Sommetider er newsjacking sjov. Andre gange ikke. Overhovedet!
Newsjacking er (mis)brug af en aktuel eller større pressenyhed til markedsføring af sin egen sag. Det er tit effektiv markedsføring med en troldsplint humor i øjet og en god historie.
Sådan:
– Medieorkanen om Dovne Robert kulminerede med nyheden om, at Robert havde spist nogle urtepiller fra Wellvita og forvandlet sig til energibomben Friske Robert.
– Terkel fra Jylland manglede bolig og skabte en grafik med temaet Terkel i Boligknibe, der skaffede ham både job og studiebolig i hovedstaden.
To newsjack or not to newsjack?
That is the question!
Vi hører altid om, at vi skal markedsføre os med gode historier fra vores virksomhed.
Ligger det så ikke lige til højrebenet at levere content om alle de gode historier, hvor virksomheden har reddet kunderne fra problemer?
Nej – ikke alle gode historier er god markedsføring.
Derfor sagde jeg nej tak, da en kunde bad mig skrive om en aktuel skandalesag, som havde kostet flere livet.
Det var ellers en historie, hvor virksomheden spillede en helterolle. Ja, den havde måske endda reddet liv.
Men en eneste sur Facebook-kommentar er nok, til at virksomheden fremstår kynisk og grådig. Der skal bare være en læser, der føler, at virksomheden markedsfører sig på andres ulykke.
Også selvom virksomheden har verdens ædleste motiver.
Derfor: Nogle gode historier skal du passe morderlig på med at bruge i din markedsføring – nemlig ulykker, nød og tragedier.
Sådan skelner du gode historier fra elendig markedsføring
Jesper Andersen fra Good PR IVS foreslår virksomheder at stille disse 4 kontrolspørgsmål, før de newsjacker en tragedie:
– Har din historie til formål at hjælpe andre?
– Er din forbindelse til historien så naturlig, at din deltagelse er berettiget?
– Bidrager din historie med nye perspektiver og detaljer, som gavner læseren?
– Kan du newsjacke uden at fratage ofrene deres værdighed eller bagatellisere deres problemer?
Altså: Hvis du newsjacker en tragedie, skal du have en rigtig, rigtig god grund til det. Den vigtigste af de 4 grunde er – synes jeg – at du kun newsjacker for at hjælpe.
Newsjacking kunne være en god idé for vor heltevirksomhed, hvis andre kunder stod i samme farlige situation, og hvis faren kunne afværges ved hurtig handling.
Men ellers skal du vente med at bruge historien, til følelserne lægger sig, og faren for negativ omtale klinger af. Eller måske bare lade være.
Virksomheder kommer nemlig tit i klistret ved at newsjacke tragedier.
PR-virksomheden Edelman blev heglet sønder og sammen for et blogindlæg om, at Robin Williams’ selvmord var en god lejlighed til at bringe psykisk sygdom ind i den nationale debat – hvilket Edelman selvfølgelig mod betaling kunne hjælpe kunderne med.
Nu skulle man måske tro, at det var en ædel sag at hjælpe kunder med at hjælpe psykisk syge mennesker. Men for at være helt ærlig: En filmstjernes selvmord er nok ikke en af den slags historier, du skal newsjacke til markedsføring. Ikke engang hvis du har verdens ædleste motiv. Ikke engang hvis du er læge eller psykiater og kan dokumentere, at din hjælp forhindrer selvmord.
Newsjacking med nachos, salsa, & revolutioner
En frygtløs newsjacker er Stuart Walker fra NicheHacks. I foråret fik jeg en nyhedsmail fra ham, der – lettere omskrevet – lød sådan:
“Hej fra Bangkok. Måske har du hørt, at Thailand er ved at blive militærkuppet. Politikere og oprørsledere er arresteret. Der er protester overalt, og byen mørklægges klokken 10. Faktisk er det en meget kedelig weekend for mig her i The City of Angels …”
Stuart Walker fortsætter med en levende beskrivelse af, hvordan han spiser nachos og salsa og krydser fingre for, at revolutionen udebliver. Han afslutter med ganske apropos at gøre opmærksom på et revolutionerende nyt Facebook plugin, som man kan købe af ham lige her og nu.
Øh – hvad skete der lige der?!
Altså som nævnt: Hver dag får jeg 50 mails. Mindst. Men Stuart Walkers mail om nachos, salsa og revolutioner husker jeg, selvom den kom for et halvt år siden. Jeg husker den, fordi den er kynisk og grådig.
Urolighederne i Thailand kostede flere hundrede mennesker livet. Så de fleste vil nok være enig i, at Stuart Walker går laaangt over stregen. Nogle vil opfatte ham som lodret utroværdig.
Jeg har ikke fået flere mails fra Stuart Walker. Måske holdt han op med at sende nyhedsbreve, fordi alle hans læsere frameldte sig. Undtagen mig. Eller måske er han stadig på solferie, fordi han solgte så mange Facebook plugins!
Det aner jeg ikke. Men provokerende markedsføring huskes – og det at blive husket er din opgave nr. 1, hvis du vil have flere kunder. Så du må gerne provokere og gå over grænsen for at blive husket. Så længe du bare også husker, at modtageren bestemmer budskabet.
Skribenten – det er mig, tekstforfatter og cand.mag. Louise Lamberth.