baner vejen for et større salg til samme kunde i fremtiden.

Brug dog dine anbefalinger

Hvis du har været selvstændig et stykke tid, så vil jeg vædde på, at du har en masse søde beskeder og venlige hilsener fra kunder i din indbakke. Men der gør de jo ingen gavn – de skal selvfølgelig frem i lyset, så de kan tiltrække nye kunder!
Du behøver ikke bruge Trustpilot eller andre stjerneordninger. Du kan bare citere glade kunder i fremhævede bokse på din hjemmeside. Husk bare, at du aldrig må bruge et foto af en kunde uden at få lov – og at kundecitater skal bruges med finfølelse.

Fremhæv det, du helst vil sælge

Du sælger sikkert mange ydelser eller produkter i din virksomhed – men nogle af dem vil du sikkert gerne sælge flere af!
Prøv at sætte et billede af produkt eller ydelse på hjemmesiden med link til salgssiden.
I WordPress kan du sætte et billede ind via widget i din sidebar, hvorfra du så linker til salgssiden. Det er ikke svært!
Du kan se på min hjemmeside, hvordan jeg fremhæver mit abonnement på blogindlæg og hjælp til nyhedsbreve.

Skriv flere nyhedsbreve

Den grufulde sandhed er, at nyhedsbreve VIRKER. Jo flere (gode) nyhedsbreve, du sender, jo mere kan du som tommelfingerregel sælge.
Nej, jeg siger ikke, du skal skrive 3 gange om dagen. Men jeg har endnu aldrig talt med en kunde, hvor jeg har tænkt: Hm – han sender nok for mange, det er derfor, det ikke virker.
De fleste af os sender for få, hvis ellers formålet er at sælge noget, og ja, det gælder også mig. Måske har du det som Hemingway, der sagde: “Det er let nok at skrive. Man sætter sig bare ned ved skrivemaskinen og bløder.” Så kan du få et abonnement, hvor jeg skriver blogindlæg eller nyhedsbreve for dig.

Lad kunder købe direkte

Jo nemmere det er at købe – jo mere kan du sælge.
Derfor kan du overveje, om folk skal kunne købe ved at klikke på en knap, hvorfra de føres direkte til bestillingssiden. Du kan fx bruge EasyMe eller Simplero til direkte salg fra din hjemmeside. En sidegevinst er, at du slipper for at rykke kunderne for betaling!

Tilbyd abonnement eller tilbud på flere ydelser

Nu hvor du har fået Simplero eller EasyMe – som begge koster lidt penge, især Simplero – skal du og dine kunder selvfølgelig også have glæde af investeringen.
Så hvorfor ikke gøre det hele superlet for kunderne ved at tilbyde abonnementer på det, du sælger?
Hvis du ved, at dine kunder har brug for tre timers hjælp hver måned, så sælg abonnement på det.
Pengene bliver trukket automatisk, så både du og kunden slipper for at bøvle med betalingerne. Du kan vælge, om kunden selv kan afmelde sig abonnementet ved at klikke på et link – eller skal henvende sig til dig, så du kan afmelde det.
Husk at beskrive i handelsbetingelserne, om kunden kan spare timer op eller sætte abonnementet på hold, hvis han ikke har brug for hjælp en måned.

Men gør det ikke for nemt at købe

Der er masser af mennesker, der vil fortælle dig, at du skal gøre det så let som muligt at købe, for at du kan sælge noget. Det vil jeg ikke. Du skal ikke sætte prisen for lavt. Du skal heller ikke lave nogle handelsbetingelser, du kommer til at fortryde. Sæt næsen i vejret og styrk din troværdighed i stedet for at sænke dine forventninger. Det kan godt betale sig.

Læs også Smid snøren ud til læseren i onlinetekst.

 

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden