• Home
  • Blog
  • Lok gæsterne til kassen med storytelling

juni 25, 2016

Lok gæsterne til kassen med storytelling

 

Hvad er storytelling? Hvordan bruger du storytelling?

Storytelling er historier, der understøtter virksomhedens brand og viser, hvilke kerneværdier virksomheden har.

Her kan du læse, hvorfor – og hvordan – du kan bruge storytelling.

 

En bogredaktør blev engang kritiseret for at sige nej til wannabe-forfattere, allerede når han havde læst en side af deres manuskript. Men han svarede bare: ”Ja, jeg behøver da heller ikke spise et helt æble for at vide, om der er orm i!”

Ja, sådan tænker en god bogredaktør. Sådan tænker alle dine læsere også: “Hvis de første linjer er gode, så er hele nok god. Og hvis de første linjer er kedelige, så er hele teksten nok rådden.”

Og som du ved: På nettet er der millioner af blinkende links og flotte billeder, der lokker din læser væk fra DIN blog. 

Derfor: Brug storytelling til at fange og fastholde læsere

Sådan: Når du skriver dit næste blogindlæg, så lad dig ikke nøje med tips til dine læsere – fortæl også en historie, der understreger pointen. Så har du meget større chance for, at hele din tekst glider ned – og at læseren æder dine budskaber råt!

Undersøgelser viser nemlig, at en historie ….

–  Gør læseren mere villig til at bruge flere penge på produktet, fordi historien påvirker ham følelsesmæssigt

–  Gør det lettere for din læser at forstå og huske dit budskab, så du kan overbevise ham om, at han skal handle på det. For eksempel ved at købe noget af dig!

–  Får 3 gange så mange til at læse hele dit blogindlæg. Det giver større chance for konvertering og bedre Googleplaceringer, hvis ellers hjemmesiden er optimeret til søgemaskiner.

Kort sagt: Jo gladere læsere – jo gladere søgemaskiner og jo større chance for gode Google-placeringer, som igen tiltrækker flere gæster. Uden at du skal bruge mange penge på annoncer.

Kort sagt: Storytelling ER ekstra kroner i kassen – også for dig. Det er jo værd at tage med, når du alligevel bruger tid på at hamre i tasterne – ikke?

storytelling

 

Trækker du din pistol, når du hører ordet storytelling?!

Nogle har det med storytelling, som Göring havde det med kultur. Det er bare for marketing-agtigt. For smart. For meget! Har du det også sådan? Godt, men ingen grund til panik. For når du bruger storytelling som greb i din tekst, fortæller du ikke bare en historie for sjov. Nej, du fortæller en historie, som viser din faglige viden og/eller værdien af det, du sælger, samtidig med at den afspejler din virksomheds værdier. Det sætter dine læsere – og kunder – pris på.

Derfor: Frygt ikke storytelling

– Du behøver ikke fortælle intimiteter fra privatboligen, hvis dine læsere hader det. For du kan sagtens bruge storytelling, selvom du skriver i høje kontorhæle eller skjorte og slips.
– Du behøver ikke skrive blogindlæg, der er hele lange historier i sig selv. Du fortæller måske bare en lille kundehistorie, der fylder 3 linjer i indledningen af dit blogindlæg.
– Det er ikke svært, og du ved selv, hvad der virker. For du kender dine kunder og ved, hvor grænsen går. Derfor kan du sagtens være professionel – og alligevel præcis så personlig, som dine læsere kan li’ det.

Hvor svært kan det være?

Ja, underligt nok bliver mange selvstændige helt tomme i blikket, når jeg foreslår dem at blogge. Er du en af dem? Efter min erfaring er grunden sandsynligvis en af de her:

– Du bruger ikke tid på at skrive, fordi du ikke har nogen ideer.
– Du kender ikke dine læsere godt nok eller kan ikke finde ud af, hvem du vil sælge hvad til.
– Og en uhyggeligt almindelig grund: Du er bange for dine læsere. Du er bange for, at du ikke kan skrive noget, de kan lide. Måske heller ikke noget, du kan lide!

storytelling

Men den er jo helt gal

Jeg har lavet en spørgeskemaundersøgelse, hvor jeg spurgte selvstændige, hvorfor de ikke blogger. Det topscorende svar var: ”Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive om.”

Hvis du har bare kort tids erfaring som fagmand, så har du noget at fortælle. For hver eneste dag oplever du nye historier i din virksomhed:

– Succeshistorier om en kunde, der fik et godt resultat med det, du sælger
– Fiaskohistorier om nogen, der kom galt af sted, fordi de ikke forstod værdien af det, du sælger
– Myter om dit produkt eller din ydelse – som kan afkræftes i et blogindlæg

Skriv – eller lad mig gøre det for dig, hvis det kniber med lyst og tid til at blogge.

Kontakt mig i dag – brug kontaktformularen eller ring 21 96 14 02.

 

 

Vigtig viden lige nu:

Hver evig eneste dag bliver min hjemmeside angrebet af hackerbotter. Sandsynligvis også din. Jeg er

Har du behov for et tilbud på din tekstopgave
- eller svar på et spørgsmål?
Kontakt mig her - jeg vender hurtigt tilbage!

 

>